آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:

نباید از صنایع خرد و کوچک غفلت کنیم

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان در موضوع شهرهای خلاق در صنایع دستی، جزو دو شهر کشور است که در سازمانهای جهانی مرتبط پذیرفته شده است بنابراین نباید از صنایع خرد و کوچک غفلت کنیم

 بازخبر/ حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده دریا را یک ظرفیت عظیم خدادای دانست و افزود: خداوند این ظرفیت عظیم را در اختیار ما ساحل نشینان قرار داده که فنون مختلفی می توانند از ظرفیت دریا استفاده کرده و دانش را به سمت دریا ببرند. استان‌های ساحلی همچون استان هرمزگان با احتساب جزایر دارای ۲۳۰۰ کیلومتر ساحل دریا هست و می تواند در توسعه و آبادانی استان و کشور استفاده شود.

وی بیان کرد : بیش از ۸۰ درصد شهرهای توسعه یافته جهان شهرهای ساحلی هستند، یعنی مدار توسعه جهانی براساس دریا شکل می گیرد. وقتی دریا همه ظرفیت ها را در بحث صادرات، واردات، ارتباطات و تعاملات جهانی دارد و از طریق آن می توانیم با جهان ارتباط داشته باشیم بایستی بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم. امیدواریم “توجه به ساحل” با توجه به منویات مقام معظم رهبری و توسعه سواحل مکران، آینده خوبی برای این استان در پیش داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تاکید بر اینکه آموزش‌ها بایستی دریامحور باشد، اظهار کرد: ما در دانشگاه‌ها با یک چالش جدی روبرو هستیم. برای خیل عظیم فارغ التحصیلان و دانشجویانی که بیکار هستند و بدون اینکه واجد مهارت‌های لازم برای احراز یک شغل باشند، اگر چاره اندیشی نشود این مشکل حل نخواهد شد. ما امروز نباید شرایطی را بوجود آوریم که تعداد میزهای دولت را بیش از ظرفیت نیاز افزایش دهد.

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما باید به سمت و سویی حرکت کنند که متناسب با ماموریت‌ها و نیازها برنامه ریزی کنند.بر اساس نیاز جامعه نیروی انسانی تربیت کند. کشورهای موفق و پیشرفته براساس مطالعه و پژوهش نیازسنجی کرده و سیاستگذاری می کنند که بتواند تعادل را در مسائل اجتماعی ایجاد کند.اما ما با حجمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجهیم که تنها دانش نظری دارند و فاقد مهارت.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: اخیراً در دانشگاه‌ها رویکردی را در پیش گرفته اند که رویکرد خوبی است. آنان بر اساس شرایط منطقه ای ،اقلیمی و بومی محیط های آموزشی خود را طراحی می کنند. مثلاً در استان هرمزگان اگر محوریت با دریاست، ما تمام رشته‌ها را همسو با آن تعریف کنیم. رشته های صنعتی، حقوقی، زمین شناسی ،صنایع دستی و… دریا محور باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: استان هرمزگان در موضوع شهرهای خلاق در صنایع دستی، جزو دو شهر کشور است که در سازمانهای جهانی مرتبط پذیرفته شده است بنابراین نباید از صنایع خرد و کوچک غفلت نکنیم.

من معتقدم و امید دارم به کاری که فنی و حرفه ای انجام می دهد. احساس می کنم اگر شما (فنی و حرفه ای )بخواهید جایگاه شهر بندرعباس را به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع دستی و خانگی می توانید حفظ کنید، با گسترش مهارت آموزی و با برنامه ریزی آموزشهایی که به کارآموزان یاد می دهید، اینان می توانند وارد بازار کار شوند و این عرصه را رونق دهند.ظرفیتی که در استان هرمزگان برای مشاغل خرد و خانگی وجود دارد گاهی به مراتب بیشتر از ظرفیت هایی است که در حوزه صنایع سنگین ایجاد کرده ایم  ولی مردم از این ظرفیت غافلند.سازمان فنی و حرفه ای سازمانی است که می تواند گره این مشکل را حل کند. اینکه تمامی تمرکزتان را روی بخش دولتی قرار نداده اید و مراکز آموزشگاه‌های آزادی که هم راه اندازی کردید کار بسیار خوبی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با تاکید بر مشارکت خیرین در حوزه آموزش های فنی و حرفه‌ای  گفت: امروز ایجاد اشتغال ضرورتش از مدرسه سازی و مسجد سازی بیشتر است . باید خیرین و دیگران بیایند و در مهارت آموزی مشارکت کنند.رابطه معناداری بین بیکاری و فقر و مهارت و اشتغال وجود دارد. فقر انسان را به سمت کفر می کشاند. انچه انتظار داریم اینست که استان هرمزگان اگر قرار است مشکل اشتغال آن حل بشود، با همین رویکردهای فنی و حرفه ای و تقویت کردن و شتاب بخشی حاصل می شود و جز این راه دیگری نیست که ما امید ببندیم.

نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: برای حل مشکل بیکاری ما امروز به حضور ظرفیت های مردمی در بحث فنی و حرفه ای نیاز داریم، کاری که سازمان فنی و حرفه ای انجام می دهد، دانش، پژوهش و مهارت. اگر دانش و پژوهش عجین و همراه با مهارت افزایی نباشد قطعا جواب نمی دهد. میزان بیکاران استان را با ظرفیت های خود در بخش آموزش‌های دولتی و آموزشگاه‌های آزاد مقایسه کنید و براساس آن می توانید چشم انداز آینده مهارت آموزی در استان را ترسیم کنید که آیا این آموزش‌ها باید گسترش داده شوند یا کافی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده اظهار کرد: مهارت آموزی و ایجاد زنان هم نیاز این قشر از جامعه را به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد کاهش می دهد و باعث می شود فرد بر توان خود تکیه کند. مشکل اشتغال انگیزه جوانان را برای تحصیلات دانشگاهی کاهش داده است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس بیان کرد: باید ببینیم فنی و حرفه ای چه باری از این مشکلات را می تواند بردارد. چشم انداز آینده را ترسیم و مسائل رابررسی و برای آن برنامه ریزی کنید. ما در این زمینه در کنار شما هستیم و نیاز باشد برای رفع موانع صدای شما در استان و در سطح ملی برای ارتباط با مسئولین استانی و کشوری و وصل به موسسین خیریه خواهیم بود تا کمک کنیم مشکل بیکاری رفع شود. به تلاش‌هایتان شتاب دهید و تمرکز را برای اشتغال قرار دهید چرا که بیکاری یک معضل جدی است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *