توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

خطر جدّی نابودی تالاب بین المللی میناب با تخلیه سوخت قاچاق

همزمان با افزایش کنترل پدیده قاچاق سوخت و مواد نفتی در نوار ساحلی شرق هرمزگان، ورود و تخلیه مواد نفتی به دریا و آلودگی این اکوسیستم دریایی و همچنین جنگل های حرای تالاب بین المللی رود شور شیرین و میناب نیز افزایش یافته است.

بازخبر /   ویدئویی طی روزهای اخیر در حال انتشار است که در آن با پاره شدن مَشک های حامل سوخت قاچاق، گازوئیل های آن به درون دریا تخلیه می شود، بهدنبال این خبر و با توجه به پیگیری های مردمی و فعالان محیط زیست برای تهیه گزارش به محل مورد نظر در تالاب بین المللی میناب رفتیم.

سرازیر شدن حجم قابل توجهی سوخت به درون دریا
بهادری یکی از ناخداهای بندزرکی افزود: فیلمی که طی روزهای اخیر پخش شده مربوط به همین خور چاخا بخش بندزرک بوده که متاسفانه مقادیر قابل توجهی سوخت به درون دریا سرازیر شده است.

وی، تصریح کرد: بعد از آتش زدن مشک های حامل سوخت با توجه به شناور بودن بر روی آب به سمت جنگل های حرا رفته و متاسفانه حجمی از این زیستگاه طبیعی را از بین برده است.

بهادری، یادآور شد: تالاب بین المللی میناب در این فصل محل زیستگاه انواع پرندگان دریایی است.

تخلیه ۱۶ مشک پانزده هزار لیتری گازوئیل به درون تالاب میناب
داوری، نگهبان محوطه لنگرگاه قایق های خور بندزرک در گفت وگو با ایسنا، افزود: ۱۶ عدد مَشک بزرک حامل سوخت بعد از تعقیب و گریز به این محوطه هدایت شدند.

وی، گفت: مواد نفتی منظور بعد از متواری شدن صاحبان آن ها با پاره شدن آن به درون تالاب روانه شدند.

داوری، بیان کرد: یک عدد تشت بزرگ حاوی مقادیر بسیاری گازوئیل که در این محل نگهداری می شد نیز با اصابت تعدادی تیر سوراخ شد و مواد نفتی آن نیز به داخل خور ریخته شد.

تاثیر منفی تخلیه گازوئیل در دریا بر صیادی مردم
زمانی یکی از ماهیگیران بخش بندزرک گفت: بیش از ۳۰ سال است به عنوان ماهیگیر در این منطقه مشغول به فعالیت هستم.

وی، افزود: طی این دو سه روز اخیر که متاسفانه مقادیر زیادی گازوئیل به درون این خور ریخته شده هیچگونه صیدی نکرده ام.

این ماهیگیر مینابی، خاطرنشان کرد: با هزینه بالای بنزین و سایر ملزومات اینگونه برخورد با طبیعت نیز بسیار بر روند معیشت ما صیادان تاثیر منفی گذاشته است.

بررسی صحت و سقم تخلیه مواد نفتی در تالاب بین المللی میناب 
رئیس اداره حفاظت منابع محیط زیست میناب گفت: بلافاصله بعد از دریافت اخباری مبنی بر تخلیه مواد نفتی به درون تالاب بین المللی میناب کارشناسان خود را به محل مورد نظر جهت پایش و بررسی میدانی منطقه فرستادیم.

داریوش صمصام پور، افزود: از آب دریا در این خور نمونه برداری های لازم انجام شده و به محض اعلام گزارش نتایج آن اطلاع داده خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی رود شور شیرین و میناب در سال ۱۳۵۴برابر با ۱۹۷۵ میلادی به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و حفاظت و بهره برداری مناسب از آن در مقطع کنونی برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشف ۵۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در میناب

سرپرست پایگاه دریابانی میناب در این خصوص، گفت: مرزبانان این پایگاه با انجام اقدامات اطلاعاتی و همکاری مرزنشینان منطقه، مطلع شدند قاچاقچیان اقدام به جاسازی و دپوی مقادیری سوخت قاچاق در مشک‌های مخصوص حمل سوخت قاچاق در لابه لای جنگل‌های دریایی حرا کردند.

سرهنگ مجید کریم پور افزود: بر اساس این خبر بلافاصله اکیپی از مرزبانان این پایگاه برای بررسی موضوع و برخورد با متخلفان به موقعیت شناسایی شده اعزام و اقدام به بازرسی منطقه کردند.

سرپرست پایگاه دریابانی میناب اظهارکرد: با هوشیاری و تیزبینی مرزبانان در بازرسی از محل ۴ عدد مشک پلاستیکی حامل ۵۹ هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۴ میلیارد و ۱۸۹ میلیون ریال کشف شد.

کریم پور خاطرنشان کرد: تلاش برای دستگیری متهمان این پرونده در دستور کار مرزبانان قرار دارد.

تالاب بین المللی رود شور شیرین و میناب را می توان مهد انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان دانست که از پرندگان موجود در این تالاب می‌توان به صدف‌خور، گیلانشاه بزرگ و پلیکان پاخاکستری که زمستان را در این تالاب می گذرانند و حواصیل بزرگ و هندی که در اینجا جوجه آوری می کنند اشاره نمود که به همین دلیل رعایت اصول حفاظت از محیط زیست در این منطقه و خصوصا در این فصل از سال دارای اهمیت فراوانی است.

https://www.isna.ir/news/98091107155 منبع خبر ایسنا

پسندیدم(1)نپسندیدم(2)
ارسال شده توسط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *