چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

مقایسه نرم‌افزار اتوکد و رویت – کدام نرم‌افزار بهتر است؟

مقایسه نرم‌افزار اتوکد و رویت نشان می‌دهد که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. اتوکد برای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود و رابط کاربری آن ساده‌تر است، درحالی‌که رویت یک ابزار BIM است که قابلیت هماهنگی و همکاری بین متخصصان را تسهیل می‌کند. درحالی‌که اتوکد برای طراحان نقشه‌کشی مناسب است، رویت امکانات گسترده‌ای برای مدل‌سازی سه‌بعدی و تحلیل فراهم می‌کند. هر کدام از این نرم‌افزارها ویژگی‌های مناسب خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها وابسته به نیازها و پروژه‌های خاص متخصصان است. در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو نرم‌افزار می پردازیم.

کاربرد اتوکد و رویت چیست؟

اتوکد

بازخبر/در صنعت، AutoCAD نرم‌افزاری است که برای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود. یکی از اولین نرم‌افزارهای پرچم‌دار Autodesk است که هم معماران و هم مهندسان برای طراحی مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی از آن استفاده می‌کنند.

در مقایسه رابط کاربری و ویژگی‌های نرم‌افزار رویت با اتوکد، درک و استفاده از ویژگی‌های اتوکد بسیار ساده‌تر است.

رویت

اگر اتوکد محبوب‌ترین نرم‌افزار برای طراحی است، پس رویت به‌عنوان یک نرم‌افزار BIM که توسط معماران و مهندسان به طور یکسان در سراسر جهان استفاده شده است، جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد. اکثر گردش‌های کاری BIM  چه از لحاظ معماری، مهندسی (سازه، عمران و MEP) یا ساخت‌وساز  فقط در همین نرم‌افزار امکان‌پذیر است.

معماران می‌توانند با استفاده از رویت از مرحله طراحی کانسپت برای مطالعات انبوه تا مرحله مستندسازی استفاده کنند. حتی پس از اتمام ساخت‌وساز، مدل  BIM رویت را می‌توان به طور منظم برای اجرا و نگهداری به‌روز کرد.

تفاوت اساسی بین AutoCAD و Revit

هنگام صحبت در مورد رویت در مقابل اتوکد، یک تفاوت عمده وجود دارد که باید ذکر شود. یعنی Revit یک ابزار BIM است درحالی‌که AutoCAD یک ابزار CAD است. BIM در مقابل CAD یکی دیگر از مقایسه‌های رایج در صنعت ساختمان است. این تفاوت بزرگ در واقع منجر به بسیاری از تفاوت‌های بعدی در ویژگی‌ها، رابط کاربری و قابلیت‌های همکاری بین متخصصان می‌شود که در این مقاله خواهیم دید.

CAD چیست؟

CAD مخفف Computer-Aided Design است و شاید اولین شکل دیجیتالی‌سازی در صنعت ساختمان باشد. تا اواسط قرن بیستم، معماران همه چیز را با دست ترسیم می‌کردند و ابزارهای CAD با کاهش مدت‌زمان تولید هر طراحی، انقلابی به پا کردند. نرم‌افزارهای CAD مانند اتوکد امکان طراحی دوبعدی و مدل‌سازی سه‌بعدی را فراهم می‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها فاقد هماهنگی بین هر طراحی و تیم طراحی هستند.

BIM چیست؟

BIM یا مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، روشی است که تمام داده‌های دیجیتالی یک پروژه را در یک مدل سه‌بعدی جمع‌آوری می‌کند. رویت یک نمایش دیجیتال تولید می‌کند که می‌تواند از مرحله اول یعنی کانسپت تا مرحله آخر یعنی تخریب استفاده شود. از طریق استفاده از نرم‌افزار BIM، حجم عظیمی از اطلاعات ایجاد شده در یک پروژه ساخته شده به اشتراک گذاشته و مدیریت می‌شود. چنین فعالیتی همچنین نیازمند هماهنگی و همکاری بهتر با همه ذی‌نفعان  است که توسط این نرم‌افزار فراهم می‌شود.

ویژگی‌های نرم‌افزارها

اتوکد: برای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود.

در نقشه‌کشی دوبعدی و سه‌بعدی، ما خطوط دوبعدی را برای ساختن نقشه‌ها و مدل‌هایی با ابعاد دقیق به کار می‌بریم.

ازآنجایی‌که اتوکد برای چندین دهه مورداستفاده قرار گرفته است، یافتن بلوک‌های CAD مبلمان و عناصر سازه‌ای برای گردش کار سریع‌تر آسان است. در واقع بلوک‌های CAD آن‌قدر زیاد هستند که انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها برای بسیاری از دانشجویان معماری دردسرساز است!

بااین‌حال، یک مسئله مهم این است که عناصر دوبعدی باید جداگانه ترسیم شوند.

درحالی‌که رندر در اتوکد نیز تا حدی امکان‌پذیر است، یافتن معماری که از موتور رندر در اتوکد استفاده کند غیرمعمول است. بیشتر افراد برای مدل‌سازی سه‌بعدی به Sketchup روی می‌آورند.

Revit: برای مدل‌سازی سه‌بعدی استفاده می‌شود.

هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند تمام گردش‌های کاری لازم در ساخت‌وساز را پوشش دهد، ازاین‌رو باید از چندین نرم‌افزار به‌عنوان معمار یا مهندس استفاده کنید. بااین‌حال، Revit از این نظر همه‌کاره است که شامل ویژگی‌های گسترده‌ای است که برنامه‌ریزی و گردش کار ساخت‌وساز را در فرایند BIM ساده می‌کند.

رویت یکی از کارآمدترین نرم‌افزارها برای استفاده است. با تمرکز بر ایجاد و مدیریت داده‌ها، ویژگی‌های Revit همکاری بهتر با سایر متخصصان داخل و خارج از تیم را تسهیل می‌کند.

اگر کسی بخواهد تکنیک های مختلف مدل‌سازی را در Revit کشف کند، افزونه های Revit مانند Dynamo و Rhino.Inside.Revit برای مدل‌سازی پارامتریک وجود دارد. برای اینکه فرآیند مدل‌سازی کارآمد و اطلاعات دقیق باشد، آبجکت های BIM نیز وجود دارد که نمایش دیجیتالی محصولات دنیای واقعی را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال می توانید برای دانلود آبجکت پنجره رویت، دانلود آبجکت درب رویت، دانلود آبجکت کابینت آشپزخانه رویت به سایت معماری آرک وب مراجعه کنید.

Revit همچنین می‌تواند کارهای ساده‌تری مانند طراحی دوبعدی را انجام دهد. بااین‌حال، اکثر کاربران نقشه‌های دوبعدی مستقل ایجاد نمی‌کنند؛ زیرا آن‌ها به طور هم‌زمان و خودکار با مدل سه‌بعدی ایجاد می‌شوند.

کدام نرم‌افزار بهتر است؟

اتوکد نرم‌افزاری است که افراد برای تولید نقشه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند این نرم‌افزار آسان‌تر و سریع‌تر از رویت است؛ اما برای سایر متخصصان، مانند مدیران پروژه، غیرممکن است که برای انجام پروژه فقط به اتوکد تکیه کنند.

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، Revit دارای ویژگی‌های بی‌شماری است که برای رشته‌های مختلف طراحی شده است. با استفاده از نرم‌افزار رویت می‌توان طراحی دوبعدی، مدل‌سازی مستقیم و پارامتریک سه‌بعدی، تحلیل، شبیه‌سازی، رندرینگ و… را انجام داد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از متخصصان هنوز رابط کاربری اتوکد را برای طراحی ترجیح می‌دهند که به‌سادگی نمی‌توانند آن را رها کنند. صرف‌نظر از این، زمان آن فرارسیده است که بپذیریم که اتوکد به‌تنهایی دیگر برای طراحی و ساخت کافی نیست. اتوکد چندین دهه است که ارزش خود را در صنعت ثابت کرده است، اما وقتی نرم‌افزارهای مناسب‌تری مانند رویت برای پروژه‌های بزرگ‌تر و گردش کار کارآمدتر وجود دارد، آیا نباید تغییر را ایجاد کنیم؟

در مقاله مطرح شده، توضیحاتی در رابطه ‌با نرم‌افزار اتوکد و رویت داده شد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت معماری آرک وب (www.archweb.ir) مراجعه کنید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *