آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

بهبود خلق و خو با یک چراغ رومیزی

از آنجا که انسان‌ها زمان زیادی را در داخل خانه می‌گذرانند، دسترسی به فواید طبیعی نور خورشید را از دست می‌دهند، با وقوع این مشکل تشخیص اختلال عاطفی فصلی نیز رشد کرده و لامپ‌های نور درمانی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند.

بازخبر/در عین حال که میزان وقوع واقعی این اختلال کم است و حدود ۵ درصد یا ۱۰ میلیون آمریکایی یا بیشتر را درگیر می‌کند، اما این رخداد بیماری منجر به افزایش آگاهی از تاثیر نور خورشید بر تولید سروتونین در مغز و تاثیر آن بر بدن انسان شده است. در نتیجه لامپ‌های نور درمانی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند.

به نقل از تک کرانچ، این محصولات به طیف نور مرئی متکی هستند تا تاثیر نور خورشید را برای کسانی که مدت زمان زیادی از ساعات بیداری خود را جلوی رایانه می‌گذرانند، شبیه‌سازی کنند.

به تازگی، استفاده از بخش «نزدیک مادون قرمز»(NIR) از طیف نور به عنوان یک جایگزین بالقوه برای نور مرئی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همانطور که از نام آن پیداست، این بخش بین نور مادون قرمز و مرئی و در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر قرار دارد.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، نور درمانی سطح پایین در محدوده طیف قرمز دور(FR) تا مادون قرمز نزدیک(NIR) که در مجموع به آن تعدیل نوری(PBM) می‌گویند، در سالهای اخیر توجه جهانی را به خود جلب کرده است و ابزار جدیدی برای کاربردهای تجربی درمانی در انواع شرایط پزشکی است.

این هفته در کنگره جهانی موبایل، یک شرکت هلندی به نام Seaborough با توجه به کمبود نور خورشید در زمستان‌های هلند دستگاه‌های کوچکی را به نمایش گذاشت که جایگزین لامپ‌های SAD بزرگ می‌شوند. یکی از آنها در کنار رایانه قرار می‌گیرد و دیگری در بالای صفحه نمایش قرار می‌گیرد و بسیار شبیه یک وب کم خارجی است. هر دو برای دریافت برق به پورت یواس‌بی(USB) متصل می‌شوند.

متأسفانه، دستگاه‌ها در مرحله اثبات مفهوم قرار دارند. این شرکت می‌گوید که در حال حاضر به دنبال شریک برای دریافت مجوز این فناوری است. در تصویر این دستگاه نور نزدیک به مادون قرمز دیده می‌شود که درخششی بنفش مایل به قرمز دارد. همچنین می‌توان درخشش را که از قاب‌های اطراف می‌آید دید. در حالت ایده‌آل، Seaborough در نهایت مایل است این فناوری را در لپ‌تاپ‌های خود قرار دهد. درحالی که ارائه آن به صورت لوازم جانبی شخص ثالث بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

براساس مقاله‌ای که یک دهه پیش منتشر شده است، نور درمانی تنها دارای مزایای مثبت ثابتی بر رفاه و سلامت است، به ویژه بر بهبود خلق و خو، کاهش خواب‌آلودگی و ضربان قلب در حال استراحت تاثیر می‌گذارد.

این تحقیق خاطرنشان می‌کند که این تاثیر تنها در ماه‌های زمستان تجربه شده است. همچنین تاثیر معنی داری بر ریتم شبانه روزی شرکت کنندگان نداشته است./ایسنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *