آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

کاهش ۹۰ درصدی هزینه پاکسازی پسماندهای ساختمانی با سامانه مدیریت هوشمند ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تدوین سامانه مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی شد که هزینه پاکسازی پسماندها را تا زیر ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

بازخبر/فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی در هر جامعه امری اجتناب‌ناپذیر بوده و میزان آن رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه دارد. مدیریت پسماندها (ناشی از تخریب، ساخت و ساز ساختمانی و عمرانی) به دلیل حجم بالای تولید و ظرفیت آلایندگی، جزو لاینفک مدیریت پسماند شهری است.

از این جهت، شهرداری‌ها باید در راستای وظایف محوله بر اساس قانون مدیریت پسماندها مصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مصوب هیات دولت و شیوه نامه ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، نسبت به مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی اقدام کنند.

شرکت مهندسی هیکو، سال ۹۴ نرم افزاری را طراحی‌ و پایلوت آن را طی ۲ سال در شهر قم احداث و تناقضات و نواقص آن را در نرم افزار رفع کرد و در حال حاضر این سامانه در شهرهای مختلفی همچون کرج، اصفهان، رشت، شیراز، تهران، ساوه، کاشان و خمین مستقر و در حال بهره برداری است.

این سامانه، براساس استانداردها و نیازهای ارائه شده در این مستندات، اقدام به اجرایی کردن فرآیندهای مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی به صورت مکانیزه و هوشمند کرده است و در این راستا، سه ماژول یکپارچه اعم از نسخه تحت وب مدیریت خاک و نخاله عمرانی و ساختمانی، نسخه تحت وب پیمانکار و شهروند و نسخه اپلیکشن اندروید بازرسین را طراحی کرده است.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سید مجتبی مرتضوی مدیرعامل شرکت هیکوسافت از جمله اهداف استقرار سیستم مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی را گزارش‌گیری متنوع، کامل و سریع از جهات مختلف کاربردی برای مدیران سازمان‌های پسماند، ایجاد بانک اطلاعاتی به روز از خودروها و پیمانکاران عضو و غیرعضو، ارتباط با سیستم نرم افزاری شهرداری‌ها در بخش‌های مختلف مانند شهرسازی (معروف به سیستم «سرا»)، یکسان سازی روندهای سازمان های پسماند در این بخش با توجه به قانون های ایجاد شده، استفاده از اختیارات قانونی سازمان‌های پسماند، ایجاد بستر همکاری بین اعضای طرف قرارداد و ارباب رجوع‌ها با سازمان پسماند، ایجاد دسترسی آسان پیمانکاران و مالکان ساختمان برای دریافت مجوز و … برشمرد.

وی درخصوص مزایای استفاده از سیستم مدیریت هوشمند پسماندهای عمرانی و ساختمانی تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از پیمانکاران و خودروها، کنترل و هدایت سیستم با نگرش‌های مختلف ولی در عین حفظ یکپارچگی، صدور و پرداخت جرائم درون سیستم، امکان اخذ اینترنتی مجوز فعالیت پیمانکاران و مالکین، سامانه گزارش‌گیری و تحلیل داده ها و امکان اخذ گزارش‌های پارامتریک پویا، کنترل و نظارت آسان مامورین گشت و کنترل، ثبت گزارش‌های و پیگیری تخلفات به صورت آنلاین با استفاده از دستگاه‌های قابل حمل مانند موبایل، تبلت، واگذاری محل‌های تخلیه مجاز، ملزم نمودن پیمانکاران و خودروهای عضو آنها به حسن اجرای مقررات و مفاد قرارداد در محل های دفع پسماندها، تبادل دو سویه اطلاعات بین سیستم مرکزی و سامانه ها و استفاده از آنالیز سرویس SQL Server جهت گزارش‌دهی با توجه به صرفه‌جویی در وقت از جمله این مزایا است.

مدیرعامل شرکت هیکوسافت در خصوص اینکه این سامانه چه تعداد کاربر دارد، اظهار داشت: در شهرهایی که این سامانه پیاده سازی شده است، به تعداد شهروندانی که فعالیت عمرانی و ساختمانی دارند، کاربرد دارد.

مرتضوی با بیان اینکه سامانه پسماند ساختمانی و عمرانی نمونه مشابه خارجی ندارد، گفت: در کشورهای دیگر افراد شخصا برای پردازش این پسماندها در سایت های مرتبط، ثبت نام و هزینه این پردازش را پرداخت می‌کنند، به همین دلیل، طراحی سامانه‌ای برای مدیریت پسماندهای ساختمانی چندان موضوعیتی ندارد، با این حال، در دبی، برزیل و آمریکا نرم افزارهای مشابهی وجود دارد که در واقع، ERP (سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان) هستند و با سامانه ای که ما طراحی کرده ایم تفاوت دارد.

وی درخصوص اهمیت طراحی چنین سامانه ای در کشور گفت: ما تقریبا ۱۲۰ میلیون تن پسماند عمرانی و ساختمانی داریم که بیش از ۴۰ درصد آن به صورت غیرمجاز تخلیه می‌شود. با بهره‌گیری از این سیستم، هزینه سالانه پاکسازی پسماند عمرانی و ساختمانی تا ۹۰ درصد حذف می شود که در مورد شهرهای بزرگ صرفه‌جویی بسیار قابل توجهی است.

این فناور ادامه داد: میزان افرد شاغل به کار در این سامانه، به صورت مستقیم ۲۱ نفر است. در کنار این افراد، در شهرهای مختلفی هم که این سامانه را راه اندازی کرده ایم به صورت جدا افرادی را جذب کرده ایم برای مثال در شیراز فقط ۴۰ نفر بازرس داریم./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *