آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

چطور مهارت نه گفتن را به فرزندان بیاموزیم

یک روانشناس و مشاوره خانواده گفت: ابتدا باید نه گفتن را از کودکی به فرزندان بیاموزیم و خواسته‌های نابجای آن‌ها را قبول نکنیم که قبول انتظارات آن‌ها باعث آسیب‌هایی در بزرگسالی می‌شود.

بازخبر/روانشناس و مشاوره خانواده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از والدین اعتقاد بر این موضوع دارند که فرزندان بله قربان گوی افراد دربیایند و حتی در برخی از موارد که حق با خود آن‌ها است و دیگران هیچ حقی ندارند با گفتن بله حق با شماست تسلیم دیگران شوند و در واقع این شیوه تربیت بسیار نادرست است و در بلند مدت به فرزند آسیب می‌رساند.

وی افزود: بهتر است آموزش نه گفتن را از خانه شروع کنیم و اگر فرزند وسیله‌ای خواست که احتیاجی به آن نداشت به دلایلی نه بگوییم تا این نه گفتن برای فرزند شکل بگیرد لذا فرزندی که از کودکی طریقه نه گفتن در او شکل گرفته باشد در بزرگسالی در بسیاری از موارد که می‌داند به صلاح اون نیست، نه می‌گوید پس بهتر است والدین به نحوی در خانه توانایی نه گفتن را به فرزند بیاموزند.

خانواده‌ها در ابتدا باید به خواسته‌های بی‌جای فرزند نه بگویند و خواسته‌هایی که به صلاح او نیست را انجام ندهند مثلا اگر کودک درخواست موبایل دارد که سرگرم موبایل شود بهتر است خانواده‌ها به در خواست کودک نه بگویند حتی اگه کودک به گریه کردن افتاد ولی خواسته‌ی او را انجام ندهند و از این طریق می‌توان مهارت نه گفتن را به فرزندان آموخت.

روانشناس و مشاوره خانواده تصریح کرد: اگر فرزند در کودکی مهارت نه گفتن را نیاموزد آسیب‌های اجتماعی در بزرگسالی برای او به وجود می‌آید، مثلا در بزرگسالی زمانی که با دوستان خود به تفریح می‌رود ممکن است دوستان او در این تفریح مواد مصرف کنند و به او پیشنهاد دهند اگر فرزند مهارت نه گفتن را بلد نباشد ممکن است در این صورت به خواسته‌های آن‌ها جواب مثبت دهد و به اعتیاد روی آورد./ایسنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *