آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

گیج فشار چیست و چرا تبدیل به بهترین گزینه برای سنجش فشار شده است؟

اهمیت سنجش فشار و دلیل آن بر چشم هیچکس پوشیده نیست اما سوالی که در این حوزه پیش می‌آید این است که به راستی بهترین وسیله جهت سنجش فشار چیست؟
از گذشته تا کنون افرادی در جهت طراحی و استفاده از وسایلی به‌منظور اندازه‌گیری فشار پیشگام بوده‌اند، این سیر تکامل با مانومتر و بارومترهای جیوه‌ای آغاز شد و به مرور به پیشرفت و تکامل انواع گیج فشار و سنسور فشار رسید. در مراحل بعدی به ترانسمیتر فشار پرداخته شد تا نهایتا خانواده سنجش فشار را تکمیل کرد. اما چطور ابزار سنجش مناسب را انتخاب کنیم؟

چرا سنجش فشار حائز اهمیت بسیار است؟

بازخبر/در ابتدای مسیر هر فرآیند، چگونگی سنجش چند کمیت اصلی به دقت بررسی و راه‌حل مناسبی برای آن انتخاب می‌شود. این کمیت‌ها شامل فشار، دما، سطح و جریان می‌شوند. برای اندازه‌گیری هرکدام روش و تجهیزات متفاوتی وجود دارد اما در برخی دستگاه‌های پیشرفته شاهد اندازه‌گیری همزمان چند کمیت نیز هستیم. اگر هر کدام از این موارد به درستی سنجیده و کنترل نشوند، عواقب بسیار شدیدی در راندمان فرآیند و تولید، ایمنی، محیط زیست و غیره خواهند گذاشت.

بهترین ابزار سنجش فشار کدام است؟

بدون شک استفاده از لغت بهترین ممکن است کمی اغراق‌آمیز و حتی غیر منظقی باشد؛ وقتی با دقت به تفاوت در هر فرآیند و شرایط عملیات نگاه می‌کنیم معلوم است که نمی‌توان به اصطلاح یک نسخه را برای تمام صنایع پیچید و یک بهترین برای همه مشخص کرد!

برای انتخاب یک ابزار مناسب سنجش شما باید ویژگی‌های مختلف آن را بسنجید و با تطبیق دادن با شرایط عملیات خود تصمیم بگیرید. در این قسمت بد نیست مروری بر انواع تجهیزات سنجش فشار داشته باشیم:

  1. گیج فشار یا پرشر گیجزمانی که نیاز به یک وسیله مکانیکی و در عین حال پرکاربرد است، انتخاب اول تمام صنایع همین گیج‌های فشار هستند. آنها شامل طیف وسیعی از مدل‌های گوناگون می‌شوند و با کارایی و متریال مختلفی که دارند، می‌توانند نیاز هر کاربری را به نحوی پاسخ دهند.
  2. سوئیچ فشاراین نوع از تجهیزات هم می‌توانند به صورت مکانیکی عمل کنند و هم الکترونیکی. وظیفه و عملکرد آنها به این صورت تعریف شده که با رسیدن به یک سطح فشار معین مدار الکتریکی یا مکانیکی را باز یا بسته کنند.
  3. ترانسمیتر فشاراین دسته به عبارتی کامل‌کننده دو دسته قبلی هستند که معرفی کردیم. ترانسمیتر فشار ابتدا فشار را توسط یک سنسور حس می‌کنند، توسط یک مبدل این مقدار فیزیکی را به یک کمیت الکتریکی تبدیل می‌کنند و سپس آن را به فرستند اصلی یا همان ترانسمیتر می‌فرستند. در این قسمت ترانسمیتر یا هد دستگاه توانایی کنترل فرآیند را خواهد داشت که با توجه به نحوه پیشرفت فرآیند، چطور شرایط ادامه پیدا کند.

چرا خرید گیج فشار ؟

دلایلی متعددی قابل مشاهده و بررسی است که چرا استفاده از پرشر گیج ها تا این مقدار نسبت به رقبای خود زیادتر است، در ادامه نگاهی به برخی از دلایل عمده آن می‌کنیم:

  • قیمت مناسبگیج‌های فشار به نسبت سایر هم نوعان خود به نسبت عملکردی که ارائه می‌دهند، قیمت بسیار مناسب‌تری دارند.
  • فعالیت برندهای معتبر و باسابقهبه دلیل اینکه استفاده از گیج فشار بیش از یک صده است که بین فعالان صنعتی وجود دارد، طبیعتا برندهای بسیار بزرگ و فعالی در زمینه تولیدات انواع گیج فشار وجود دارد. یکی از معروفت‌ترین آنها گیج ویکا است که در بازار ایران نیز بسیار پر تقاضا و نام آشناست.
  • تمام مکانیکی بودندر بسیاری از واکنش‌ها احتیاجی به هیچ وسیله الکتریکی‌ای نیست و استفاده از یک گیج مکانیکی هم هزینه‌های کمتری دارد و هم مشکلات عدم کارکرد در صورت قطع برق و اتصالی را نخواهد داشت. برای این دسته از فرآیندها صرفا هدف مقدار چک کردن فشار در محدوه‌ای خاص است. در این حالت از پرشرگیج‌ها استفاده می‌شود.
  • مقاومت زیاد و طول عمر بالاهنگامی که شما خرید خود را از برندهای معتبر انجام می‌دهید، خیالتان از متریالی که برای ساخت گیج‌ها استفاده شده راحت است. همچنین در هنگام طراحی پیش از ساخت گیج نیز، به موارد زیادی از جمله ایمنی اپراتور در کل فرآیند توجه می‌شود. به همین دلیل مورد جدی و مشکل‌سازی برای شما پیش نخواهد آمد.

کاربرد و انتخاب متنوع: انواع مختلفی از گیج‌های فشار وجود دارد که شما دقیقا می‌توانید با توجه به محدوده عملیات مدنظر خود و همچنین موادی که با آن سر و کار دارید، گیج مناسب با فرآیند خود را انجام دهید.

هنگام انتخاب و خرید گیج فشار به چه نکاتی توجه کنید؟

حالا که با مزایای گیج های فشار و استفاده از آنها در صنعت آشنا شدیم، پس نیاز به یک راهنمای جامع داریم تا بتوان با تیک زدن هر کدام از این موارد یک گام به انتخاب صحیح پرشر گیج مناسب فرآیند خود نزدیک شد.

  1. در نظر گرفتن محدوده رنج مناسبمحدوده مقیاس یا رنج عملیاتی باید به گونه‌ای انتخاب شود که فشار فرآیند اندازه گیری شده بین یک سوم تا دو سوم محدوده مقیاس یا همان overload باشد. در این محدوده گیج به بالاترین میزان دقت خود می‌رسد. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توان گفت که محدوده اندازه گیری باید دو برابر بیشتر از فشار عملیاتی باشد.
  2. واحد کمیت(bar, psi,…) : واحدهای متعددی برای اندازه‌گیری فشار وجود دارد، که معمولا با توجه به منطقه جغرافیای یا محدوه سنجش فشار عوض می‌شوند. کشورهای اروپایی معمولا از واحدهایی مثل بار یا در مقیاس کوچک‌تر از میلی‌بار استفاده می‌کنند. در ایران نیز استفاده از واحد بار مصطلح‌تر است و در رتبه بعدی واحد psi قرار دارد. البته با توجه به سیستمی که کل فرآیند با آن کار می‌کند و سازگار است یک واحد انتخاب می‌شود. اما جالب است بدانید که در بعضی از برندها، گیج فشار دو رنج نیز تولید می‌شود و شما می‌توانید همزمان فشار را بر طبق دو واحد قرائت کنید .
  3. دقت در اندازه‌گیریمعمولا دقت در گیج‌های فشار بین 0.5 تا 2.5 درصد جابه جا می‌َشود. هر چه میزان این درصد کمتر باشد، دقت آن گیج به مراتب افزایش می‌یابد پس شما با توجه به محدوده رنج عملیاتی و دقت در راندمان فرآیند، باید یک گیج مناسب انتخاب کنید.
  4. سایز صفحه نمایشانتخاب اندازه صفحه به دقت مورد نظر و کاربردی که از فشارسنج استفاده می‌شود بستگی دارد. صفحه با قطر بزرگتر دارای درجه‌بندی متوسط ​​بیشتری است تا فشار اندازه گیری شده با دقت بیشتری خوانده شود. گیج های فشار با قطر بیشتر عموما کلاس دقت بالاتری خواهند داشت.
  5. جنس بدنه و قطعات داخلیپرشر گیج‌ها با استفاده از متریال متفاوتی ساخته می‌شوند، اما به طور معمول استیل در تمام مدل‌ها، چه در قسمت بدنه و چه در قطعات داخل وجود دارد. البته استیل از آلیاژهای متفاوتی تشکیل شده و با عوض کردن هر کدام از اجزای این ملغمه، مقدار مقاومت در برابر خوردگی یا چکش خواری افزایش یا کاهش می‌یابد. استفاده از فلزاتی مثل روی و مس نیز در ساخت پرشر گیج‌هایی با درصد مقاومت کمتر به چشم می‌خورد.
  6. انتخاب نوع مناسب پرشرگیجابتدا باید نوع فشاری که مدنظر شما جهت اندازه‌گیری هست را درک کنید. منظور سه نوع فشار، مطلق، گیج یا اتمسفر و اختلاف فشار است. زیرا هر کدام از این فشارها، یک گیج مخصوص به خود جهت سنجش دارند.

با توجه به نکاتی که ذکر شد شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط خاص خود یک محصول مناسب با عملیات خود انتخاب کنید. همچنین جهت مطالعه اطلاعات بیشتر و خرید انواع تجهیزات اندازه‌گیری فشار می‌‌توانید به وب سایت دقیق صنعت اوپاتان مراجعه کنید.

منبع: نیوز اسکای

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *