آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

کاهش وزن کدام کودکان سخت‌تر است؟

نرخ چاقی کودکان در همه‌گیری افزایش یافت و کاهش این افزایش وزن در برخی کودکان دشوار تر است . همه‌گیری کووید- ۱۹ تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت عمومی ازجمله افزایش قابل توجه نرخ چاقی در بین کودکان داشته است. مطالعه اخیر این روند نگران‌کننده را برجسته کرده است و به‌طور خاص بر کودکان دبستانی در بریتانیا تمرکز دارد.

بازخبر/محققان دریافتند که افزایش نگران‌کننده ۴۵ درصدی نرخ چاقی در بین کودکان چهار و پنج ساله بین سال‌های تحصیلی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ثبت شده است.

محققان اظهار کردند شیوع اضافه وزن و چاقی طی همه‌گیری کووید-۱۹ در بسیاری از جمعیت‌ها در انگلیس به شدت افزایش یافت.

بیشترین تاثیر بر افزایش وزن در کودکان نسبت به بزرگسالان ممکن است ناشی از نیازهای بیشتر فعالیت بدنی کودکان باشد، همچنین بدتر شدن عادات غذایی سالم در دوره‌ای که اکثر کودکان خانه‌نشین هستند، تعطیلی فعالیت‌های ورزشی و تفریحی که موجب کاهش فعالیت‌بدنی می‌شوند می‌توانند برنامه خواب کودکان و زمان تماشای صفحه نمایش در کودکان را تحت تأثیر قرار دهند.

کارشناسان تخمین می‌زنند که در صورت عدم توجه، افزایش نرخ چاقی در کودکان ۶ ساله می‌تواند برای مراقبت‌های بهداشتی جامعه هزینه داشته باشد.

محققان برای این تحقیق، داده‌های شاخص توده بدنی (BMI) بیش از یک میلیون کودک در انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. آنان این داده‌ها را از قبل، در طول و بعد از همه‌گیری با تمرکز بر کودکان در سال‌های اول و آخر دبستان مقایسه کردند.

محققان نه تنها افزایش ۴۵ درصدی شیوع چاقی را در بین کودکان چهار تا پنج ساله در دوره ۲۰۲۰ تا۲۰۲۱ مشاهده کردند، بلکه شاهد روند مشابهی در کودکان ۶ ساله نیز بودند. این تاثیر در محروم‌ترین مناطق این کشور دو برابر بیشتر بود.

اگرچه نرخ کودکان کوچکتر در سال بعد به سطح قبل از همه‌گیری بازگشت اما این افزایش در میان کودکان بزرگتر تا سال ۲۰۲۲ ادامه یافت.

تفاوت بین گروه‌های سنی قابل توجه است؛ یافته‌ها نشان می‌دهد در حالی که کودکان کوچکتر می‌توانند پس از افزایش وزن به حالت اولیه برگردند، معکوس کردن چاقی در کودکان بزرگتر بسیار چالش‌برانگیزتر است.

افزایش شدید شیوع چاقی در طول همه‌گیری کووید-۱۹، تأثیرات عمیق عوامل تعیین‌کننده اجتماعی گسترده‌تر را نشان می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شده است./ایسنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *