آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

لباس‌های زنانه با الهام از سبک‌های قدیمی و رترو

یکی از سبک‌های ویژه که در انواع لباس زنانه استفاده می‌شود، رترو است. سبک و به نوعی استایل رترو، درواقع ادغام طراحی و مد گذشته انواع لباس با تولیدات امروزی و حال خواهد بود‌. اگر می‌خواهید با سبک رترو و قدیمی در انواع لباس زنانه آشنا بشوید، پس ما را تا ادامه این مقاله همراهی بکنید.

تاریخچه استایل و سبک رترو

بازخبر/با شروع قرن ۲۱، پیشرفت سریعی را در صنعت مد شاهد بودیم. در این دوره با توجه به اینکه تغییرات افراطی در صنعت مد و فشن ایجاد شد، برخی از افراد برای بازگشت مد گذشته که سبک ساده‌تری داشت، ترغیب شدند. این موضوع سبب گردید، سبکی به نام وینتیج یا همان رترو به وجود بیاید. در نظر  بگیرید در این سبک از باور‌ها، نوع زندگی، هنر، پوشاک و تاریخ گذشته الهام گرفته می‌شود.

درواقع دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ به عنوان دهه‌هایی بوده که از آن‌ها برای الهام گرفتن برای سبک رترو استفاده می‌شود. با توجه به این نکته، هر نوع استایلی که با نظر به سبک و استایل‌های دهه‌های ۲۰ تا ۹۰ میلادی الهام گرفته شود، به عنوان استایل رترو در نظر داشته باشید. فرانسه و انگلیس از جمله کشور‌هایی بوده که شروع کننده سبک رترو بودند و بعد‌ها به سراسر جهان این نوع سبک رواج پیدا کرد.

استایل رترو زنانه چیست؟

به طور کلی، سبک رترو به عنوان واژه‌ای بوده که برای معرفی آیتم‌های مختلف مربوط به گذشته از لباس گرفته تا فیلم و اکسسوری، موسیقی، معماری و… استفاده می‌شود. لباس زنانه رترو هم با توجه به معنای این واژه برای لباس‌هایی اطلاق می‌شود که با الهام از طرح‌های قدیمی و گذشته و با استفاده از تولیدات جدید، دوخته و عرضه می‌شوند. به استایل‌هایی زنانه‌ای که با استفاده از این نوع آیتم‌های لباس، اجرا می‌شوند، استایل رترو زنانه می‌گویند. گرچه استایل مردانه هم در سبک رترو وجود دارد اما استایل زنانه در این سبک رواج بیشتری دارد و به نوعی مرسوم‌تر است.

کدام لباس‌ زنانه سبک رترو دارد؟

  • پلیورهای یقه اسکی یکی از آیتم‌های مهم بوده که همیشه به عنوان یکی لباس‌های زنانه و یا حتی مردانه با سبک رترو شناخته می‌شود.
  • تمام لباسهای اورسایز به عنوان لباس‌هایی هستند که طراحی آن‌ها الهام گرفته از گذشته تلقی می‌شود. شلوار و پیراهن‌های زنانه اور‌سایز یکی از مهم‌تریم آیتم‌هایی خواهند بود که می‌توانیم آن‌ها را لباس زنانه رترو بدانیم.
  • کت بلیزهای گشاد و به نوعی اور‌سایز هم از جمله آیتم‌های ویژه در استایل رترو هستند. این نوع بلیزر‌ها از اوایل قرن ۱۹ تا اواخر آن، جزء کت‌های محبوب بین بانوان بود. کت‌هایی بلند و گشادی که در دو ردیف آن‌ها از دکمه استفاده می‌شد. امروزه این نوع کت بلیزرها یکی آیتم‌های پر‌طرفدار در استایل‌های رترو زنانه هستند.
  • شلوار جین فاق بلند از دیگر آیتم‌های بوده که در دهه‌ی ۱۹۸۰ بسیار پرطرفدار بود. این نوع شلوار‌ها چند سالی است که بسیار مد شده و می‌توانیم آن‌ها را جزء لباس‌های زنانه رترو بدانیم.
  • پیراهنهای گل گلی یکی از لباس‌هایی است که در استایل رترو زنانه بیشتر به چشم می‌خورند. انواع پارچه‌های گل‌دار، راه راه و خال خالی در دهه‌های ۱۹۹۰ بسیار محبوب بودند. در مجموع پیراهن‌هایی با این طرح‌ها به عنوان لباس زنانه سبک رترو طبقه‌بندی می‌شوند.
  • لباسهای رنگ نئونی به خصوص رنگ‌های طیف آبی در دهه‌های ۱۹۹۰ در بین زنان بسیار پرطرفدار بود. امروزه هم لباس‌های که رنگ نئونی دارند را به عنوان آیتم‌های سبک قدیمی و رترو می‌شناسیم.
  • لباسهای رنگ گرم مانند رنگ‌های کرم، نارنجی، قهوه‌ای، خاکی هم در دهه‌های ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار‌ میگرفت. این روز‌ها هم کت، ترنج‌کت و انواع پلیور‌های رنگ‌های گرم را می‌توانیم جزء آیتم‌های استایل زنانه رترو بدانیم.

دامن چین دار یا پلیسه را هم می‌توانیم یکی از آیتم‌های برجسته‌ برای لباس زنانه رترو معرفی بکنیم. این دسته از دامن‌ها در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ محبوبیت بالایی در بین زنان داشتند. دامن‌های پلیسه یا چین دار بلندی تا زانو و یا حتی بیشتر داشتند.

دلایل محبوبیت استایل رترو زنانه

همان طور که اشاره شده است، لباس زنانه قدیمی و رترو در بین بعضی از افراد محبوبیت خاصی دارد. در نظر بگیرد علاوه بر سلیقه‌ی شخصی، دلایل توجیه‌کننده زیادی وجود دارد که این موضوع باعث محبوبیت بیشتر این نوع استایل شده است.

تداعی‌گر نوستالژی

همه‌ی ما علاقه‌ی خاصی به دوران کودکی و نوجوانی خود داریم و برخی از سبک‌های این دوران می‌تواند برای ما ارزش ویژه‌ای داشته باشند. محبوبیت برخی از لباس‌های مربوط به گذشته ممکن است، ما را به داشتن استایل‌ها با همان سبک لباس‌ها سوق بدهد. به نوعی حس دلتنگی به صنعت مد و پوشاک دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ که جزء دهه‌های پیشرفت چشمگیر فشن و مد بوده، می‌تواند یکی از دلایل محبوبیت استایل رترو زنانه باشد.

برگشت به گذشته

بعضی از افراد حتی ممکن است، حس نامفهومی درباره‌ی گذشته‌‌ای که در آن زندگی نکرده‌اند، داشته باشند. به عنوان مثال یک فرد ممکن است در دهه‌ی ۶۰ زندگی نکرده باشد اما استفاده از لباس‌های این دهه، می‌تواند برای او، حس خوشایندی و تجربه جدید را به ارمغان بیاورد. موضوع برگشت به گذشته برای تجربه‌ی حس‌ها و سبک‌های جدید از دیگر دلایلی است گه می‌توانیم استایل رترو را پرطرفدار بدانیم.

پایداری بالا

یکی از مهم‌ترین دلیل توجه افراد به استایل زنانه رترو، پایداری بیشتر آن است. در دنیای پر از زرق و برق صنعت مد که صدمات زیادی را با توجه به ضایعات نساجی برای محیط زیست وارد کرده، توجه به استایل رترو و قدیمی و به نوعی جلوگیری از ایجاد مد‌های جدید، می‌تواند حائز اهمیت به نظر بیاید.

جمع‌بندی

این روزها یکی از سبک‌های گذشته و محبوبی که به طور مجدد مد و به نوعی ترند شدند، سبک رترو است. این نوع سبک از اکسسوری، لباس و دیگر آیتم‌های گذشته الهام گرفته و در مجموع یک طرح قدیمی خواهد بود. در استایل رترو زنانه، آیتم‌های مختلفی مانند لباس‌های اورسایز، جوراب‌های رنگی، دامن‌های چین‌دار، رنگ‌های نئونی و گرم و شلوار‌های فاق بلند بسیار محبوب هستند. اگر می‌خواهید یک استایل زنانه رترو مربوط به یک دهه خاص داشته باشد باید لباس‌های ترند آن سال ها را بررسی بکنید.

منبع: https://www.banimode.com/

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،
ارسال شده توسط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *