آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

انتقاد بایدن از سیاست‌های ترامپ در سالروز خروج آمریکا از برجام

کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سالروز خروج این کشور از توافق هسته‌ای از سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد.

بازخبر /به نقل از پایگاه خبری مدیوم، جو بایدن سناتور دموکرات و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهور سال ۲۰۲۰ آمریکا، در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالروز خروج کشورش از توافق هسته‌ای نوشت: یک چیز بی‌تردید واضح است: تصمیم‌های دونالد ترامپ در سیاست خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده‌اند. دو سال پیش در چنین روزی، او از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، توافقی که به طور قابل تصدیقی مانع دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شد. آن موقع، او وعده توافقی بهتر را داد که هنوز به آن عمل نکرده است.

بایدن در این بیانیه مدعی شد که ایران اکنون تحریکات بیشتری در منطقه ایجاد کرده و خطر را برای نظامیان آمریکایی مستقر در خاورمیانه افزایش می‌دهد.

او علاوه بر این با اشاره به وتوی ترامپ علیه قطعنامه‌ سنای آمریکا که اختیارات نظامی رئیس جمهور این کشور را در برابر ایران کاهش می‌دهد، مطرح کرد: علیرغم این که دونالد ترامپ قطعنامه مشترک کنگره را وتو کرده است، او باید بداند که  بدون مجوز قانونی کنگره نمی‌تواند جنگی را با ایران آغاز کند.

بر اساس این گزارش، اظهارات بایدن در پی این مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ در ابتدای روی کار آمدن با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای، در ماه مه سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده و در راستای رویکردی موسوم به «فشار حداکثری» تحریم‌های متعددی را بر ایران اعمال کرده است. با این حال، مقامات آمریکایی پس از خروج از این توافق بارها مدعی بوده‌اند که خواهان مذاکره با ایران برای توافقی دیگر هستند.

همچنین انتقاد بایدن از وتوی قطعنامه کنگره آمریکا در پی این مطرح می‌شود که روز پنج‌شنبه مصوبه‌ کنگره‌ ایالات متحده مبنی بر محدود کردن حدود اختیارات رئیس‌جمهوری در جنگ‌افروزی علیه ایران را وتو کرد. بهانه‌ ترامپ برای وتو کردن این قطعنامه‌ مصوب از سوی کنگره آمریکا، تداوم کمپین فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا مصوبه‌ای را وتو کرد که قدرت و اختیارات او را برای ایجاد یک‌جانبه جنگ علیه ایران کاهش می‌داد. این مصوبه پس از تصمیم خودسرانه کاخ سفید برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی بدون تأیید و اطلاع کنگره، ارائه شد که نزدیک بود این کشور را در آستانه جنگ قرار دهد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *