آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
یک نویسنده و کارکردان تئاتر:

با نمایش “شهمیر”به دنبال احیای آئین و سنت‌ها هستیم/در فراهم کردن هزینه‌های اعزام به تهران مانده‌ایم

نمایش شهمیر به نویسندگی و کارگردانی “کوروش سلمانی دهبارز” خود را برای حضور در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی آماده می‌کند.

     بازخبر /  سلمانی افزود: بین‌المللی آیینی و سنتی انتخاب در دو شهر برگزار می‌شود که بخش مهمان در شهر کاشان و بخش اصلی و مسابقه‌ای در تهران برگزار می‌شود که نمایش شهمیر برای بخش اصلی جشنواره انتخاب‌شده است و در بخش نمایش تخته‌حوضی و سیاه‌بازی، گرامیداشت استاد علی نصیریان شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از استان هرمزگان ۴ اثر به جشنواره راه پیداکرده است که ۲ اثر در بخش مهمان و ۲ اثر در بخش اصلی در شهر تهران حضور پیدا خواهند کرد، اضافه کرد: نمایش “شهمیر” به همراه نمایش “موغلی پنا” به کارگردانی و نویسندگی علیرضا داوری در بخش اصلی حضور دارند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش شهمیر از لحاظ داستان روایت یک شخص بزله گو و طنزپرداز است که به شکل واقعی در گذشته در دهستان بیکاه شهر رودان زندگی می‌کرده است، تصریح کرد: این نمایش به شخصیت این فرد و کارهایی که در گذشته انجام داده است، می‌پردازد.

سلمانی با بیان اینکه از لحاظ داستانی این نمایش با نگاهی به نمایش “سیاه” از “استاد علی نصیریان” ساخته‌شده است، اضافه کرد: در این نمایش به خاطر شباهتی که شخصیت شهمیر با سیاه در نمایش‌های ایرانی داشته است، سعی شده شباهت‌های بین این شخصیت که یکی واقعی و یکی هم در نمایش‌های ایرانی وجود دارد، بیشتر به نمایش دربیاید.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴ ماه است که در حال تمرین این نمایش هستیم و به‌احتمال‌زیاد قبل از اعزام به تهران یک اجرای ویژه اساتید پیشکسوتان، جمعی از هنرمندان و مسئولین در بندرعباس خواهیم داشت، اظهار کرد: فرصت خوبی است که ما بحث آئین و سنت را در تئاتر احیا کنیم، در واقع تئاتر امروز کشور و حتی هرمزگان دز بحث آئین‌های سنتی بسیار کمرنگ شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: سعی کردیم در این نمایش علاوه بر داستان اصلی به افسانه‌ها، آئین‌ها،  آداب‌ورسوم‌ها و خرده فرهنگ‌ها و خرده باورها هم بپردازیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره از ۱۹ تا ۲۶ مرداد در تهران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: رضا آزاد دریایی، فریده سلمانی، سمیه زارعی، سلیمه رضایی، مجتبی حمیدی، امید رفعه و صدیقه راور بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

سلمانی در خصوص سایر عوامل این نمایش بیان کرد: حمید اللهیاری و غلامرضا رحیمیان(طراح نور)، کوروش سلمانی دهبارز(طراح صحنه و لباس)، آرش رحمانیان(طراح گریم)، حلیمه افراشته(دستیار کارگردان)، بهروز حبیب زاده(طراح و تنظیم موسیقی) و سعید موحدی(مشاور نویسنده) در این نمایش همکاری می‌کنند.

این نویسنده و کارکردان تئاتر در خصوص شانس نمایش “شهمیر” برای دریافت جوایز این جشنواره، خاطرنشان کرد: میزان رقابت در چنین جشنواره‌هایی بسیار نزدیک و تنگاتنگ است اما وقتی می‌بینیم نمایش شهمیر از بین ۱۹۳ نمایش برای حضور در این جشنواره برگزیده‌شده است به‌هرحال شانس بالایی برای کسب مقام دارد.

وی با بیان اینکه از ۲۲ اثری که در این بخش حضور دارند، ۱۳ اثر مربوط به استان تهران است و ۹ اثر مربوط به سایر شهرستان‌ها، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازیگری، موسیقیایی و متن این نمایش شانس موفقیت نمایش شهمیر بالاست.

سلمانی در خصوص نحوه حمایت از نمایش شهمیر برای اعزام به جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی، خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون از هیچ ارگان و سازمانی موردحمایت قرار نگرفته‌ایم و در حال حاضر مانده‌ایم چگونه هزینه‌های بلیط قطار اعزام ۲۰ نفر اعضای گروه به تهران را تهیه کنیم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *