آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
عضو شورای اسلامی شهر قشم:

روال قانونی استیضاح شهردار قشم رعایت نشده است/ تصمیم نهایی را کمیته تطبیق می‌گیرد

عضو شورای اسلامی شهر قشم گفت: ازنظر بنده روال قانونی استیضاح شهردار قشم رعایت نشده است، چراکه باید طرح سؤال مجدد انجام و هم مهلتی یک‌هفته‌ای به شهردار داده می‌شد.

 بازخبر / محمد شریف رنجبر  اظهار کرد: طرح سؤال از شهردار قشم مردادماه سال گذشته انجام شد و سؤالات شامل ” عدم تعریف اصولی روند پروژه‌های عمرانی، کسری مستندات، شکل کلی اجرای پروژه‌ها و نظارت ناکارآمد”، “ابهام در پرداخت کمک‌ها از محل ماده ۱۶ و ۱۷ و عدم تدبیر در پرداخت‌ها”، “افزایش هزینه‌ها در طول دوره مدیریت”، “عدم شفافیت هزینه‌های جاری شهرداری” و “عدم تناسب درآمدهای حاصله از محل ارزش‌افزوده و سایر درآمدها نسبت به حجم پروژه‌های عمرانی” بود.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال بعضی از سؤالات اصلاً محل اعراب ندارند، افزود: سؤال یک و چهار ازآنجایی‌که هم بودجه شهرداری و هم تفریغ بودجه (نحوه هزینه کرد) توسط شورا تصویب و تائید شده است عملاً بی‌اعتبار هستند.

عضو شورای اسلامی شهر قشم تصریح کرد: سؤال دیگر ابهام در پرداخت کمک‌ها از محل ماده ۱۶ و ۱۷ بود که این پرداخت‌ها تا سال گذشته در اختیار شهردار بود و شهردار موارد را برای تصویب به شورا می‌فرستاد درحالی‌که امسال کلاً از شهرداری‌ها گرفته شده و به شورا واگذار شده است؛ یعنی حتی اگر پرداخت کمک‌های ماده ۱۶ و ۱۷ جای سؤال بوده باشد مربوط به سال گذشته است و امسال به خود شورا واگذار شده است.

رنجبر عنوان کرد: در خصوص سؤال افزایش هزینه‌ها در طول دوره مدیریت نیز این سؤال نیز نمی‌تواند درست باشد چراکه شورا بودجه و تفریغ بودجه را تائید کرده است؛ بنابراین از دید بنده سؤالات دقیقی طرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: شهردار و مدیر مالی و عمرانی‌اش نیز سال گذشته به صحن شورا آمدند، مستندات و توضیحات لازم را ارائه کردند، از خود دفاع کردند و جلسه به خیروخوشی تمام شد؛ من در همان جلسه اعلام کردم که قانع شدم اما تعدادی از اعضا اعلام کردند قانع نشدند، اگر اکثریت اعضا قانع نشده باشند رأس دو هفته باید جلسه استیضاح برگزار شود که از مرداد ۹۷ تاکنون یک سال گذشته و مهلت آن تمام شده است و سؤالات دیگر جای اعراب ندارند؛ اگر قرار بود استیضاح انجام شود باید طرح سؤال مجدد انجام می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر قشم ادامه داد: به‌هرحال با همان طرح سؤال قبلی رئیس شورا نامه‌ای به شهردار فرستاده و درخواست کرده بود که صبح روز بعد برای استیضاح در صحن شورا حاضر شود، شهردار نیز در نامه‌ای پاسخ داد که به علت مأموریت جهت حضور در جلسه اضطراری پاسخگویی به سؤالات سازمان بازرسی استان نمی‌تواند در جلسه حاضر شود و درخواست کرد با توجه به ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران جلسه به هفته آینده موکول شود و درواقع مطابق قانون و برای جمع‌آوری مستندات مهلتی یک‌هفته‌ای درخواست کرد.

رنجبر با اشاره به اینکه مطابق قانون این مهلت یک‌هفته‌ای باید به شهردار داده و جلسه استیضاح اصلاً نباید بدون حضور شهردار برگزار می‌شد، افزود: اعضای شورای شهر قشم جلسه را تشکیل دادند و گفتند شهردار از پاسخگویی و حضور در شورا استنکاف کرده و به عزل شهردار رأی دادند.

وی اضافه کرد: ازنظر بنده روال قانونی کار رعایت نشده و کار درستی نبود، هم باید طرح سؤال مجدد انجام می‌شد و هم مهلتی یک‌هفته‌ای به شهردار داده می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر قشم تصریح کرد: در این مرحله مصوبه شورا به کمیته تطبیق مصوبات شورا می‌رود و نهایتاً این کمیته تطبیق است که تصمیم می‌گیرد روال کار استیضاح درست بوده و شهردار عزل شده و یا درست نبوده و به شهردار فرصتی برای دفاع داده می‌شود.

رنجبر در پایان ابراز کرد:  بنده امیدوارم کمیته تطبیق به شهردار زمان دهد تا از خود دفاع کند، شاید در صورت دفاع نظر اعضا هم در خصوص استیضاح وی عوض شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

1 نظر برای “روال قانونی استیضاح شهردار قشم رعایت نشده است/ تصمیم نهایی را کمیته تطبیق می‌گیرد”

  1. ناشناس گفت:

    به موجب بند (الف) ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به‌منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش مؤثر آنها در تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، هم‌پیوندی و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخشهای مختلف، مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسؤولیت‌های دستگاههای اجرائی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی به عهده آنها است. به موجب تبصره ۲ بند صدرالذکر «اختیارات فرماندار در مورد مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطق آزاد به مدیر سازمان منطقه آزاد واگذار می‌شود». از آنجا که بر اساس ماده ۹۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و آیین‌نامه اجرایی آن و آیین‌نامه اجرایی هیأت‌های حل اختلاف و نحوه رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی:
    ۱- اختیار فرماندار در مورد مصوبات شوراهای اسلامی شهر: انتخاب نماینده از بین معاونین خود و اعتراض به مصوبات خلاف در هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهرستان است که در محل فرمانداری تشکیل می‌شود.
    ۲- اختیار فرماندار در مورد مصوبات شوراهای اسلامی روستا: رسیدگی به مصوبات مورد اختلاف شوراهای اسلامی در هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی شهرستان است که در محل فرمانداری تشکیل می‌شود.
    بنا به جمیع جهات و مراتب مذکور، تشکیل هیأت‌های یادشده در سازمان منطقه آزاد مغایر قانون است.

    پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *