آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

نظارت بر آزمایشگاه ها و ضرورت این همه آزمایش روزانه در سطح هرمزگان برعهده کیست؟

اگر برای انجام آزمایشات غیر ضروری و گاهاً عاری از نتیجه سازمان‌های بیمه‌گر پولی پرداخت نکنند بعید است که آزمایشگاه‌های خصوصی حاضر به انجام آنها باشند و همچنین جریمه و بازخواست پزشکانی که بی‌دلیل برای بیمارانشان و اغلب به درخواست بیمار برای وی کوه‌ای از آزمایشات را نسخه می‌کنند در کاهش این پدیده‌ی مذموم کمک کننده خواهد بود.

بازخبر / در کشورهای پیشرفته افراد باید در مورد عملکردشان و کارکردشان پاسخگو اعمال باشند ضمن اینکه رفتارشان مرتباً هم بازبینی می‌شود که این نظارت دائمی بر همه‌ی مشاغل را شامل می‌شود.

یکی از مهمترین حوزه‌هایی که مرتباً بایستی زیر ذره‌بین می باشد حوزه‌ی سلامت ، پزشکی و پیراپزشکی می‌باشد.

در کشورهای توسعه یافته انجام آزمایشات پزشکی پس از تجویز پزشک باید توسط متخصص علوم‌آزمایشگاهی یا پاتولوژیست تائید گردد و قبل از انجام آزمایش ضرورت انجام و یا آزمایشات جایگزین و تکمیلی توصیه می‌شود.

ولی در شهر بندر عباس لیست کردن کوهی از آزمایشات در دفترچه‌ی بیمار مرتبط با شکایت و بیماریِ وی باشد یا نباشد کاری معمول می‌باشد.

اساساً نقش متخصص علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیستها در بیمارستانها و آزمایشگاه‌های خصوصی چیست؟

آیا وجود مهرشان در این مراکز کافی و دریافت وجوه بالای ماهیانه در مراکز دولتی و خصوصی فقط برای مُهر زدن می‌باشد!

اگر پزشکی برای بیمارش درخواست آزمایش خون ، ادرار ، مدفوع و … داشته باشد ، مسئول فنّی آزمایشگاه باید با وی تماس بگیرد و بپرسد که به دنبال چه چیزی می‌باشد تا بتواند با هم فکری و مشاوره با هم ، کم‌هزینه‌ترین و بهترین تست تشخیصی را انتخاب نمایند.

بعضی از آزمایشگاه‌ها در بندر عباس درآمدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در ماه و حتّی بیشتر دارند ! … و این در حالی است که مسئول فنّی این آزمایشگاه‌ها اغلب مواقع حضور نداشته و هیچ نقشی در این فرآیند ندارد و به درآمد میلیاردی ماهیانه‌ی آنها نظارت و کنترلی هم وجود ندارد.

به واقع میلیاردر شدن آنها حاصل همت و کمک بی‌سوادی همکارانشان است که با تجویز غیرمعمول و غیرمعقول آزمایشات برای مردم می‌باشد و نه به دلیل زحمت و کار انجام شده توسط آنها…

در کشورهای پیشرفته سازمان‌های ، بیمه‌گر به راحتی زیربار آزمایشات غیرضروری و زائد که نتیجه‌ای جز آسیب جسمی و مالی بیمار و پولدار شدن گروهی که هیچ‌کاری انجام نمی‌دهند، نمی‌روند.

بی‌سوادی پزشکان ، بی‌توجهّی نهادهای بیمه‌گر و تجویز بیش از معمول آزمایشات توسط پزشکان و بی‌خیالی و بی‌توجّهی متخصّصین علوم‌آزمایشگاهی و پاتولوژیست‌ها (بدلیل منتفع بودن آنها) موجب گردیده تا حجم آزمایشات درخواست شده توسط پزشکان بسیار زیاد و در این میان تنها بیمار است که از نظر مالی و جانی دچار آسیب می‌شود.

اگر برای انجام آزمایشات غیر ضروری و گاهاً عاری از نتیجه سازمان‌های بیمه‌گر پولی پرداخت نکنند بعید است که آزمایشگاه‌های خصوصی حاضر به انجام آنها باشند و همچنین جریمه و بازخواست پزشکانی که بی‌دلیل برای بیمارانشان و اغلب به درخواست بیمار برای وی کوه‌ای از آزمایشات را نسخه می‌کنند در کاهش این پدیده‌ی مذموم کمک کننده خواهد بود.

لازم است نهادهای بیمه‌گر از پزشکان و آزمایشگاه‌ها در مورد ضرورت انجام آزمایش سؤال و مسئولین متولّی درمان نیز در مورد این آزمایشات و دلیل انجام آنها نظارت بیشتری داشته باشند.

حتّی در مراکز دانشگاهی هم هیچگاه از پزشک سؤال نمی‌شود که دلیل نوشتن یک آزمایش چیست و به دنبال چه چیزی می‌باشد در حالی که در کشورهای پیشرفته نهادهای بیمه گر در مورد هرگونه پارا کلینیک درخواستی وسواس و سختگیری‌های به جا و درستی دارند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *