آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
آنچه در هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر بندرعباس گذشت؛

از کاهش حقوق کارگران شهرداری تا بررسی عملکرد فنی و حرفه‌ای استان

هشتاد و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس به شرح دستور کار جلسه “تعامل و هم‌اندیشی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان” برگزار شد.

بازخبر / هشتاد و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس به شرح دستور کار جلسه ” تعامل و هم‌اندیشی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان” که قرار بود با حضور کریمی مدیرکل محترم آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان برگزار شود با غیبت این مدیر و با حضور دیگر کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه روز دانشجو را به خودم و همه دانشجویان تبریک می‌گویم، اظهار کرد: در خصوص پرداخت حقوق کارگران شهرداری و پیمانکارانی که با شهرداری کار می‌کنند و شهرداری هم انتظار دارد اعتراضی هم نشود، آیا این افراد می‌توانند به‌راحتی زندگی کنند و وارد کارهای دیگر نشوند؟ باید این مسئله به جد پیگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود عنوان کرد: در جامعه ما هنوز نگاه ترحم‌آمیزی به معلولین است، نگاه ما به معلولین و همه انسان‌ها باید برابر باشد و همه باید از امکانات برابر استفاده کنیم.

پرویز سالاری با بیان اینکه امیدوارم مسئولین بتوانند شرایط یکسانی را برای همه ایجاد کنند، افزود: آموزش ما باید مبتنی بر قوانین باشد، اعتبارات خوبی گذاشته‌ایم، باید مدیر آموزش شهرداری به صحن شورا آمده و خروجی این آموزش‌ها را گزارش دهد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر کاهش حقوق پیمان‌کاران است، علت این کاهش حقوق باید مشخص شود، در همین شهرداری کارگرانی داریم که تحت مدیریت شهرداری یا شرکت‌های پیمانکاری هستند، این دو باید حقوقشان در یک سطح باشد؛ ما فکر کردیم پیمانکاران خود حقوق را کاهش داده‌اند اما پیگیری که کردیم گفتند دستور شهرداری بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: قرار است ترمینال را جابجا کنند، در این وضعیت اقتصادی که باید هزینه‌ها مدبرانه صورت بگیرد، چرا بالای یک میلیارد برای نمازخانه و استراحت خانه ترمینال هزینه شده است؟ بین وظایف سازمان‌ها و عملکردشان فاصله بسیار زیادی وجود دارد، چندین سازمان داریم که هرکدام از اعضای شورا ناظر بر یک سازمان هستیم و باید این‌ها را بررسی کنیم، در سازمان پایانه‌ها انحراف زیادی در این عملکرد وجود دارد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در نطق پیش از دستور خود بیان کرد: بنده به دلیل مشکلاتی که برای کارگران شرکت‌های پیمانکار شهرداری در این چند روز پیش آمده بر خود واجب می‌دانم بخشی از این مشکلات را مطرح کنم، امیدوارم هرچه زودتر به این آن پاسخ داده شود.

فاطمه جراره افزود: همه ما اعضای شورا و شهردار باید بدانیم رکن اساسی اجرای تصمیمات، نیروی انسانی هستند و اگر رضایتمندی آن‌ها نباشد تصمیمات به‌درستی اجرا نخواهد شد؛ مشکلاتت زیاد و کاهش حقوق کارگران شرکت عقاب قشم را مجبور به تجمع در مقابل استانداری کرد، این اتفاق نه برای شورا زیباست و نه شهردار، چرا نباید به حرف آن‌ها گوش‌داده شود که مجبور شوند در جلوی یک ارگان سیاسی تجمع کنند.

وی با بین اینکه چرا کارگران نباید فیش حقوقی دریافت کنند و چرا باید قرارداد یک‌ماهه داشته و هرروز ترس از دست دادن کارشان را داشته باشند، تصریح کرد: صرفه‌جویی را از جای بدی شروع کردید، از حقوق کارگر!

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: چه عواملی در شهرداری باعث انتخاب پیمان‌کارانی می‌شود که حتی برنده مناقصات نبوده و این‌طور ضعیف عمل می‌کنند، اگر رضایتمندی کارگران برای شما مهم نیست باید بدانید رضایتمندی این افراد لااقل می‌تواند برای اهداف انتخاباتی شما مهم باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه خاطرنشان کرد: در این روزها پای صحبت پیمانکاران که می‌نشینیم آن‌ها هم مشکلات خود را دارند، شهرداری هم پیمانکار را عذاب می‌دهد و هم کارگران را، واجب است شورا با شهردار نشستی داشته و صحبتی در این زمینه داشته باشیم تا موضوعات حل شود.

دانش با اشاره به اینکه روش قرارداد پیمانی تغییر کرده است، بیان کرد: یک کارشناس شهرداری طرحی غلط را پیشنهاد داده است، به‌جای این روش دیگری را بکار ببرید، در گذشته دست پیمانکار باز بود که نیروی خود را کم کند؛ حالا پیمانکار به خود اجازه می‌دهد حقوق کارگر را کم کند.

وی با تأکید بر اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل باید اجرا شود، ابراز کرد: کارگر در شرایط سخت‌تری زندگی می‌کند و باید توجه بیشتری به آن شود، این موضوع بسیار جدی است و می‌طلبد حتماً با شهردار نشستی داشته باشیم.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان نیز در این جلسه اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه فنی و حرفه‌ای ارائه مهارت‌های آموزشی است و غیر از زمینه‌سازی برای اشتغال، ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس برای افراد هم دارد.

نظری ادامه داد: این آموزش‌ها نقش محوری در بالا رفتن خودباوری و بروز خلاقیت‌های افراد دارد، اهمیت دادن به این موضوع نیز منافع بسیار زیادی دارد؛ تفاوت سازمان آموزش فنی حرفه‌ای با سایر نهادهای آموزشی گستره مخاطبینش است، گروه مخاطبین از هر فردی با هر سنی و سطح سوادی، از زندانی، سرباز در پادگان و … هستند و می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

وی اضافه کرد: گستره رشته‌های آموزشی این سازمان نیز بسیار زیاد است، رشته‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و … را در برمی‌گیرد، ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان افزود: یک سری آموزش‌ها در مراکز ثابت این سازمان داریم، که این مراکز ثابت در همه شهرستان‌های استان دایر هستند، در بندرعباس نیز دو مرکز آقایان و خانم‌ها داریم، بخش دیگر حوزه روستایی است، در روستاها حاضر می‌شویم و دوره‌های آموزشی مرتبط با نیازهای آن‌ها را برگزار می‌کنیم، آموزش در پادگان‌های نظامی نیز گسترش یافته است، همچنین در تمام زندان‌های استان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تأسیس کرده‌ایم، بخش زیادی از افراد بیکار را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهد ازاین‌رو در دانشگاه‌ها نیز ورود کردیم تا آموزش‌هایی تکمیلی به دانشجویان بدهیم تا بتواند مشغول به کار شوند یا کارآفرینی کنند.

نظری ادامه داد: بخش دیگری از آموزش‌ها در حوزه کاهش آسیب در بافت‌های فرسوده است و آموزش‌های لازم را در این محلات برگزار می‌کنیم، بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای است، و این آموزشگاه‌ها با شهریه مصوب آموزش می‌دهند، همه این آموزش‌ها منتج می‌شود به آزمون‌های کتبی و مهارتی، و درنهایت صدور گواهی‌نامه مهارت فنی و حرفه‌ای که ارزش‌های خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: شرط لازم برای اخذ پروانه کسب، استخدام در نهادهای دولتی و غیردولتی، صنعتگران صنایع‌دستی، کارگران ساختمانی و خیلی کارهای دیگر و حتی کار در خارج از کشور نیاز به گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای دارد، بسیاری کشورها ویزای کار خود را منوط به داشتن گواهی‌نامه مهارت فنی و حرفه‌ای کرده‌اند.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان عنوان کرد: سعی ما این است مهارت‌ها را به مدارس ببریم تا دانش آموزان از الآن وارد حوزه کسب مهارت شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند؛ اگر بتوانیم هر قدمی در مهارت‌آموزی برداریم نفعش به همه مردم می‌رسد.

نظری خاطرنشان کرد: واقعاً سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خیریه‌ای بزرگ است، اگر همه ما کمک کنیم و ببینیم سازمان فنی و حرفه‌ای چه مشکلاتی دارد و در پی رفع این مشکلات باشیم به همه مردم و جوانان و اشتغال آن‌ها کمک کرده‌ایم؛ مهم‌ترین کاری که می‌توانیم برای مردم به‌خصوص در بافت‌های فرسوده انجام دهیم این است که آن‌ها را توانمند کنیم.

حسینیان، یکی از مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سطح استان نیز در این جلسه بیان کرد: یکی از خواسته‌های ما این است که بتوانیم نماینده‌ای را در شورای شهر داشته باشیم ، موضوع دیگر این است که در سطح شهر آموزشگاه‌های غیرمجاز زیاد است، اگر شهرداری برای ما محل‌هایی در نظر بگیرد که بنرهایی نصب کنیم و آموزشگاه‌های مجاز را معرفی کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود چراکه ما توان مالی استفاده از بیلبوردهای آزاد را نداریم، درخواست دیگرمان این است که مجوزی برای نصب پلاک‌هایی برای معرفی آموزشگاه‌های مجاز سر کوچه‌ها دریافت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه ابراز کرد: من انتظار داشتم در این جلسه فنی و حرفه‌ای آمار و ارقامی درزمینهٔ فعالیت‌هایش ارائه دهد، درست است که سازمان فنی و حرفه‌ای انجمن خیریه‌ای است که از جانب دولت تشکیل شده و برای مردم کار می‌کند، اما باید دید چقدر استانداردها رعایت می‌شود؛ چقدر خودتان و ظرفیت‌هایتان را به مردم معرفی می‌کنید، باید پذیرفت که در این موضوع ضعف‌هایی وجود دارد، وقتی اهمیت گواهی مهارت توضیح داده شود مردم استقبال بیشتری می‌کنند؛ ضمن اینکه پشت هر درخواستی باید ارائه درخواست کتبی و پیگیری باشد، ۱۱ نماینده در شورا نمایندگان شما هستند و نیازی به یک نماینده خاص نیست.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: ای‌کاش مدیرکل فنی و حرفه‌ای در این جلسه حضور داشت که پاسخگو باشد، متأسفانه این اداره کل از آن نهادهایی است که در آن بین وظیفه و عمل‌هایش شکاف وجود دارد، وظیفه ما است که به‌عنوان نمایندگان مردم عملکرد فنی و حرفه‌ای را موردبررسی قرار دهیم.

سالاری افزود: اگر فنی و حرفه‌ای خیریه است چرا آن را اجاره داده‌اید به آموزش‌وپرورش؟ در این استان صنایع مهمی ازجمله فولاد و آلومینیوم و نفت پتروشیمی گاز داریم و یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که همه باید بیاموزند بهداشت و ایمنی کار است، تاکنون چند نفر به این مرکز  آمده و آموزش دیده‌اند؟

وی اضافه کرد: آموزش‌های که خیلی مهم است را واگذار کردید به آموزشگاه‌های آزاد، چقدر جعل مدارک مهارت قلابی بوده است، چرا نظارت نبوده و آن‌ها رسانه‌ای نکردید؟ از استاندار هرمزگان می‌خواهم تأکید داشته باشد که سازمان بازرسی بر عملکرد فنی و حرفه‌ای نظارت بیشتری داشته باشد، باید علاوه بر دستگاه‌های برتر دستگاه‌های تنبل هم معرفی شوند، انحراف وظایف و عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در استان بالای ۹۰ درصد است!

امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز تصریح کرد: من اشرافیتی در مورد فنی و حرفه‌ای ندارم اما در بازدیدی که از این مرکز داشتیم دیدیم که تلاش و کار و سرمایه‌گذاری می‌شود و تحولی در آن ایجاد شده است.

عامری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای موسسه خیری بالفعل است ما باید کمک کنیم سایر دستگاه‌ها را با این مجموعه همراه کنیم، امیدوارم شورای شهر بتواند این همگرایی را ایجاد کند.

جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه اگر تعامل بین شهرداری و این نهاد اتفاق بیفتد و از ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای آموزش در فرهنگسراهای محلات داشته باشیم اتفاقات خوبی می‌افتد، ابراز کرد: اگر فنی و حرفه‌ای کمک کند مهارت‌آموزی خوبی برای زنان سرپرست خانوار به‌صورت رایگان انجام شود بسیاری از مشکلات آن‌ها حل خواهد شد، ما فرهنگسراهایی را در محلات داریم و این ظرفیت در شهرداری وجود دارد که اگر استفاده شود اتفاقات خوبی می‌افتد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: دو نهاد آموزش‌وپرورش و فنی و حرفه‌ای در صدور مدارک جعلی دستگاه‌های مختلف دخیل بودند و نباید این موضوع را نادیده گرفت.

اسماعیل بواشه بیان کرد: در صنعت ساختمان ۹۹ درصد کارگران و پیمانکاران غیربومی و فصلی هستند، باید آموزش‌هایی داده شود که افراد در استان در این زمینه فعال شوند، کارگران فصلی زمستان می‌آیند و تابستان می‌روند و در تابستان نیز با خلأ کمبود نیرو مواجه می‌شویم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: در بازدیدی که اوایل امسال از فنی و حرفه‌ای بندرعباس داشتیم، دیدیم کارهای خوبی انجام شده اما جای برخی آموزش‌ها خالی بود، آموزش‌ها بومی مثل ملوانی، صیادی و .. می‌بینیم نیروهایی از چین بر روی کشتی‌ها کار می‌کنند و در توربافی نیز از نیروهای بیگانه بنگلادشی استفاده می‌شود.

بلارک افزود: تقاضا دارم در بحث فنی حرفه‌ای به سمتی رویم که مشاغل بومی را مدنظر قرار دهیم و این ظرفیت را در استان برای اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

قائم‌مقام شهردار بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: از زمانی که بحث مسکن مهر و بازآفرینی بافت فرسوده را داشتیم اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای همراه ما بوده است، انتظار داریم ورود به ستاد بازآفرینی با شدت و حدت بیشتری صورت بگیرد، دستگاه‌های زیادی در این زمینه پای‌کار نیستند نیاز است فنی و حرفه‌ای هم در این زمینه ورود کند، زنان بدسرپرست و خیلی افراد دسترسی به آموزشگاه‌های آزاد سطح شهر ندارند و می‌توان در این زمینه تعاملاتی برای کمک به این افراد داشته باشیم.

عبدالرضا بهاری تصریح کرد: بخش دیگر استفاده از مجریان ذی‌صلاح در صنعت ساختمان است، به‌تبع آن استاندارد مصالح و استفاده از کارگران دارای گواهی مهارت استاندارد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش شهرداری بندرعباس شرح وظایف خود را دارد، هرساله دوره‌های آموزشی زیادی در حوزه‌های حقوقی ، مالی و … برگزار می‌شود.

محمدمهدی جهانبخش با بیان اینکه در خصوص حقوق پرسنل شهرداری باید آنالیزی داشته باشیم و فیش حقوقی را بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل مشخص می‌کنیم، ابراز کرد: در مورد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تنها یک مرکز جوابگوی نیازهای شهر بندرعباس نیست، مهم‌ترین دغدغه ما آموزش و توانمندسازی مردم به‌خصوص در بافت فرسوده است.

وی بیان کرد: بخش زیادی از مراجعان اعضای شورا در خصوص مشکل اشتغال است، اگر توانمندسازی و دسترسی به خدمات فنی و حرفه‌ای بیشتر شود و بتوانند وارد بازار کار شوند بسیاری از این درخواست‌ها نیز کم می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری بندرعباس در پایان خاطرنشان کرد: کارگران شرکت‌های پیمانکار در ارتباط شهرداری باید ملزم به اخذ گواهی‌نامه مهارت فنی و حرفه‌ای شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در پاسخ به سخنان جهانبخش تصریح کرد: مصوبه الزام اخذ گواهی‌نامه مهارت فنی و حرفه‌ای برای کارگران شرکت‌های پیمانکار در ارتباط شهرداری در شورا هست، و این شهرداری است که باید به آن عمل کند و  پاسخگو باشد.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان   در ادامه اظهار کرد: آموزش‌های ما در مراکز ثابت رایگان انجام می‌شود، تمام کارگاه‌های صنفی هم در حوزه آموزشی با ما تعاملات خوبی دارند، ما می‌توانیم کارآموزان را به کارگاه‌های صنعتی معرفی کنیم.

نظری با بیان اینکه اگر برای شغل مشخصی افراد برای آموزش معرفی شوند ما آمادگی برای آموزش را داریم، افزود: ما درزمینهٔ اطلاع‌رسانی ضعف داریم، حتی خیلی مسئولین هم اطلاعات کافی از ظرفیت‌های ما دارند چه برسد به مردم و این ضعف ماست که باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: در مورد اجاره فضاها از سال ۷۴ که مرکز بندرعباس فعالیت می‌کند به هیچ‌کس اجاره داده نشده، آن فضاهایی که در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شده، مثلاً فضایی که به آموزشگاه رشمون داده شده بی‌مصرف مانده بود و اکنون اجاره داده شده و درزمینهٔ آموزش رایگان به بیماران خاص فعالیت می‌کند.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: ساختمان اداره کل ما جابجا شده، و ما ساختمان قدیمی را در راستای رسالت خود اجاره داده‌ایم، در مورد آموزش‌وپرورش نیز ما تکلیف قانونی داریم، با آموزش‌وپرورش همکاری کنیم و این همکاری در حدی است که خواسته هنرستان‌های نزدیک را برآورده کرده و این ظرفیت را در اختیارشان قرار دهیم.

نظری اضافه کرد: این‌طور نبوده که ما مرکز خود را تعطیل کرده و آن را به آموزش‌وپرورش داده باشیم، بخش از دانش آموزان آموزش‌وپرورش در مرکز ما در حال آموزش هستند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی صنایع استان این است که برای آموزش نیروهای بومی هزینه و کمک کنند، عنوان کرد: صنایع باید رسالت اجتماعی خود را انجام دهند و یکی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه است.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ما در جلسات دفاتر تسهیل گر محلات شرکت می‌کنیم، نمونه‌اش دفتر آقای محترم پناه است که هر رشته‌ای خواسته برایش برگزار کرده‌ایم.

نظری اضافه کرد: در مورد صنعت ساختمان زمانی مرکزی را تجهیز کردیم که کنسل شد چراکه هیچ متقاضی نداشت و جوانان استان علاقه به یادگیری در این زمینه نداشتند؛ هیچ جوانی نمی‌آمد سفت‌کاری و … یاد بگیرد، اکنون می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی برای آموزش کارگران استفاده کنیم.

وی افزود: در خصوص ملوانی و صید، این حوزه به بنادر و دریانوردی مربوط است و آموزش‌ها و مدارک خاص خود را دارند و کسی مدارک ما را در این زمینه نمی‌پذیرد، خود بنادر و شیلات آموزش لازم می‌گذارد و مدارک خاص خود را دارند.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه دستور کار دیگری تحت عنوان نام‌گذاری روزی به‌عنوان روز بندرعباس مطرح شد و برخی نمایندگان و کارشناسانی چون نیما صفا، پژوهشگر تاریخ هرمزگان نظراتی در این خصوص ابراز کردند اما به علت کمبود وقت و اهمیت این موضوع، دستور کار به جلسه دیگری موکول شد.

گزارش از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *