آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

ادعای آمریکا علیه ایران و تبعیت مجدد اروپایی ها

در پی ادعای اخیر مایک پومپئو علیه ایران، اروپایی ها همچون گذشته و در تبعیت از آمریکا، انتقادات هماهنگی را علیه برنامه موشکی ایران انجام دادند.

بازخبر / فرانسه روز دوشنبه ۱۲ آذر مدعی شد آزمایش یک موشک میان‌برد از سوی ایران که قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف دارد، اقدامی تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اگنس فون مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت: «این اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست.»

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز یکشنبه از آزمایش موشکی اخیر ایران به ‌شدت ابراز نگرانی کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

به گزارش دویچه وله، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز گفت دولت این کشور ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر ایران، این اقدام را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد و موجب افزایش تنش در منطقه می‌داند.

آلمان از ایران خواسته تا آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

به گزارش رادیو فردا، نخستین بار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، مدعی آزمایش موشکی در ایران کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

این ادعای آمریکا در حالی است که این کشور، اصلی‌ترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است.

به گزارش بی بی سی، این قطعنامه، برجام را از یک توافق چندجانبه به یک سند بین المللی ارتقا می‌دهد که اجرایش بر اساس اختیارات شورای امنیت الزامی است. یعنی نه فقط امضا کنندگان برجام، بلکه همه کشورهای جهان باید به محتوای این قطعنامه عمل کنند.

به همین دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام مهم‌ترین اقدام برای زیرپا گذاشتن اصل محوری قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ مساله‌ای که در نهایت به مشروعیت قطعنامه و اجرای همه جانبه آن لطمه می‌زند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۱۳۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران همواره اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *