آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

دانشگاه علم و صنعت میزبان ربات‌های ایرانی شد

محققان علم رباتیک کشورمان از دانشگاه‌های مختلف دستاوردهای خود را در دانشگاه علم و صنعت به معرض نمایش گذاشتند.

بازخبر /  آوازه ایران و محققان ایرانی در علم رباتیک کم نیست و ایرانیان همواره در مسابقات جهانی رباتیک به مقام‌های برتر دست می‌یابند.

محققان ایرانی که در علم رباتیک سری در سرها دارند، دستاوردهای خود را در دانشگاه علم و صنعت به نمایش گذاشتند.

دستاوردهایشان در زمینه‌های مختلف بود و جالب اینکه نه تنها دانشجویان بلکه دانش‌آموزان کشورمان نیز دستاوردهای‌ خود را در این میدان عرضه کردند.

 محققان‌ کشورمان در سخنانشان خواستار توجه و حمایت بیشتر مسؤولان هستند تا به پیشرفت‌های بیشتر و بهتری دست یابند.

این نمایشگاه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک برگزار شده بود.

«محرم حبیب‌نژاد» دبیر برگزاری کنفرانس و نایب‌رئیس انجمن رباتیک ایران در این زمینه گفت: این کنفرانس در ۴ نشست موازی با حضور محققان خارج و داخل کشور در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در حاشیه این کنفرانس نیز یک نمایشگاه برگزار شد که محققان دانشجو و دانش آموز ربات‌های خود را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: در این همایش چهار نشست برگزار می‌شود که این ربات‌ها در زمینه ربات‌های سیال، ربات‌های پزشکی، ربات‌های سریال و ربات‌های موازی در نمایشگاه عرضه می‌شود که بعدازظهر امروز پنج‌شنبه ۵۵ مقاله به شکل پوستر ارائه می‌شود و در کنار این همایش ۲۵ تیم دانشجویی و دانش آموزی طرح‌ها و ایده‌های خود را عرضه می‌کنند که ۵ طرح برتر در این زمینه نیز تشویق می‌شوند.

حبیب‌نژاد اظهار داشت: همچنین سه نمایشگاه هم برای شرکت‌های سازنده ربات برگزار شده است که مجموعه‌های آموزشی مرتبط با دانشگاه‌ها و مدارس محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند و تحقیقات جدید در این همایش ارائه می‌شود.

وی در رابطه با نحوه حمایت از  این طرح‌ها گفت: برنامه ما این است که طرح‌های برتر از سوی دفتر خلاقیت‌های دانشگاه به نهادهای مرتبط معرفی شود تا مورد حمایت قرار گیرند، این طرح‌ها باید بتواند چالش‌هایی که در صنعت است را مرتفع کند تا در اقتصاد کشور نیز تأثیرگذار باشند. دانشگاه علم و صنعت نیز به دنبال حمایت از این‌گونه طرح‌هاست تا این طرح‌ها به تجاری‌سازی برسند.

* خودنمایی ربات‌های ایرانی در دانشگاه علم و صنعت

در این همایش ربات‌های بسیاری با کاربری‌های متفاوت عرضه شد.

یکی از این ربات‌ها ربات طراحی چهره بود که با نام کمال‌الملک ارائه شد.

این ربات که از سوی تیم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نمایشگاه آمده بود، پس از دریافت عکس چهره، نقاشی پرتره می‌کشد.

ربات هوشمند تمیزکننده پنل‌های خورشیدی هم از سوی دانش‌آموز ۱۲ ساله کرمانی عرضه شد که می‌تواند با انرژی کم و به صورت خودکار و راحت‌ پنل‌های خورشیدی را تمیز کند.

امیرعلی رضایی که این ربات را ساخته گفت: این ربات بدون نیاز به آب است و روی هر پنلی نصب می‌شود که نمونه ایرانی نیز ندارد و واردات آن نیز به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست.

ربات دیگر هم یک سطل زباله هوشمند است که سازنده آن می‌گوید از طریق دو موتور، سطل زباله را هوشمند کرده تا فقط با نزدیک کردن دست یا پا به سطل آشغال درب آن به مدت ۵ ثانیه باز و بسته شود.

پروتز مچ پای هوشمند فعال نیز از سوی فرهاد رجایی دانشجوی دانشگاه تهران ارائه شد تا راه رفتن برای افرادی که از زانو به پایین قطع عضو هستند، تسهیل شود.

سازندگان این محصول می‌گویند: سعی کردیم در این پروتز موتور کم قدرت‌تر استفاده کنیم تا وزن سیستم سبک باشد.

 از دیگر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه قاشق بیماران پارکینسونی بود.

با توجه به اینکه دست بیماران پارکینسونی معمولا لرزش دارد و نمی‌توانند راحت غذا بخورند، محققان دانشگاه علم و صنعت ربات قاشقی را طراحی کردند تا این لرزش را بگیرد و غذا بر زمین نریزد.

این دستگاه نمونه ایرانی ندارد و نسبت به نمونه خارجی با قیمت بسیار کمتر ارائه می‌شود.

ربات دیگر حاضر در این نمایشگاه دستگاه ماژولار آزمایشگاه کنترل بود که برای اهداف آموزشی در دروس کامپیوتر، رباتیک و مکاترونیک استفاده می‌شود.

پیش از ساخت این ربات، دانشگاه‌ها مجبور به واردات آن با قیمت گران بودند.

ربات دیگری از سوی دانش آموز ۱۰ ساله کشورمان برای آبیاری گل‌ها  ارائه شده بود.

«کیاشا شریفی» تولید کننده این ربات گفت: از طریق این ربات می‌توانیم برای گل‌ها رطوبت‌سنج قرار دهیم تا در صورت کمبود رطوبت به گل‌ها آب بدهد، همچنین می‌توانیم یک وسیله گرمایشی برای گل قرار دهیم که از سرما نیز مصون باشد.

محققان کشورمان برای افزایش انگیزه در ساخت ربات‌های کاربردی‌تر نیاز به حمایت مسؤولان دارند و در انتظار تسهیل بازاریابی محصولات‌شان هستند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *