بازخبر / همین چند وقت پیش بود که خبر کسب رتبه هفتم و نهم کنکور سراسری در رشته ریاضی و فیزیک توسط دو دانشآموز هرمزگانی نقل محافل شد و رنگ شادی کسب رتبه تکرقمی توسط دانشآموزان هرمزگانی برای اولین بار به تابلوها و در و دیوار شهر پاشید… خبری که تعجب همگان یا حداقل ما هرمزگانیها را که به وضعیت نابسامان آموزش استانمان واقفیم را برانگیخت.
علی سالار حسینی یکی از دو دانشآموز هرمزگانی است که توانست در کنکور سراسری سال ۹۷ برای نخستین بار در هرمزگان رتبه تکرقمی را در رشته ریاضی و فیزیک کسب کند، این رتبه هفتم کنکور ریاضی و فیزیک سال ۹۷ با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه خلیجفارس، پاسخگوی سؤالات سرویس علمی و آموزشی این خبرگزاری بود که در ادامه شما را به خواندن این گفتوگو دعوت میکنیم:
* خودتان را معرفی کنید؟
بنده علی سالار حسینی، رتبه ۷ کشوری و رتبه سه منطقه دو رشته ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری سال ۹۷ هستم. متولد روستای سیروئیه از توابع شهرستان حاجیآباد در استان هرمزگان بوده، دوره ابتدایی را در روستای سیروئیه و سال اول راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی شهرستان حاجیآباد گذراندم که چون وضعیت آموزشی آنجا را خیلی مناسب ندیدم انتقالی گرفته و به مدرسه نمونه دولتی جامه الصادق در بندرعباس آمدم، پس از آن نیز در آزمون تیزهوشان پذیرفته و دوران دبیرستان را در مدرسه شهید حقانی بندرعباس درس خواندم.
* چطور برای درس خواندن برنامهریزی کردید و در روز چند ساعت وقت میگذاشتید؟
برای کنکور از سال دوم دبیرستان بهصورت جدی و حرفهای شروع به درس خواندن کردم، به این صورت که ساعت مطالعاتیام را بالا بردم، تا سال سوم دبیرستان روزانه بهطور میانگین ۶ ساعت درس میخواندم و در سال چهارم بهاینعلت که هم باید دروس سال چهارم را میخواندم و هم دروس سالهای گذشته را مرور میکردم ساعت مطالعاتیام را افزایش دادم و در روزهایی که به مدرسه میرفتم بهطور میانگین ۷ ساعت و در روزهای تعطیل حدود ۱۲ ساعت درس میخواندم.
* از کودکی فکر میکردید که به چنین جایگاهی دست بیابید؟
واقعیتش نه! دوران کودکی خیلی از کنکور که یک جنگ علمی واقعی است فاصله دارد و من شادیهای خودم را داشتم و این تفکر که میتوانم پیشرفت کنم و به رتبهخوبی در کنکور برسم از دوران دبیرستان در ذهنم شکل گرفت و این را مدیون کادر آموزشی مدرسه هستم و خدا را شکر میکنم که توانستم به جایگاهی که میخواستم برسم.
* تحصیلات پدر و مادرتان چقدر است و مشوقهای اصلی شما در این راه چه کسانی بودند؟
مشوق اصلی من اول پدر و مادرم بودند و بعد از آن کادر آموزشی مدرسه بودند که زحماتشان غیرقابلجبران است. پدرم تا پنجم ابتدایی و مادرم تا اول ابتدایی درسخواندهاند و فکر میکنم یکی از دلایل اصلی پشتیبانی آنها برای درس خواندن من این بوده که خودشان تحصیلنکردهاند و فکر میکردند اگر من تحصیل کنم میتوانم باعث افتخارشان باشم و بهتر به مردم خدمت کنم.
* در خانواده و اطرافیانتان کسی را داشتهاید که به چنین موفقیتی دستیافته باشد؟
خیر چنین موفقیتی را در خانواده نداشتیم، البته خواهرم حدود ۱۰ سال پیش رتبه هزار و ۸۰۰ منطقه سه را به دست آورد و در دانشگاه دولتی هرمزگان تحصیل کرد اما هیچکدام از نزدیکانم رتبه تک یا دو رقمی نداشتهاند.
* هدفتان برای آینده تحصیلیتان چیست؟
رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کردم و بهاحتمالزیاد هم قبول میشوم اما فکر میکنم هیچ هدفی در دنیا بهتر از خدمت به مردم نیست و من سعی میکنم و امیدوارم با استفاده از رشتهای که انتخاب کردم به این هدف دست پیدا کنم.
* با توجه به اینکه میخواهید در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کنید به مهاجرت هم فکر کردهاید؟
قاعدتاً برای زندگی در یک کشور دیگر خیر اما برای ادامه تحصیل چراکه نه؟! اگر فرصتش پیش بیاید این کار را خواهم کرد چون هرکسی راهی را شروع میکند دوست دارد به نهایت آن برسد و من هم که پا در مسیر علم و تحصیل گذاشتهام دوست دارم روزی در بهترین مکانهای علمی دنیا درس بخوانم و برای خدمت به مردمم به کشورم بازخواهم گشت.
* در سالهایی که برای کنکور درس میخواندید چقدر از تفریحات و سرگرمیهایتان گذشت کردید؟
در سالهای دوم و سوم دبیرستان تفریحاتم را داشتم و با برنامهریزی که انجام میدادم روزانه یکی دو ساعت وقت اضافه برای تفریح کنار میگذاشتم و حتی دو هفته یکبار زمان بیشتری را صرف تفریح میکردم اما در سال چهارم این تفریحات محدود شد، بیرون رفتنها حذف شد و روزانه تنها نیم ساعت برای سرگرمی وقت میگذاشتم.
گذشتن از تفریحات و ساعات طولانی درس خواندن برای نوجوانانی به سن من که انرژی زیادی داریم سخت است اما اگر سختیها را تحمل نکنیم به اهداف خود نیز نخواهیم رسید.
* اگر خاطرهای از دوران درس خواندن برای کنکور دارید تعریف کنید.
در سال چهارم یکشب قبل از یکی از آزمونهای آمادگی کنکور با دوستانم به تفریح رفتم که البته در آن سال تنها همین یکبار را به تفریح گذراندم، خیلی خوش گذشت و علیرغم سرزنشهایی که شدیم آزمون را بهخوبی گذراندیم. این خاطره را بیان کردم تا بگویم قرار نیست کل وقتمان را درس بخوانیم، چراکه ما انسانیم و کامپیوتر نیستیم که یکنواخت زندگی کنیم و برای این مسیر سخت فکر میکنم باید گاهی همزمانی بگذاریم تا انرژی و خستگیهایمان را تخلیه کنیم و راه را با انرژی بیشتری ادامه دهیم.
* وقتی نتیجه کنکور را دیدید واکنش خود و اطرافیانتان چگونه بود؟
با توجه به عملکردی که داشتم و تلاشی که کردم خیلی به رتبه فکر نمیکردم و ممکن بود با یک رتبه دو رقمی هم همین حس را داشته باشم اما چون تاکنون در استان هرمزگان کسی رتبه تکرقمی کسب نکرده بود و برای اولین بار این اتفاق افتاد حس شیرینتری داشت. کما اینکه شاید اگر قبلاً همرتبههای تکرقمی در استان داشتیم، رتبه تفاوت چندانی برایم نداشت چراکه تمام تلاشم را کرده بودم و به آنچه میخواستم میرسیدم.
خانواده و دوستانم هم خیلی خوشحال شدند، کسب این نتیجه تنها با تلاش خودم نبوده و زحمات خانواده و همراهی دوستانم در این مسیر بسیار تأثیرگذار بوده است.
* وضعیت آموزشی استان هرمزگان را چطور ارزیابی میکنید؟
یکی از عواملی که باعث موفقیت هر فردی میشود انگیزه است و مشکل اساسی که در استان هرمزگان داریم نبودن انگیزه کافی در بین دانشآموزان است، ما استعدادهای زیادی در استان داریم که اگر انگیزه و نیروی محرکهای داشته باشند میتوانند قلههای موفقیت را فتح کنند اما متأسفانه این نیروی محرکه وجود ندارد.
از نظر امکانات آموزشی مثل دسترسی به کتابهای آموزشی فکر میکنم تا اندازهای وضعیت خوب است و حتی اگر کتابی در دسترس نباشد امروزه با پیشرفت تکنولوژی میتوان کتابها را بهصورت اینترنتی سفارش داد و در هر نقطهای از کشور به بسیاری از منابع علمی دسترسی داشت اما سطح آموزش در مدارس آنچنان بالا نیست و در چند سال اخیر نیز سطح آموزشی هرمزگان در بین ۳۱ استان در ردههای آخر قرار داشته و بهجز یکی دو مدرسه که با زحمات کادر آموزشیشان به سطح خوبی رسیدهاند بقیه مدارس در سطح کسب موفقیتهای چشمگیر در آزمونهای سراسری نیستند و حرفی برای گفتن ندارند.
از مسئولین خواهش میکنم افراد مجربی که تخصص کافی در روانشناسی کودک و نوجوان دارند را در مدارس جذب کنند تا بتوانند انگیزه کافی را در دانشآموزان ایجاد کنند و از لحاظ آموزشی هم باید برای بالا بردن سطح آموزش تدبیری اندیشیده شود.
در خصوص کتابخانه هم باید بگویم در شهر بندرعباس کتابخانههای خوبی وجود دارد که من فکر میکنم مراجعات به آنها کم است، اگر این کتابخانهها به کتابهای سطح کنکور مجهز شوند دانشآموزان با شوق و انگیزه بیشتری به این کتابخانهها مراجعه کنند و فضای مناسبی برای پیشرفت آنها محیا شود.
* چه توصیهای برای پشتکنکوریها دارید؟
فکر میکنم یکی از بهترین کارهایی که میتوان برای غلبه بر این مسیر سخت و پر فراز و نشیب انجام داد این است که از ابتدا برای خود هدفی را تعیین کنیم، بدانیم برای چه درس میخوانیم، کنکور گام اول در مسیر موفقیت است و لزوماً کسی که در کنکور موفق باشد در آینده موفق نخواهد بود. میتوان با استفاده از ابزار کنکور به هدف اصلی دست پیدا کرد.
من از سال دوم دبیرستان به این فکر کردم که در آینده رشته مهندسی مکانیک را ادامه دهم، با اینکه بسیاری از رتبههای برتر رشته ریاضی و فیزیک در کنکور به رشتههای برق و کامپیوتر گرایش دارند اما من فکر میکنم علاقه و هدف مهمترین چیز در زندگی است.
گفتوگو از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیجفارس