آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

تلاش خبرنگار بی بی سی برای اختلاف اندازی بین ایرانیان و مهاجران افغانستانی +عکس

اظهارات نادرست در خصوص مایل هروی باعث شد تا برخی از وطن فروشان بهانه ای برای حمله به ایران پیدا کنند.

بازخبر / در هقته گذشته خبری در رسانه ها مبنی بر بستری شدن نجیب مایل هروی از پژوشگران برجسته افغانستانی در بیمارستان روانی ابن سینای مشهد منتشر شد.

نجیب مایل هروی، از محققان و پژوهشگرانی افغانستانی بوده که در سال ۱۳۵۰ به ایران آمده و تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد. وی پس از مدتی فعالیت در موسسه پژوهش‌های اسلامی در مشهد، به تهران آمد و سپس به عنوان محقق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به کار شد. مایل هروی همچنین دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نوشته است.

اما پس از انتشار این خبر، شهاب مایل‌‌هروی، فرزند ارشد نجیب مایل هروی در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران، درباره وضعیت پدرش اظهار داشت: تاکید دارم که پدرم بیمار روانی نیست و البته دچار توهم هم نیستند. مشکل ایشان فقط افسردگی شدید است. علاوه براین برخی رسانه درباره فرزند معلول جسمی-ذهنی استاد نیز خبررسانی کرده‌ بودند که در یک بیمارستان بستری است؛ در حالی‌که این موضوع صحت ندارد.

به هر حال اظهارات نادرست در خصوص مایل هروی باعث شد تا برخی از وطن فروشان بهانه ای برای حمله به ایران پیدا کنند. ستار سعیدی از خبرنگاران بی بی سی فارسی به همین بهانه در توئیتی مغرضانه نوشت: “عاقبتِ ماندن در ایران: دانشمند افغان در تیمارستان مشهد؛ استاد طراز اول ادبیات فارسی و عرفان اسلامی، نجیب مایل هروی “به خاطر بی‌مهری‌ مسئولان و اطرافیان و مشکلات مالی” به بیماری روانی دچار شده و حتی بیمه هزینه درمان او را نمی‌پردازد.”

این در حالی است که این دانشمند افغان در تیمارستان بستری نشده است از طرفی خبرنگار بی بی سی در حالی از عاقبت ماندن افاغنه در ایران حرف می زند که در دو دهه گذشته بسیاری از افاغنه به ایران مهاجرت کرده و همواره برخورد مناسبی را از ایرانیان دریافت کرده اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران از مجموع افراد ساکن در ایران در زمان سرشماری (۱۳۹۵)، حدود یک میلیون و ۵۸۴ هزارنفر تابعیت افغانستان، را داشته‏اند.

از طرفی بسیاری از افاغنه در ایران صاحب زن و فرزند شده و فرزندان آنان از حق تحصیل در مدرسه و تحصیلات تکمیلی برخوردار هستند برای مثال سه تن از دانشجویان مهاجر افغانستانی مقیم کشورمان، موفق به کسب رتبه نخست کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ شدند که این موضوع حکایت از رشد علمی مهاجران افغانستانی در ایران دارد.

به هرحال همانگونه که انتظار می رود توئیت مغرضانه خبرنگار بی بی سی در راستای سیاستی است که مدت ها توسط این شبکه برای اختلاف اندازی میان مردمان ایران و مهاجران افغانستانی است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *