آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
سيداحسان قتالى خميرى

خودمان، خودمان را تحریم نکنیم

بازار مرزى استان هرمزگان و دیگر استانهاى ساحلى جنوبى با سابقه تاریخى و باستانى یکى از مراکز مهم اقتصادى منطقه بشمار می روند. مراودات تجارى شرق به غرب با تجارت ابریشم و ادویه در زمانهاى قدیم و با رونق دریانوردى در منطقه جنوب ایران همراه بود،که این تجارت فرا منطقه اى تحت عنوان راه آبى ابریشم و ادویه معروفیت داشت.

بازخبر  / با ایجاد و افول قدرتهاى سیاسی منطقه ای در دیرباز و تغییر سیاستهاى حاکمان،صنعت دریانوردى و تجارت منطقه جنوب دستخوش فراز و فرودهایی شده است
. امروزه با ظهور پدیده مدرنیسم و توسعه تجارت و دریانوردى در جهان دیگر اثرى از آن امپراطورى مهم تجارى و اقتصادى جنوب ایران باقی نمانده است اما بازماندگان این صنعت ریشه دار هنوز وجود دارند و بجاى اعزام ناوگان دریانوردى بین المللی که در گذشته شرق و غرب را از افریقا تا چین به مغرب زمین پیوند داده بود، به کشورهاى نوظهور تجارى مانند دبى ،قطر و عمان شمالى سوق داده شده اند. مناطقی که اتفاقاً یکى از دلایل رونق جهانیشان فراموشى و عدم حمایت از صنعت کهن دریانورى و تجارت سرزمین جنوب ایران است، این مراودات درحال انجام است.
به جهت سیاستهاى ضد امپریالیستى و حمایت از محرومین جهان نظام جمهورى اسلامى ایران همواره تحریم هاى ظالمانه اى از سوى استکبار جهانى به ملت و اقتصاد کشورمان اسیب رسانده است. درپى این تحریمها و براى مقابله با آن دولتمردان کشورمان تمهیداتى اندیشیده اند که یکى از انها اقتصادمقاومتى و حمایت از تولید داخلیست.
همانطور که در ابتدا عرض شد صنعت دریانوردى و به تبع آن تجارت، پیشه اصلى مردم جنوب است و به حتم می توان این را صنعت و تولیدداخلى و کمک به صادرات بحساب آورد.
با اعمال تحریمها و التهابات بازار ارز ضربه مهلکى به صنعت دریانوردى و تجارت سنتى جنوب ایران وارد شده است.
متاسفانه در این اوضاع اسفبار برخى مدیران محلى نیز با اتخاذ سیاستهاى غلط و عامیانه اقتصادى بدون لحاظ کردن نظریات کارشناسى و واقع بینانه اقتصادى فرهنگى و تاریخى با ایجاد محدودیت هاى خودساخته و به تعبیر نگارنده تحریم به خودى با وضع محدودیت برخى کالاهاى وارداتى و هدف قراردادن بازار ته لنجى و جمع اورى اجناس ته لنجى از مغازه ها ،آخرین کورسوى امید صنعت دریانوردى و تجارت سنتى جنوب ایران را به یأس و نابودى کشانده است.
یادمان باشد صنعت دریانوردى سنتى جنوب ایران یک صنعت تولید خدمات با اشتغال بالاست که بجاى تولید کالا، خدمات تولید کرده ،صادرات دیگر کالاهاى تولید داخل را نیز انجام می دهد.
امیداست مسئولین عالى استان با تمهیدات فورى و قبل از اینکه موج فروش شناورهاى سنتى، بیکارى و تعطیلی بازارهاى سنتى آغاز شود و با استفاده از نظریات کارشناسان خبره محلى و باتجربه جلو فروپاشى صنعت دریانوردى و تجارت سنتى جنوب ایران که خدمات تولید می کند را بگیرند و این تجارت راکه سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد را نجات دهند.

پسندیدم(6)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *