آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

چالش‌های سخت افزاری و نرم افزاری قشم را تهدید می‌کند

شهرستان قشم که در این سال‌ها با داشتن سازمان منطقه آزاد در قلب خود، گام‌های شتابانی به سمت توسعه برداشته، کماکان در بعد زیرساختی با مشکلات و چالش‌هایی روبرو است.

 بازخبر / از قشم، شهرستان قشم که در این سال‌ها با داشتن سازمان منطقه آزاد در قلب خود، گام‌های شتابانی به سمت توسعه برداشته، کماکان در بعد زیرساختی چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری با مشکلات و چالش‌هایی روبروست که عدم توجه به حل آنها، بعضا سبب بروز مسائل و مشکلاتی می‌شود.

توسعه فیزیکی ناپایدار و عدم توجه کافی به طرح‌های توسعه‌ای جامع در ساخت و سازهای عمومی و خصوصی به ویژه در حوزه تجاری و خدماتی سبب بروز حوادثی طی سال‌های اخیر در گوشه و کنار جزیره قشم شده است که از این میان می‌توان به آتش‌سوزی‌های دو سال اخیر بخش‌های تجاری درگهان اشاره کرد.

آتش سوزی‌هایی که به خودی خود با توجه به حجم فعالیت‌ها در این منطقه، می‌تواند در تعاریف و استانداردهای مرتبط با بروز حوادث بگنجد؛ اما مسئله آنجاست که با بروز هر مورد آتش‌سوزی فارغ از حجم حادثه، خسارات جرحی و مالی و بیمه‌ای قابل توجهی به واحدهای تجاری دچار آتش شده و واحدهای مجاور وارد می‌گردد.

عدم رعایت اصول زیربنایی در ساخت و سازها و همچنین عدم نظارت کافی سازمان‌های مربوطه به ویژه در حوزه ایمنی ساختمان‌ها و همچنین عدم اصلاح بافت‌های فرسوده‌تر علی رغم توسعه حجمی صورت گرفته از جمله چالش‌هایی است که باید بدان در قشم توجه کرد.

از طرفی نباید این نکته را هم فراموش کرد که توسعه ساخت و سازها در قشم که بسیاری از مناطق آن به ویژه درگهان از زیرساخت‌های شهری بی‌بهره است همواره دارای رشدی سریع تر از خدمات‌رسانی دستگاه‌های خدماتی و نظارتی بوده است.

به نحوی که در بسیاری از مولفه‌ها در بعد تجاری بعضا شاهد رها شدن پروتکل‌های حاکم بر مدیریت ساختمان‌ها و سازه‌ها هستیم که این امر به منزله تهدید جان ساکنان و مشتریان بازار درگهان به ویژه بخش قدیم آن است.

اوایل هفته جاری شاهد وقوع یک فقره آتش سوزی در بازار قدیم درگهان قشم بودیم که طی آن خسارت قابل توجهی به واحدهای صنفی فعال در این بازار وارد شد.

طبق اعلام مسؤولان در این حادثه در حدود ۵۰ واحد صنفی آسیب دیدند که از این تعداد ۲۰ واحد به طور کامل تخریب شدند.

گرچه این بار نیز این حادثه همچون حوادث قبلی تلفات جانی در پی نداشت؛ اما نباید فراموش کرد که ممکن است همیشه شرایط به این منوال نباشد و حادثه‌ای تلخ و غم انگیز همچون پلاسکو در قشم و یا درگهان روی دهد.

بازار قدیم درگهان که بی‌بهره از استانداردهای ساخت و ساز و تجهیزات ایمنی می‌باشد، همچون آتش زیر خاکستر است که در صورت بی‌توجهی نسبت به رفع معضلات آن می‌تواند حادثه‌ای تلخ همچون پلاسکو را برای منطقه قشم رقم بزند.

طبق نظر کارشناسان هیچ گونه اصول ایمنی در این بازار رعایت نشده و این بازار قدیمی بی‌بهره از تجهیزات اطفاء و اعلام حریق است، که این بی‌بهره‌گی در کنار کوچه‌های تنگ و باریک که امکان ورود خودروهای آتش نشانی به آن وجود ندارد، زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

همه اینها نشان از آن دارد که درگهان قشم که امروز از آن به عنوان یکی از مهم ترین بخش‌های تجاری این شهرستان نام برده می‌شود و شاهد فعالیت تعداد بسیار بالایی واحد صنفی در آن هستیم، کاملا بی‌ضابطه و بدون فراهم شدن تجهیزات و امکانات کافی برای مدیریت حوادث ایجاد شده است.

با این روند بی‌توجهی به این مسائل باید منتظر حوادث ناگواری باشیم و متاسفانه همیشه عده‌ای کاسب بدبخت خسارت می‌بینند؛ پس مسؤولان بهتر است قبل از مرگ سهراب به فکر نوشدارو باشند.

پس نباید منتظر نوشدارو پس از مرگ سهراب بود و از هم اکنون باید به فکر رفع موانع به ویژه در بحث ساخت و سازهای غیراصولی و عدم وجود تجهیزات کافی و استاندارد آتش‌نشانی و حتی کمبود نیروی آتش نشان حرفه‌ای در قشم بود.

افزایش سرانه آتش نشانی، بروز کردن خودروهای این سازمان، توجه ویژه به مقوله ایمنی، آموزش حرفه‌ای آتش نشانان، گسترش آموزش شهروندی، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، خرید تجهیزات ضروری و رسیدگی خاص به وضعیت نیروی انسانی آتش نشانی از مهم ترین مواردی است که باید در حوزه ایمنی و آتش نشانی قشم صورت گیرد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *