آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

شیخ عبدالباعث قتالی : برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد

احترام متقابل و رعایت حقوق پیروان مذاهب مختلف ، راه تحقق وحدت در جامعه است / برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد .

بازخبر /  سید عبدالباعث قتالی ، امام جمعه اهل سنت و جماعت بندرعباس در گفتگو با بازخبر به مناسبت هفته وحدت :

احترام متقابل و رعایت حقوق پیروان مذاهب مختلف ، راه تحقق وحدت در جامعه است / برخی تنگ نظری های شخصی ، زحمات بزرگ وحدت طلبان را تحت تاثیر قرار می دهد .

○ در هفته وحدت قرار داریم . اهمیت وحدت در جامعه اسلامی چیست ؟
● اهمیت وحدت به مصلحت عمومی مسلمانان بر می گردد . هر چه بین مسلمانان وحدت بیشتری باشد قطعا آنها از آرامش و قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود و بهتر می توانندموقعیت خود را در جهان تحکم بخشند .
○ علل وقوع اختلاف در میان مسلمانان چه می باشد ؟

● اختلاف می تواند علل متفاوتی داشته باشد . برخی از اختلاف ها را می توان به مساله ذاتی انسانها انتساب نمود و آنها را طبیعی دانست ، زیرا هیچ جامعه بشری نیست که بدون اختلاف و رای متفاوت باشد ، اما مهم چگونگی رویایی با این اختلافات است .
حتی در زمان پیامبر اکرم ( ص ) نیز صحابه در خصوص اجتهاد شرعی یا امور سیاسی با هم اختلاف نظر داشتند . پیامبر اسلام (ص) ضمن احترام به رای مخالف ، رای صحیح را اعمال می نمود .

○ امروزه بیشتر جنگ ها و اختلافات در دنیا میان مسلمانان وجود دارد ، به نظر شما علت این مشکل در میان مسلمانان چیست ؟
● جوامع اسلامی غالبا استبداد زده هستند . لذا با کوچکترین اختلافی میان مسلمانان بلافاصله تقابل‌و تضاد شکل می گیرد و شکافهای اجتماعی خود را نشان می دهد . از طرفی ما با مساله کج فهمی دینی و افراطی گری مواجه هستیم . پدیده ای که خود نیازمند بازبینی و تعامل است و معمولا در مورد آن سریع و عجولانه قضاوت می شود .
اما ریشه های این پدیده که بخش های زیادی از جوامع اسلامی را درگیر خود کرده است ، باید باذعمق بیشتر و تعامل بهتری مورد ارزیابی قرار گیرد .

○ علت رشد افراط گری در جهان اسلام چیست ؟
● علت افراطی گری بدفهمی دین اسلام خصوصا متون دینی است . اسلام از بدو ظهور خود تاکنون به نحوی با این پدیده روبرو بوده است . نمونه تاریخی آن خوارج بودند که با ظاهر بینی دینی شکاف بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد کردند و بزرگان صحابه و خلفاء راشدین درگیر این پدیده افراطی بودند .
○ از دیدگاه اهل سنت ، آیا میان متون دینی و افراط گرایی رابطه ای وجود دارد ؟

● متون دینی ( قرآن و سنت ) براساس اعتدال بنا شده اند . در اسلام رحمت ، گذشت ، برابری در کنار جهاد ، تلاش و مقاومت قرار دارد . باید هریک از اینها را در جای خودش استفاده کرد . اما هنگامی که این نظم به هم بخورد ، شاهد ظهور ظاهر بینانی خواهیم بود که اولا تنها تفسیر خود را از اسلام قبولددارند و ثانیا نسبت به بعد رحمانی و صلح طلب اسلام بی توجه هستند .

○ وضعیت اهل سنت را در اچگونه ارزیابی می کنید ؟
● وضعیت اهل سنت در ایران مطلوب است . تمامی مسئولان نظام خصوصا مقام معظم رهبری مبنای کار خود را وحدت قرار داده اند . این وحدت دارای ریشه تاریخی است . در همین منطقه جنوب سالهاست که ما اهل سنت با شبعیان زننگی مسالمت آمیزی داریم و با احترام متقابل با یکدیگر تعامل می کنیم.
البته این شرایط به معنای حل همه مشکلات نیست . برخی تنگ نظری های شخصی وجود دارد که در لایه های پایین و پنهان تصمیم گیری خود را نشان می دهد و مانع از مشارکت اهل سنت در امور مدیریتی و اجتماعی می شود و به تبعیض و دوگانگی ختم می شود .
متاسفانه چنین دیدگاههایی سبب خنثی شدن تلاش های وحدت طلبانه بخش های اصلی نظام می شود که این مساله خود مشکل بزرگی است .
وحدت را نباید اینگونه تفسیر کرد که یک مذهب تابع مذهب دیگر شود . وحدت وقتی تحقق می یاید که رعایت حقوق و احترام متقابل میان مذاهب مختلف حاکم باشد .

○ به نظر شما چگونه می توان در تعامل با اهل سنت در ایران ، وحدت را عمق بخشد و اعمال سلیفه توام با محدودیت را مهار کرد ؟
● اولین مساله فرهنگ سازی است . دومین مساله اجرای قانون است. هنگامی که امری به قانون تبدیل شد ، نباید افراد اجازه یابند که با تحمیل دیدگاه شخصی خود قانون را دور بزنند و محدودیت های پنهان را برای بخش هایی از جامعه ایجاد کنند . یکی از مشکلات دیگر ، موازی کاری دستگاه های مختلف تصمیم گیر در مورد اهل سنت است که سبب می شود بسیاری از تصمیم های سازنده و وحدت آفرین در مورد اهل سنت با این حرکتهای موازی خنثی شود .

○ بطور کلی تعامل دستگاه های اجرایی را با اهل سنت در ایران چطور ارزیابی می کنید ؟
● ما نمی گوییم دستگاه های اجرایی و اداری با اهل سنت تعامل ندارند . ما از تعامل موجود تشکر می کنیم . ما نظام را دوست داریم و از خدمات آن در حوزه های مختلف اهل سنت سپاسگزاریم . اما توقع داریم که تعامل با اهل سنت یک نوع تعامل واقعی باشد . تعامل باید با علما واقعی و دلسوز و مسئولیت پذیر اهل سنت باشد . اینگونه نباشد که عده ای از افراد ضعیف در اهل سنت تقویت شوند و به نام علماء اهل سنت و نماینده اهل سنت معرفی شوند، ولی از دانش و شخصیت علمی لازم برخوردار نباشند و بدین ترتیب اهل سنت ضعیف و بی مسئولیت جلوه داده شود .
این افراد نماینده واقعی اهل سنت نیستند و ما انتظار داریم تعامل با علماء واقعی و مسئولیت پذیر اهل سنت صورت گیرد تا این مشکل حل شود .

○ بطور کلی جایگاه اهل سنت در قانون اساسی چگونه می بینید ؟
● ما اهل سنت ایران هستیم و دارای ریشه های تاریخی در این سرزمین هستیم . دانش ، ادبیات و فلسفه این سرزمین مدیون اهل سنت ایران است . اهل سنت ایران قرنها در این سرزمین مذهب غالب بوده اند . اهل سنت ایران افرادی تعامل پذیر هستند و اکنون نیز زندگی مسالمت آمیزی با برادران شیعه خود دارند . در قانون اساسی بر رعایت حقوق اهل سنت تاکید شده است .

ما انتظار داریم این قانون اساسی که فصل الخطاب همه ایرانیان است، بطور کامل به اجرا در آید و همه ما از مزایای زیست همراه با احترام بهره مند شویم .

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *