آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

خرده مالکی درد مزمن کشاورزی

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با بیان اینکه محصولات باغبانی در توسعه سلامت نقش مستقیمی دارد، گفت: محصولات باغبانی در توسعه اقتصادی بین محصولات کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد و سهم مهمی در اشتغالزایی و ارزآوری دارد.

 باز خبر,به‌گزارش ایسنا، رضا فتوحی امروز در نخستین سمپوزیوم ملی میوه‌های ریز که در دانشگاه بوعلی‌سینا در حال برگزاری است، اظهارکرد: متخصصان گوارش و انجمن سرطان اعلام کرده‌اند ۸۸ درصد مردم کشور کمتر از ۱۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف می‌کنند که شاید یکی از دلایل توسعه بیماری‌های گوارشی کم مصرف کردن میوه و سبزی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور به محصولات کشاورزی اختصاص دارد، تصریح کرد: ۸۰ درصد از صادرات بخش کشاورزی کشور محصولات باغبانی است به طوریکه کشمش، کیوی و پسته در صادرات جایگاه مهمی دارند.

فتوحی بیان کرد: با توجه به اینکه افزایش محصول با افزایش سطح زیرکشت پذیرفته نیست بنابراین مهمترین نکته افزایش بهره‌وری در واحد سطح است.

وی یادآور شد: اگرچه میوه و سبزی آب کمی را در مقایسه با دیگر محصولات مصرف می‌کند اما کشور با بحران آب مواجه است به طوریکه سرانه آب تجدیدپذیر در کشور ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ مترمکعب در سال است.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران اظهار کرد: با وجود ۸۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور، روند خشکسالی بدیهی است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی سیاست‌های خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته است، عنوان کرد: تاکنون توسعه گلخانه‌ها و استفاده از شیوه‌های آبیاری تحت فشار صورت گرفته است اما کافی نیست بلکه محققان و اساتید دانشگاه باید در انتخاب و معرفی ارقام مقاوم و تکنولوژی کم آبیاری تنظیم شده کار کنند.

خرده مالکی درد مزمنی که کشاورزی به آن دچار است

فتوحی با تأکید بر اینکه خرده مالکی یکی از معضلات بزرگ و اساسی کشاورزی کشور است، تصریح کرد: به علت وجود خرده مالکی بهره‌وری و کاربرد ماشین‌آلات کم بوده و این درد مزمنی است که سال‌هاست کشاورزی ما به آن دچار است.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران خاطرنشان کرد: اگرچه میزان تولید باغات صنعتی کشور در محصول انگور به ۱۰۰ تن هم می‌رسد اما عمده روستائیان و کشاورزان کمتر از ۱۰ تن تولید دارند.

وی با اشاره به متوسط اندازه مزرعه در ایران، افزود: متوسط اندازه زمین کشاورزی در کشور ۴.۲ هکتار بوده درحالیکه در سایر کشورها این رقم بالاتر است.

او با بیان اینکه سلامت یک اصل اساسی در جامعه است، عنوان کرد: متأسفانه با فعالیت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها صورت می‌گیرد، در اذهان عمومی تشویش ایجاد می‌شود و برخی افراد با عناوین مختلف به اظهارنظر درباره میوه‌ها و سبزی‌ها می‌پردازند.

فتوحی ادامه داد: برخی با صحبت‌هایی درباره بقایای سموم، کودشیمیایی و گیاهان تراریخته برای مردم دل‌مشغولی ایجاد می‌کنند، چرا مسئولان در برابر این اظهارنظرها واکنشی نشان نمی‌دهند و سکوت می‌کنند؟

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران بیان کرد: اگر بخواهیم بازاری که امروز در دنیا داریم را حفظ کنیم باید استانداردهای سلامت را داشته باشیم.

وی با تأکید بر تولید پایدار با قابلیت رهگیری، افزود: اگر بخواهیم کشت ارگانیک داشته باشیم باید به بحث قابلیت رهگیری آن محصول توجه شود.

وی با بیان اینکه نهادسازی یکی از راه‌های اصلی ایجاد سیستمی برای انتقال فناوری‌ها است، گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان و تعاونی تشکیل شود به طور قطع دچار تحول عظیمی خواهیم شد.

فتوحی یکی از استراتژی‌های انجمن علوم باغبانی را ایجاد پیوند با بخش خصوصی دانست و بیان کرد: اگر بخش خصوصی و مردم را هدایت کنیم مسلما نتایج بهتری را میتوانیم بدست بیاوریم.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با اشاره به اینکه کیفیت برتر همایش‌ها زمانی محقق می‌شود که دانش منتقل شود، اظهارکرد: برندسازی و ایجاد تشکل برای محصول عمده و قابلیت رهگیری، نو آوری و خلاقیت، انتقال خلاقیت به بخش خصوصی، بهبود کیفیت گردهمایی‌ها از دیگر استرتژی‌های انجمن علوم باغبانی ایران است.

وی در پایان از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی باغبانی در دانشگاه تربیت مدرس در سال آینده خبر داد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *