آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
یادداشت / ندا بهمنی

کارآفرینی از جنس زن

زنان سهم اندکی در ستون آگهی های استخدامی به خود اختصاص داده اند و از طرفی در سازمان ها و ادارات هم با پدیده ای با نام “سقف شیشه ای” دست و پنجه نرم می کنند.

بازخبر / زنان سهم اندکی در ستون آگهی های استخدامی به خود اختصاص داده اند و از طرفی در سازمان ها و ادارات هم با پدیده ای با نام  “سقف شیشه ای” دست و پنجه نرم می کنند.

وقتی می خواهند روی پای خود بایستند نادیده گرفته می شوند و در شناساندن آن ها به جامعه نسبت به همتایانشان، هم کوتاهی شده است.

اما سوال اینجاست ریشه نگرش منفی نسبت به زنان و کسب و کارهایشان چیست و این باعث بروز چه مسالی می شود؟

ریشه این نگرش را می توان در عوامل زمینه ای فرهنگی- اجتماعی و پیچیدگی های آن جستجو کرد. عوامل زمینه ای فرهنگی- اجتماعی شامل؛ باورهای سنتی مبنی بر خانه داری بعنوان نخستین و مهمترین وظیفه زن و نظام آموزشی که به غلط جایگاه آنان را تضعیف کرده است؛ و از سوی دیگر،  پیچیدگی های فرهنگی مثل تنوع قومی، سیستم های ارزشی مذهب که بر قصد کارآفرینی زنان و شکل گیری کسب و کار آن ها اثرگذار است.

حتی  هنگاهی که زنان با تمام سختی ها تصمیم به ایجاد کسب و کار می گیرند باز هم بدلیل همان ریشه نگرش های نادرست در وادی کسب و کار ، ادامه فعالیتشان با مشکلاتی از قبیل اخذ منابع مالی، اطلاعات و مشاوره کسب و کار، نیروی انسانی و …. مواجه خواهند شد.

اگر بپذیریم بخش اعظمی از توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه  از مسیر افزایش توان زنان و گسترش کسب و کارهای زنان می گذرد بدلیل سهم قابل توجهی که در هرم جمعیتی دارند و علاوه بر آن تاثیری که بر تربیت نسل دارند؛ آن گاه شاهد تغییرات خواهیم بود.  لذا مهربانوان عرصه کارآفرینی ، کسانی که برای فرصت های کاری یکسان با همتایان مرد خود مبارزه می کنند، همان هایی که با وجود تمام نگرش های منفی در زمینه فعالیتشان جسارت عملی کردن ایده های خود را دارند، می ایستند و می جنگند را  باید به جامعه شناساند باید ساعت ها برنامه ساخت، وقت گذاشت، مصاحبه کرد، سرگذشت نوشت از تجربه ها، تلخی ها، شیرینی ها و موفقیت هایشان، باید خواند، گفت و شنید تا سینه به سینه، نسل به نسل نقل شود و باورهای نو ساخته شود.

اگر زنان، استعداد و توانایی ها و کسب و کارهایشان را نادیده بگیریم ضربه مهلکی بر خودباوری، اعتماد بنفس و به تبع آن عزت نفس نسل آینده دختران، زنان و مادران جامعه فردا خواهیم زد…

ندا بهمنی کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه

پسندیدم(5)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *