اسامی شهدای آتش‌نشان در حادثه پلاسکو به شرح زیر است :بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی‌تبار، علی مستوفی، حسین حسین زاده، محمد آقایی قادرلو، حسین سلطانی، رضا نظری، مجتبی کوهی، امیر حسین داداشی، محسن روحانی، رضا شفیعی اینچه، ناصر مهرورز، محسن قدیانی،علیرضا سفی زاده،حامد هوایی.
آخرین خبرهای مربوط به بدرقه شهدای آتش نشان را در ادامه بخوانید:

* نماز میت بر پیکر ۱۶ شهید آتش‌نشان به امامت آیت‌الله امامی کاشانی اقامه شد.* حاج محمدرضا طاهری با حضور در مصلای تهران به مدیحه سرایی پرداخت.

*خبرنگاران شبکه خبر، با لباس آتش‌نشانان در مراسم تشییع پیکر قهرمانان پلاسکو حاضر شدند.

* حجت السلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری علی لاریجانی، رئیس مجلس، رحمانی فضلی وزیر کشور، پورمحمدی وزیر دادگستری و مصباحی مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز از شخصیت های حاضر در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان هستند.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با حضور در مصلای تهران در مراسم تشییع پیکر ۱۶ تن از آتش‌نشانان فداکار حادثه پلاسکو شرکت کرد.

* شهروندان به صورت خودجوش بنرها و بلاکاردهایی به پاس رشادت‌ها و ایثار آتش‌نشان‌ها چاپ و در محوطه نصب کرده بودند.

* آتش نشانان ایستگاه‌های مختلف تهران به احترام همقطاران شهید خود خبردار در محوطه مصلی ایستاده‌اند.

* آیت‌الله امامی‌کاشانی بر پیکر شهدای آتش‌نشان نماز می‌خواند.

* شهرداری و پلیس‌راهور تهران نیز تدابیر ترافیکی و تسهیلاتی را برای تردد شهروندان جهت حضور در مراسم تعیین و اعلام کرده‌اند.

* قشرهای مختلف مردم از ساعاتی پیش با حضور گسترده در مصلی تهران آماده برگزاری مراسم و وداع با پیکر این شهدا هستند. در حالی که پیش از این اعلام شده مردم باید از ضلع جنوب مصلی وارد مصلی شوند، به دلیل حضور گسترده شهروندان، قرار بر این شد مردم از درب شرق (قنبرزاده) نیز وارد مصلی شوند.

_____________________________________________________________________________

* مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: با انجام پیکرشناسی و آزمایش های ژنتیک روی قطعات بزرگ، اجساد و بقایای انسانی ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران طی روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۶ و ۷ بهمن‌ماه، هویت ۴ آتش‌نشان دیگر مشخص شد.

* رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از اقدامات انجام شده جهت اعزام خانواده شهدای آتش‌نشان به عتبات عالیات خبر داد.

* مدیرعامل سازمان آتش نشانی ضمن اشاره به ادامه روند جستجو و آواربرداری در محل حادثه گفت: در عملیات جستجو، شهروندان و آتش‌نشانان تفاوتی با یکدیگر ندارند و وجب به وجب خاک پلاسکو را برای پیدا کردن شهدا و هم‌وطنان‌مان جستجو می‌کنیم.

* بخشی از آوار های نزدیک محل عملیات جستجو اکنون برداشته شد، دود غلیظی همه جا را فرا گرفته است.

* سردار کریمی، جانشین فرماندهی تهران بزرگ: تاکنون ۱۸۰ نفر به پلیس جهت مفقودی وسایل و اموال خود مراجعه کردند که از این میان تاکنون به ۱۷ نفر اموالشان تحویل داده شده است.

* لحظاتی قبل پیکر چهاردهمین شهید آتش نشان هم پیدا شد تا تنها پیکر یک آتشنشان دیگر باقی مانده باشد.

* در اطلاعیه روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت آمده است:« ضمن عرض تسلیت به خانواده بزرگوار قهرمانان بی‌ادعای حادثه ساختمان پلاسکو، به اطلاع می‌رساند خبر اهدای عضو آتش نشان شهید، فرزند ایران، بهنام میرزاخانی که در بیمارستان شهید مطهری به درجه رفیع شهادت نائل شد، به این وسیله تکذیب می‌شود. همچنین، از هموطنان عزیز خواهشمندیم از انتشار پیام‌هایی که درباره صحت آن اطلاعی ندارند، خودداری کنند.»

* هویت ۳ نفر از هموطنان فوت شده در حادثه پلاسکو مشخص شد:۱-جواد حسین قلی زاده ۲-حیدر پهلوانی ٣-محمود محسنی جهود بجاری به گفته سرپرست دادسرای امور جنایی این افراد اولین کسانی هستند که پیدا شدند.

* آتش نشانان در بخشی از ساختمان کار آوار برداری با بیل‌های مکانیکی را تعطیل کرده و در حال جستجوی دستی هستند، احتمالا پیکر یکی از جانباختگان در این محل قرار دارد.

* برخلاف تذکرات پلیس و درخواست مسئولان درباره عدم حضور مردم و تجمع آنها عده‌ای از شهروندان به بهانه خرید به مغازه‌های اطارف مراجعه کرده اما در پیاده رو مشغول تماشای نحوه آواربرداری شده اند.

* جلال ملکی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به وجود آتش نهفته و حرارت زیاد در ضلع شمال‌‌غربی ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر در این نقطه وضعیت بحرانی است و حتی در برخی نقاط با آهن مذاب مواجه شده‌ایم لذا برای ادامه عملیات جستجو باید ابتدا آتش اطفا و عملیات خنک‌سازی انجام شود.

* مجتبی یزدانی (معاون شهردار تهران) با اشاره به پرداخت هزینه قبر و تدفین شهروندان فوت شده در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تمام هزینه‌های مربوط به قبر و مراسم تدفین شهروندانی که در حادثه ساختمان پلاسکو فوت شده‌اند؛ توسط شهرداری تهران پرداخت شده است.

* کریمی جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که تعداد مفقودین کسبه حادثه پلاسکو تا کنون به ۱۰ تن رسیده است، گفت: تا این لحظه چهار پیکر از افراد غیرآتش‌نشان پیدا شده و اکنون به دنبال شش نفر دیگر هستیم.

* بنابر اعلام سردار علیپور، فرمانده انتظامی میدان در محل آواربرداری حادثه ساختمان پلاسکو، برخی گاوصندوق‌ها بر اثر حریق و آوار از بین رفته‌اند و تشخیص آنها به سختی صورت می‌گیرد.

* علیپور با بیان اینکه ۱۲۰ گاوصندوق کشف شده و در روز جاری نیز ۱۵ گاوصندوق دیگر کشف کردیم که جمعا تعداد گاوصندوق‌ها به ۱۳۵ مورد می‌رسد، گفت: وظیفه ما تنها کشف و نگهداری از گاوصندوق‌ها است و تا کنون ۱۱۵ گاوصندوق تحویل پلیس آگاهی داده‌ایم تا بررسی‌ها انجام شود.

* به گفته مسئولان حاضر در محل پلاسکو ۹۰ درصد آوار برداری ها به اتمام رسیده است. ۳ تن از آتش نشانان و حدود ۶ نفر از شهروندان هنوز در زیر آوار هستند.

* سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، با حضور در محل حادثه پلاسکو بر سلامت روحی و روانی نیروهای عملیاتی در صحنه حادثه و همچنین خانواده‌های داغ‌دار تاکید کرد و گفت: باید به سلامت روان آتش‌نشانان و خانواده‌های آنها توجه شود. وزارت بهداشت در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

* باگذشت هشت روز از حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، نخاله‌هایی که از محل حادثه جمع و به سکوی هرندی منتقل می‌شوند، همچنان داغ و گداخته هستند.

* دقایقی قبل پیکر یک آتش نشان دیگر پیدا شد تا امروز دو پیکر از میان آوارها خارج شود.

* خیابان‌های اطراف محل حادثه ساختمان پلاسکو، توسط نیروهای شهرداری در حال پاکسازی است.

* مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: برای تعیین قطعی هویت اجساد حادثه پلاسکو، یک تا چهار روز زمان نیاز است.

* پیکر یکی دیگر از شهدای آتش نشان لحظاتی پیش کشف شد ، به این ترتیب تعداد پیکرهای کشف شهدا با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان شهید شد به ۱۲ تن رسید.

* جانشین معاون خدمات شهری شهرداری تهران از انتقال ١٨ هزار تن نخاله خبر داد و به ایسنا گفت: تا صبح امروز(پنجشنبه) ۸۰ تا ۸۵ درصد آوار برداری انجام شده و تا پیدا کردن آخرین جنازه عملیات جست و جو ادامه دارد.

* سید جلال ملکی در این باره گفت: چند روز قبل در طبقه منفی یک، پیکر چهارنفر از هموطنان را کشف کردیم که سه نفر از آن‌ها از زیر آوار خارج شدند اما وضعیت پیکر یک نفرشان به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم آنرا بیرون بیاوریم چرا که هرگونه دست زدن به پیکر این فرد، ممکن بود شرایط غیرقابل پیش بینی را برای آوار ایجاد کند.وی افزود: بنابراین طبق نظر کارشناسان و با حضور مقام قضائی قرار شد که تا سبک شدن آوار به این پیکر دست نزنیم که لحظاتی قبل توانستیم به پیکر این هموطن دسترسی یافته و آنرا از طبقه منفی یک خارج کنیم.

* سید جلال ملکی با بیان اینکه لحظاتی قبل از سطح ساختمان پلاسکو به زیرزمین یعنی طبقه منفی یک دسترسی یافتیم، گفت: البته از ساعات اولیه بامداد امروز در بخش های مختلف توانسته بودیم به طبقه منفی یک نفوذ کنیم.وی از خارج کردن یک دیگ بخار از زیر آوار خبر داد و گفت: ما گمانه زنی می‌کردیم که افرادی را در طبقه منفی یک پیدا کنیم اما فعلا کسی را نیافته‌ایم البته جست‌وجوها همچنان در این قسمت‌های ادامه دارد.

* جستجو پیکر جانباختگان آتش‌نشان و غیرآتش‌نشان در حالی به رغم سردی هوا و دمای ۷ درجه بالای صفر در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه برخی آتش‌نشان ها مجروح می‌شود اما با این وجود اصرار به ادامه حضور در عملیات دارد.

* جست‌وجوها برای یافتن پیکر پنج آتش‌نشان و دیگر جانباختگان همچنان در حالی در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه با یافتن کپسول یا نشان و وسایلی از آتش‌نشانی، ماشین‌ها خاموش می‌شوند و جستجوی دستی صورت می‌گیرد و در ادامه باز هم ماشین‌ها روشن می‌شود و عملیات آواربرداری و جستجو ادامه می‌یابد.


۱۱/۷

*آمار مصدومان حادثه پلاسکو به ۲۱۷نفر رسید*سگ‌های زنده یاب در جستجو‌های خود در نقطه‌ای از جنوب شرقی ساختمان پلاسکو با نشان دادن حساسیت کار آوار برداری را متوقف کردند تا نیروهای امداد در آنجا جستجو کنند.

*معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران گفت: با ادامه یافتن روند آوار برداری، حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده به سطح زیرزمین ساختمان پلاسکو می رسیم

*وزیر کشور گفت: همه شواهد نشان می دهد که علت اولیه حادثه پلاسکو، اتصال برق بوده است.

*دستیار ویژه رئیس جمهور، الهام امین زاده گفت: با تصمیم دولت قرار شده کسانی که در حادثه پلاسکو بیمه نبودند بیمه شوند.

*سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: درجه حرارت آوار ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه بوده که به نظر نمی‌رسد با توجه به این حجم گرما بتوان به روش‌های معمول شناسایی کرد و بر همین اساس با روش DNA اجساد را شناسایی می‌کنیم.

*مجتبی کوهی، آتش نشان ایستگاه ۲ و حسین حسین زاده آتش نشان ایستگاه ۴۶ از جمله شهدایی بودند که بعد از ظهر امروز پیکر پاک آنها از زیر آوار پلاسکو خارج شد.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: تاکنون ۹۰ درصد کار آواربردای ساختمان پلاسکو به اتمام رسیده و نخاله ها از محدوده خارج شده اند.

*ظهر امروز در ادامه عملیات جستجو آتش نشانان برای یافتن پیکر شهدای حادثه پلاسکو در ضلع شمال غربی، ساختمان پیکر دو تن از شهدا شناسایی شد. ابتدا پیکر شهید حامد هوائی آتش نشان ایستگاه ۲۸ از زیر آوار خارج شد. دقایقی بعد نیز پیکر شهید آتش نشان حسین سلطانی، آتش نشان ایستگاه ۱۱۳ از زیر آوار خارج شد.

*این احتمال وجود دارد که قرائت نماز پیکر شهدای آتش نشان از سوی امام جمعه موقت تهران صورت گیرد.

*فرمانده ناجا گفت: با توجه به تاکیدات و تدابیر مقام معظم رهبری، رسیدگی کامل به این حادثه و ابعاد مختلف آن به بعد از کامل شدن آواربرداری و مشخص شدن سرانجام محبوسین زیر آوار شروع شده و قطعا تمام علل دخیل در این موضوع به شکل کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود.

*عبدالهی، رییس ستاد تشییع شهدای آتش نشان گفت: به درخواست خانواده شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو مراسم تشییع از فردا به روزهای بعد موکول شد.

* همچنین گفته می‌شود پیکر یکی از این آتش‌نشان شهید قابل شناسایی است و هم اکنون آواربرداری متوقف شده است.

* رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیشنهاد تغییر نام چهارراه استانبول به شهدای آتش‌نشان خبر داد.

* از صبح امروز عملیات جست‌وجو در محل ادامه دارد اما همزمان با توجه به اینکه بناست در اولین زمان ممکن خیابان جمهوری بازگشایی شود، تعدادی از عوامل شهرداری، در حال ترمیم سطح پیاده‌رو و خیابان جمهوری که طی مراحل آواربرداری و جست‌وجو آسیب دیده بود هستند و به همین دلیل اقدام به سیمان‌کشی و بتن‌کشی در بخشی از این خیابان کرده‌اند .

* جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و سخنگوی ستاد بحران پلاسکو: ۱۴۵ ساعت از آغاز عملیات حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان آتش نشانان مشغول فعالیت و آواربرداری هستند.تاکنون ۸۵ درصد عملیات آواربرداری انجام شده و عملیات جستجو در ۱۵ درصد باقی مانده بدون فوت وقت ادامه دارد. معبری در دیوار ضلع شرقی ساختمان پلاسکو در شب گذشته باز شد تا وارد اتاقک برقی این ساختمان شویم اما بعد از ورود فردی را پیدا نکرده و عملیات آواربرداری از بالا را همچنان ادامه می‌دهیم.

* مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: عملیات پلاسکو هنوز به اتمام نرسیده و از امروز صبح دیواری مقابل زمین پلاسکو زده‌ایم تا مسیر باز شود و معبر خیابان جمهوری، امکان رفت و آمد داشته باشد، از این طریق، زندگی کسبه و اهالی محل فلج نخواهد شد.احتمال می‌رود برخی از محبوس‌شدگان در طبقه منفی یک باشند و اکنون به طبقه همکف دست یافته‌ایم. همکاران ما به صورت فردی و گروهی به جست‌وجوی مفقودین پرداخته تا بتوانند آنها را از زیر آوار خارج کنند.

* براساس اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی احراز هویت شش فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید و این افراد به شرح زیر اعلام هویت شده اند: هویت آتش نشانان شهید: عبارتند از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی تبار. همچنین هویت ۳ شهروند فوت شده در حادثه پلاسکو که تاکنون از زیر آوار خارج شده اند عبارت است از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده و محمود محسنی

* تاکنون بیش از ۷۵ گاوصندوق از سوی آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده که به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در گنجینه پلیس آگاهی نگهداری شده و تاکنون نسبت به تحویل گاوصندوق به حدود پنج نفر به مالکان اقدام شده است.

* همچنان در اطراف محل پلاسکو حکمفرماست اما خبری از بارش باران و برف نیست. نیروهای پلیس نیز که از نخستین دقایق وقوع حادثه در محل حضور داشتند، همچنان در محل مستقر بوده و نسبت به تأمین نظم اقدام می‌کنند.

* تا به این لحظه عملیات آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو که به روز هفتم رسیده است، حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.


۱۱/۶

*سخنگوی اورژانس از افزایش تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۲۰۴ نفر خبر داد.

*شهردار منطقه ۱۲ گفت: این طور به نظر می رسد که تا بامداد فردا کار آواربرداری ساختمان پلاسکو به اتمام رسد.

*استاندار تهران با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای استقرار کسبه و واحدهای تولیدی ساختمان پلاسکو، گفت که فروشگاه قدس خیابان مولوی و شهرک صنعتی قرچک به این منظور در نظر گرفته شده است.

*جانشین رئیس پلیس تهران گفت: جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر در مراحل اولیه در طبقات مختلف پلاسکو بودند که با تلاش های آتش نشان ها پلیس از محل خارج کردند. در برخی از مواقع افراد به زور از محل خارج شدند.

* توضیحات بنیاد شهید درباره شهدای خدمت آتش‌نشان: در مورد مأموران سازمانهای مختلفی که برای عملیات امداد و نجات در حوادثی نظیر سیل، زلزله و آتش سوزی و … اقدام به فعالیت های ایثارگرانه برای نجات همنوعان می نمایند و در این راه جان خود را از دست می دهند قانونگذار تکلیف قانونی و مرجع مشخص برای ارائه خدمات به خانواده های آنها تعیین نکرده است و بدین ترتیب بنیاد شهید و امور ایثارگران فاقد اختیارات قانونی لازم برای ارائه خدمت به خانواده های معزز حوادثی از این نوع می باشد.

* در جریان ادامه عملیات آواربرداری تعدادی از کلاه ها و ادوات آتش نشانان در ساعات گذشته کشف شده است.

* در حال حاضر تیم های آتش نشانی در ضلع غربی ساختمان مشغول جستجو برای یافتن اجساد شهدای آتش نشان هستند اما حرارت موجود در زیر آوار، کار جستجو را اندکی کند کرده است. با کاهش حرارت در قسمت شرقی، آوارهای پایانی در حال جابه جایی است.

* آتش نشان ها امروز قرآنی را از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج کردند که در شرایطی که آهن مذاب می شود، قرآن سالم مانده است.

* دوستی عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه هر گونه مطلبی درباره اینکه تانگر گازوئیل در طبقه دهم این ساختمان منفجر شده، شدیدا اشتباه است و من آن را تکذیب می‌کنم ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سازمان آتش نشانی، ۱۶ آتش نشان در حادثه پلاسکو درگذشته‌اند ولی آمار درستی از افراد غیرآتش‌نشانی که هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشته‌اند در دست نداریم.

* ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در مورد وضعیت کنونی آواربرداری پلاسکو اظهار کرد: بخش زیادی از مسیر شرق و جنوب پلاسکو طی عملیات جست‌وجو باز شده و عملیات در این بخش به اتمام رسیده است. در همین بخش بود که تعدادی از پیکرهای هموطنان و شهدای آتش‌نشان را پیدا کردیم.به گفته وی، آواربرداری همچنان برای پیدا کردن شهدای آتش‌نشان و هموطنان مفقود شده در ضلع غربی ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن از ضایعات و نخاله آهن شکسته، سیمان و بتن از منطقه خارج شده است ادامه داد: ده‌ها کامیون به منظور حمل و انتقال نخاله‌ها در نوبت هستند. تاکنون ۷۰ درصد آواربرداری انجام شده اما نیروهای امدادرسانی و آتش‌نشان‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانند افراد مفقود شده و آتش‌نشانان را پیدا کنند.

* علی فاضلی رئیس اتاق اصناف گفت: برای اسکان کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق اتحادیه‌های صنفی فعال در این ساختمان، بنیاد مستضعفان و اتاق اصناف مقرر شد تا سه نقطه از فروشگاه قدس در میدان خراسان، مولوی و خیابان ولیعصر روبه‌روی خیابان زرتشت برای اسکان آسیب‌دیدگان ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شود که دیگر مراحل آماده‌سازی واحدهای مزبور برعهده بنیاد مستضعفان است.

* احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: مخزن گازوئیل ادعا شده در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد و منبع آب آتش نشانی و منبع آب شرب در بام ساختمان وجود داشته است.داخل راهروها و راه پله‌ها نیز به هیچ وجه انبار کالا نبوده است. همچنین از مردم برای شرکت در مراسم آتش نشان‌ها دعوت و تشکر می‌شود.

* رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیشنهاد بودجه سال ‌آینده ‌آتش‌نشانی شهر تهران ۶۱۵ میلیارد تومان است.

*نمایندگان مردم تهران در شورای شهر، یاد شهدای پلاسکو را گرامی‌ داشتند.

* ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از خروج بیش از ۱۱ هزار تن از آوار ساختمان پلاسکو از محل حادثه خبر داد و در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت جست‌وجو و آواربردار در محل ساختمان پلاسکو، گفت: شب گذشته تا صبح امروز همچنان عملیات آواربرداری در محل حادثه ادامه داشته و آنطور که معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده است، تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد از آوار ساختمان پلاسکو برداشت شده و بیش از ۱۱ هزار تن از آوار و نخاله‌های ساختمانی از محل خارج شدند.

* عملیات آواربرداری در پلاسکو در حالی ادامه دارد که با برداشتن آوارهای سنگین مثل آهن آلات و سازه‌های سنگین بتنی، روند عملیات جستجو ادامه دارد.تاکنون حدود ۲۰۰ کامیون آوار از منطقه خارج شده است.

* صدرا معاون هماهنگ‌کننده گروه تخصصی کربلا در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: ۱۰۰ نفر از نیروهای قرارگاه خاتم در حادثه پلاسکو مشغول کار هستند.

* مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.

* در کنار امدادگران و آتش نشانان که عملیات آواربرداری را بی وقفه ادامه می‌دهند ماموران پلیس نیز حضور چشمگیری در محل داشته و علاوه بر این که حراست از اموال مکشوفه همانند گاو صندوق‌ها و … را بر عهده دارند نظم محدوده را نیز تامین کرده‌اند و از افراد متفرقه می‌خواهند که محل را ترک کنند.

* سخنگوی اورژانس تهران گفت: در عملیات آواربرداری و جست‌وجو، پیمان پورخانچی آتش‌نشان ۳۳ ساله به‌علت گاز منوکسید کربن دچار از دست دادن هوشیاری شد که نیروهای اورژانس آن را به بیماستان منتقل کردند.

* ۱۰ تیم سلامت روان در پلاسکو برای مدیریت استرس و کاهش آلام آتش‌نشانان در محل پلاسکو حضور دارند.

* از شب گذشته تاکنون عملیات جستجو با قوت ادامه داشته است و جز در مقاطعی چند ‌دقیقه‌ای که عملیات جستجو متوقف شده بود، آواربرداری با قوت در این محل ادامه‌ دارد و گفته می‌شود که اگر مراحل برداشت آوار با همین منوال ادامه‌ پیدا کند آواربرداری پلاسکو تا پایان این هفته‌ به اتمام می‌رسد.

* سرهنگ رزاقی گفت: تمام مسیرها در تهران باز است و تنها مسیر خیابان جمهوری حد فاصل خیابان فردوسی و خیابان سعدی مسدود است.

* آواربرداری همچنان ادامه دارد و دستگاه‌ها هرچقدر به طبقات پایین نزدیک می‌شوند حرارت بالاتر می رود، آنچنان که گاهی به جاى آوار، آتش جا‌به‌جا می‌کنند.

* عملیات آواربرداری زیر برف در حالی ادامه دارد که تعدادی اززآتش‌نشانان شیفت استراحت منزل خود را به چند دقیقه خواب در محل حادثه تبدیل کرده‌اند.

* بارش باران در تهران آغاز شد تا پلاسکو را روسفید کند.


۱۱/۴

* بنابر شواهد موجود و همچنین گفته‌ی حاضران در محل حادثه پلاسکو؛ از صبح امروز تماس‌های تلفنی در محل دچار مشکلاتی شده است. بدین صورت که برخی اپراتورها در محوطه به هیچ عنوان آنتن نمی‌دهند و این باعث شده برقراری ارتباط دچار مشکل شود. همچنین دریافت امواج اینترنت هم به دلیل آنتن‌دهی ضعیف با مشکلاتی روبروست.

* سخنگوی مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو از متوقف شدن عملیات جست‌وجو در تونل حفر شده شب گذشته خبر داد.

* یک کارشناس امداد و نجات در آتش گفت: آتش نشان های محبوس در زیر آوار ساختمان پلاسکو، لباس ضد حریق بر تن داشته اند.وی افزود: به دلیل بر تن داشتن این لباس، پیکر پاک این شهدا نمی سوزد و تنها احتمال متلاشی شدن آن وجود دارد. این کارشناس امداد و نجات در آتش در خصوص وضعیت اجساد سایر افراد محبوس در زیر آوار اظهارکرد: پیکر سایر افراد محبوس در زیر آوار نیز اگر بسوزد، استخوان ها کربن نخواهند شد.

* قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد که بررسی و معاینه اجساد پیدا شده حکایت از آن داشت تمام اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند. وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد زمان مرگ این افراد همان روز پنجشنبه بعد از ریزش آوار بوده است.

* سمند نقره‌ای رنگی در وسط خیابان فردوسی تقاطع منوچهری با درهای باز رها شده است. پلیس در اولین اقدام شروع به بازرسی همه جانبه این خودرو کرد. در حال حاضر یک جرثقیل برای حمل سمند آمده است.

* یکی از نگرانی‌هایی که از ابتدای آتش‌سوزی در محل حادثه وجود دارد؛ تخریب پاساژ کویتی‌هاست اما باتوجه به گفته مسئولان و همچنین مهندسان نقشه‌بردارِ حاضر در محل حادثه؛ این پاساژ را خطر تخریب تهدید نمی‌کند و بنا به دستور نماینده دادستان تهران؛ تردد کسبه پاساژ کویتی‌های استانبول به داخل پاساژ بلامانع است.

* باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری از دپو آوار پلاسکو در زمین هفت هکتاری پلاسکو خبر داد.

* وزیر کشور گفت: بر اساس تصمیم هیات دولت قرار شد کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شود که صبح امروز این کمیته تشکیل جلسه داد.

* سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: وزن و حجم آوار بسیار زیاد و عملیات سخت و حساس است؛ به طوری که اگر یک تکه دیوار یا بتن با بی احتیاطی برداشته شود، احتمال رخداد نشست جدیدی وجود دارد.

* با گذشت پنج روز از آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، گویا آتش قصد تسلیم شدن ندارد و همچنان دود زیاد از محل آوار به هوا برمی‌خیزد.

* آواربرداری پلاسکو با وجود کاهش دمای تهران همچنان برقرار است. در حال حاضر در ضلع جنوبی پلاسکو حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون آماده حمل نخاله‌ها هستند.

* ملکی سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو در باره اینکه آیا اجساد قابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون تنها ۲ پیکر را دیده‌ام و این ۲ پیکر قابل شناسایی نبود. از ۲ پیکر دیگر خبری ندارم.

* مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: پیش بینی می کنیم امروز تمام اجساد از زیر آوار خارج شود بخش عمده از عملیات های آوار برداری به اتمام رسیده است.

* آدینه وند معاون اجرایی مدیریت نظارت و ارزیابی امور مناطق شهرداری تهران که وظیفه ساماندهی جابه‌جایی نخاله‌ها را برعهده دارد، از فعالیت روزانه ۱۵۰ کامیون برای جابه‌جایی نخاله‌ها خبر داد.

* با توجه به اینکه یکی از شعب بانک تجارت در ساختمان پلاسکو مستقر بود و در جریان حادثه روز پنجشنبه گذشته تخریب شده است، تلاش برای یافتن ۱۱ گاوصندوق بزرگ این بانک همچنان ادامه دارد.

* مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شود.

* پس از ۵ روز جدال آتش نشانان با آهن و سنگ و دود هنوز ادامه دارد و تاکنون بیش از ۶۰ درصد آوارها تا کنون برداشته شده است.

* مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: عملیات آواربرداری با دقت ادامه دارد. ما دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد و اگر کار به کندی هم پیش برود؛ می‌ارزد به اینکه بی‌احترامی به پیکر عزیزان و همکارانمان نشود.

* سازمان آتش نشانی تهران طی اطلاعیه‌ای از هموطنان و آتش‌نشانان سایر شهرها خواست تا با توجه به ازدحام جمعیت در محل حادثه ساختمان پلاسکو که باعث کندی امر امدادرسانی می‌شود، از حرکت به سمت تهران برای همکاری امر مذکور خودداری کنند.

* در ساعات اولیه پنجمین روز از حادثه پلاسکو با تلاش آنش‌نشانان ماموران موفق شدند ضمن تخیله کامل ضلع شرقی ساختمان پلاسکو؛ راه جدیدی از ضلع جنوبی به ضلع غربی برای ادامه آواربرداری بازکنند.

* هم اکنون ۱۵۰ کامیون در حال فعالیت هستند و آوارها را از محل حادثه خارج می کنند. از اولین روز حادثه تا امروز بیش از ۶۰۰۰ تُن آوار از محل خارج شده و فعالیت به طور مداوم ادامه دارد. پیش‌بینی می شود عملیات آواربرداری و کشف مفقودین تا پایان هفته ادامه یابد.

* ماشین‌های سنگین جهت تسهیل و افزایش کیفیت آواربرداری‌ها در محل حادثه مشغول فعالیت هستند این در حالی است که همچنان دوود از زیر آوارها متصاعد می‌شود. به دلیل آنکه در ضلع غربی ساختمان پلاسکو که به ظاهر امکان یافتن اجساد بیشتری وجود دارد، تلاش و کاوش‌ها بیشتر است. در عین حال نگرانی‌هایی درخصوص آتش‌های اطفاء نشده زیر آوارها وجود دارد.

* دودهای ناشی از آتش همواره از زیرآوارها متصاعد می‌شود و آتش‌نشانان سعی می کنند با پاشیدن آب، کار را تسهیل کنند. جست‌وجوها در ضلع غربی حادثه پلاسکو که به ظاهر امکان یافتن پیکرهای بیشتری وجود دارد با دقت بیشتری در حال انجام است.

* تعداد زیادی پیکنیکی از میان آوار ساختمان پلاسکو کشف شد. گفته می‌شود این ساختمان به دلیل مسائل ایمنی نتوانسته بود انشعاب گاز بگیرد به همین دلیل از کپسول، پیکنیکی و گازوئیل استفاده می‌کردند.

* هیچ‌گونه تغییری در محدودیت ترافیکی در محدوده مرکزی ایجاد نشده است. غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع خیابان حافظ و ۳۰ تیر و همچنین خیابان فردوسی از میدان امام(ره) به سمت شمال کماکان مسدود است.

* شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درخصوص آخرین اخبار از روند عملیات پلاسکو گفت: هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

* با گذشت پنج روز از آغاز عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو در ساعت ۵:۴۵ دقیقه بامداد عملیات به صورت بی‌وقفه در سرمای تقریباً ۲ درجه بالای صفر ادامه دارد.این عملیات در دو جبهه شمالی و جنوبی در حالی ادامه دارد که ساعاتی پیش پیکر چهار نفر از جان‌باختگان این حادثه از زیر آوارها پیدا و توسط نیروهای امداد و نجات بیرون کشیده شد.در حال حاضر دو تا دستگاه بیل ۸۰۰ هم به تجهیزات آواربردار اضافه شده اند تا عملیات تسریع یابد.

* فراهانی، معاون اورژانس کشور از انتقال پیکر ۴ جانباخته پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: نیروهای اورژانس بلافاصله پس از شناسایی اجساد به محل اعزام و با انجام معاینات و تایید عدم وجود علایم حیاتی، این افراد را برای سیر مراحل قانونی به پزشکی قانونی منتقل کردند. وی افزود: تا کنون به ۱۹۵ نفر از مصدومین این حادثه از سوی اورژانس تهران خدمات رسانی شده که ۴۵ نفر آنها به بیمارستان و ۱۵۰ تن به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.

* جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی از خروج چهار پیکر غیر آتش‌نشان (شهروند) از زیر آوار از دقایق ابتدایی بامداد امروز تا این لحظه خبر داد. وی با بیان اینکه دقایقی قبل در ادامه عملیات حفاری که به طبقه منفی یک ساختمان پلاسکو منتهی می شد پیکر چهار نفر از همشهریان غیرآتش نشان که زیر آوار مدفون شده بودند کشف و تحویل اورژانس شدند تا به پزشکی قانونی منتقل شوند گفت: از آنجا که احتمال می رود کسان دیگری در این محدوده زیر آوار باشند فعلاً در همان مکان عملیات را ادامه می‌دهیم.

* رییس اورژانس کشور با حضور در محل حادثه به ایسنا گفت: هم اکنون ۶۰ تیم فوریت پزشکی به همراه ۸ متخصص در محل حضور دارند این در حالیست که از ابتدای حادثه پلاسکو تا کنون ۱۸۷ نفر مصدوم شده‌اند که ۴۳ نفر آنها در بیمارستان و سایرین در محل حادثه توسط تیم‌های فوریت پزشکی درمان شده‌اند.


۱۱/۳

*مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفت: شمار مصدومان آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو به ۱۸۷ نفر رسید.

*معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران با اشاره به سرعت گرفتن عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت: مشخص نبودن محل اجساد حادثه‌دیدگان، آواربرداری را طولانی می‌کند و تاکنون شهادت سه تن از آتش‌نشانان زحمت‌کش مسجل شده است.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: حجم آوار محل پلاسکو بالاست و به هزاران تن می رسد و بر همین اساس فکرمی کنیم ظرف سه تا چهار روز آینده به پایان برسد

*با پیدا شدن نشانه هایی از احتمال وجود جسد در قسمت غربی ساختمان پلاسکو ، فعالیت بیل های مکانیکی متوقف شده و بلافاصله سگ های زنده یاب به این قسمت وارده شده و مشغول جستجو هستند.

*سرپرست اورژانس کشور با اشاره به افزایش مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو گفت: این حادثه تاکنون ۱۷۴ مصدوم داشته است.

*رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: پلاسکو از نوع قاب خمشی فولادی به اتصالات خور جینی بوده و فاقد هر گونه تمهیداتی برای آتش نشانی بوده است.

*جانشین فرماندهی انتظامی ناجا گفت: نخست اینکه گاوصندوق‌ها و اموال مکشوفه از زیر آوار را به پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی منتقل می‌کنند و دوم اینکه همراه هر کامیونی که نخاله‌ها و بقایای ساختمان را از محل خارج می‌کنند یک مامور حضور دارد و این کامیون‌ها آوار را به یک محوطه حفاظت شده منتقل می‌کنند. وی افزود: آوار در این محل نگهداری می‌شوند تا در مرحله بعد مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

*تیدا سگ ۳ ساله زنده‌یاب پلیس است که از اولین ساعات وقوع حادثه پلاسکو همراه تیم‌های امدادی است و تا امروز در ۵ عملیات تجسس از جمله در تونل‌های حفر شده و روی آوار شرکت کرده بود. اما صبح امروز به دلیل شدت حرارت آتش زیر آوار، تیدا دچار سوختگی شد.

* سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: طی آواربرداری های ساعات آینده در محدوده ساختمان پلاسکو، احتمال کشف جسد شهدای آتش نشان وجود دارد.

*ابراز همدردی دانش‌آموزان شین‌آبادی در محل فاجعه پلاسکو

*سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: آتش نشان ها در چهارمین روز تجسس خود، تاکنون پیکر هیچ یک از شهدا را یافت نکرده اند.

*حفر تونل در برای رسیدن به طبقات زیرین ساختمان پلاسکو متوقف شد.

* مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از ۱۱ خانواده آتش‌نشانان و همچنین از دو خانواده کسبه حادثه ساحتمان پلاسکو نمونه های DNA اخذ شده است.

*سه ست کپسول و ماسک هوای آتش نشانی امروز در چهارمین روز حادثه از زیر آوارهای پلاسکو کشف شد.

*مدیر عامل سازمان بهشت زهرا از برگزاری مراسم تشییع و دفن شهدای آتش نشان روز پنجشنبه هفته جاری در بهشت زهرا خبر داد.

*رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به این سئوال که آیا هویت پیکرهای خارج شده از زیر آوار مشخص شده یا خیر افزود: هویت پیکر آتش‌نشانان خارج شده از زیر آوار تقریباً قابل شناسایی است اما با این حال ما باید تمام مراحل مربوط به تشخیص هویت را انجام دهیم.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، گفت: در خصوص وجود انبار گازوئیل در پلاسکو، اعلام نظر قطعی نداریم.

* سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: دیوار ضلع غربی که بین پاساژ کویتی‌ها و پلاسکو بود، طی عملیات موفقیت‌آمیزی تخریب شد.

* فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری از ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی شده بود، توسط ماموران انتظامی شناسایی و دستگیر شد. همچنین یکی از کامیون‌های حمل ضایعات و آوار ساختمان پلاسکو، روز جمعه از مسیر اصلی منحرف و به سمت کهریزک رفته بود که توسط ماموران انتظامی هدایت شد.

* شهدای آتش نشان در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) دفن می‌شوند این خبر را مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اعلام کرد.

* سخنگوی اورژانس تهران: بر اساس اخرین امار حادثه پلاسکو١٧٠ مصدوم، ۴۲ نفر اعزام به بیمارستان و ۱۲۰ نفر درمان سرپایی داشته است.

* ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت که در حال حاضر به نتیجه قطعی رسیده‌ایم که کسی در موتورخانه پلاسکو حضور ندارد.

* مسعود حقیقی، معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی از اعزام تیمی از متخصصان این شرکت برای مشارکت در عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو تهران خبر داد. وی افزود: متخصصان کنترل فوران و بحران این شرکت در پی تماس مسئولان ستاد بحران وزارت کشور با مدیرعامل ملی حفاری عازم تهران شدند.

* امدادرسانان دقایقی پیش در حین انجام عملیات آواربرداری، یک کپسول و ماسک مخصوص آتش‌نشانی را از زیرآوار ساختمان پلاسکو خارج کردند.

* ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تاکید کرد که امیدواریم امروز و فردا با تلاش تیم های حاضر در محل به پیکرهای مطهر شهدا دست پیدا کنیم.

* شریف زاده مدیر عامل سازمان آتش نشانی گفت: نیروها در صحنه حادثه پلاسکو به گونه ای آواربرداری را انجام می دهند که کمترین آسیب به پیکر مطهر شهدای محبوس در زیر آوار وارد شود.

* فعالیت بیل‌های مکانیکی برای دقایقی متوقف شد. آتش نشانان به آرامی روی آوارها مشغول جستجوی میدانی و دقیق هستند.

* برای نخستین بار در مدت زمان آواربرداری ساختمان پلاسکو، بیل‌های مکانیکی موفق شدند در جبهه شمال غربی پیشروی خوبی روی آوارهای ساختمان پلاسکو داشته باشند.

* سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد که تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند.

* محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: تعدادی از خانواده های مفقودان حادثه پلاسکو برای اعلام مفقودی به پلیس آگاهی مراجعه کردند.

* سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به کمپین مردمی “من آتش‌نشانم” گفت: ساعت ۳:۳۰ بامداد عده‌ای از مردم با فریاد یا حسین و یا ابوالفضل و همراه داشتن پرچم‌های مشکی وارد محوطه شدند که جو تاثربرانگیزی را ایجاد کردند. وی با بیان اینکه مراجعات اینچنینی مردمی توصیه نمی‌شود، گفت: از مردم خواهش می‌کنیم از حضور در منطقه حادثه خودداری کنند.

* کتابدار مسوول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو،درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد.

* در چهارمین روز وقوع حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، با توجه به امدادرسانی‌هایی که در سه روز گذشته صورت گرفته، از میزان آهن‌آلات سنگین تا حد چشم‌گیری کاسته شده است. در حال حاضر نسبت به روزهای گذشته از آهن‌آلات قطور در پلاسکو خبری نیست و بیشتر شاهد آوار بتون و میلگرد هستیم.

* از ساعت ۴ بامداد تلاش کارشناسان عملیات پلاسکو بر این بود که از طریق لیزر برخی سازه‌های آهنی را برش زنند. در حال حاضر سازه‌های آهنی سنگین بیشترین مشکل را برای آتش‌نشانان و امدادگران جهت دستیابی به محبوسین پلاسکو ایجاد کرده و کار را سخت و دشوار کرده‌ است.

* تجهیزات فوق سنگین قرارگاه خاتم الانبیا برای تسریع آوار برداری به محل حادثه ساختمان پلاسکو رسیدند.

* یک منبع آگاه به خبرنگار فارس از احتمال تخریب پاسار کویتی ها به دلیل نفود آب به پی ساختمان و نا ایمن بودن آن خبر داد.

* ملکی سخنگوی آتش نشانی با بیان اینکه آخرین‌ آمارها تا کنون همان خروج پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار است، گفت: به نظر می رسد که عملیات طی روزهای آتی‌ نیز ادامه داشته باشد.وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عملیات آوار برداری در بخش شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو با سرعت بیشتری در حال انجام است، گفت: در ضلع غربی نیز به دلیل سقوط نمای ساختمان بر روی آوار، ‌عملیات کمی کند پیش می‌رود و امدادگران در حال برش اسکلت فلزی و انجام آواربرداری هستند که بخشی از اسکلت فلزی نیز بریده شده است.

* سیدجلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو گفت: این عملیات کماکان و بدون درنگ پیگیری می‌شود. بعد از موردی که ظهر روز گذشته پیدا شد، تا این لحظه پیکر جدیدی از محبوس‌شدگان پیدا نکرده‌ایم.


۱۱/۲

*یکی از آتش‌نشان‌های مستقر در پلاسکو در گفت‌وگو با فارس: دود غلیظ و نور کم امکان جستجوی جنازه‌ها را به شدت سخت کرده/ هر بخشی را که آواربرداری می‌کنیم کار جستجوی جنازه آغاز می‌شود

*‏توزیع سوپ برای بالابردن دمای بدن آتش‌نشان‌های مستقر در پلاسکو در سرمای این شب‌های تهران/ سگ های زنده یاب همچنان در حال جستجو هستند

*سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در منطقه سپهسالار گفت:‌ خوشبختانه حریق اطفاء شده و حادثه مصدومی نداشته است.

*در پی حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو به دادسرا احضار شدند.

*وزیراطلاعات: تا این لحظه به هیچگونه اطلاعات یا نشانه‌ای از خرابکارانه بودن حادثه آتش‌سوزی و تخریب پلاسکو نرسیده‌ایم

*بنیاد شهید و امور ایثارگران: آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند به عنوان شهید خدمت محسوب می شوند

*آتش دوباره از آوار پلاسکو زبانه کشید

*با ورود سگ‌های زنده یاب به محل حادثه، عوامل پلیس خبرنگاران و دیگر افراد را از محل خارج کردند.

*لحظاتی پیش اتش سوزی در خیابان سپه سالار قسمت مغازه های کفش فروشی گزارش شده است.

*شهردار تهران گفت: برای رسیدگی به وضعیت مغازه داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل داده است و بصورت موقت برای کسب و کار آنها محلی را فراهم خواهد کرد.

* ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از حفر تعدادی تونل و حفره برای دستیابی به محبوسان زیر آوار خبر داد و گفت: ساختمانی در ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده تا عملیات امدادرسانی به خوبی انجام شود که تخریب مغازه ضلع شرقی پلاسکو کاملا کنترل شده و با فکر قبلی بوده است که این اقدام در گشایش مسیر موثر بوده است.

* رحمانی فضلی، وزیر کشور و سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان در محل حادثه پلاسکو حاضر شدند.

* ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت که بدون شک اینکه بخواهیم به مردم بگوییم هنوز می توان به زنده بودن آتش نشان ها امیدوار بود، خبری است که خلاف واقع خواهد بود.

* امانی معاون شهردار تهران اعلام کرد که آوار برداری پلاسکو تا پایان هفته ادامه دارد. تاکنون ۷ فرم مفقودی از افرادی که به محل تردد داشتند و مراجعه نکرده اند گزارش شده و بستگان آنها امیدوارند تا خبری از وضعیت آنها به دست آید.

* نیروهای گروه نجات ایستگاه یک که در محل حادثه حاضر و در حال آوار برداری بودند، پیکر یک شهید را شناسایی کردند. گفته شده این شهید، فریدون علی تبار است. این آتش نشان شهید ۲۷ ساله بوده است.

* ۲۰ دقیقه قبل دو آتش نشان حین عملیات مجروح شدند که به صورت سرپایی در محل مداوا شدند.

* معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد و افزود: به دلیل در هم تنیدگی مصالح و همچنین سازه فلزی ساختمان، احتمالا کار آواربرداری بیش از یک هفته طول بکشد.

* با وجود ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی ها و احتمال تخریب این مجتمع، اما کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.

* ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با اعلام اینکه ١۶ آتش‌نشان قطعا شهید شده‌اند گفت: تخمین زده می‌شود در مجموع حداکثر پیکر ٢۵ نفر شامل پیکر شهدای آتش نشان و کسانی که خانواده آنها به نیروی انتظامی مراجعه کرده‌ و اعلام مفقودی کرده‌اند، زیر آوار پلاسکو محبوس هستند.

* ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد که تعداد شهدای آتش‌نشان به ۳ نفر رسید؛ ۲ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

* عباسی سخنگوی اورژانس درباره اخباری مبنی بر مصدومیت یکی از آتش‌نشانان به دلیل ذوب شدن پلاک وی در اثر حرارت زیاد گفت که چنین موضوعی صحت ندارد و فردی با این مشخصات مصددومیت تحویل عوامل اورژانس نشده است.

* گزارش های خبرنگاران حاکی از آن است که راه زیرزمین به طبقات زیرین پلاسکو باز شده است.

* تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش برای بررسی روند آواربرداری و امدادرسانی در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

* با معرفی نقطه جدیدی توسط شهرداری کار تونل‌زنی در یک منطقه جدید با نیروهای متخصص و تجهیزات شرکت آب و فاضلاب آغاز شده است.

* هنوز در قسمت شرقی ساختمان هیچ جسدی کشف نشده است.

* مرادی پور معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران اعلام کرد که متاسفانه هیچ صدا یا پیامی از زیر آوار ساختمان پلاسکو در یافت نشد.

* مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو تعداد آتش‌نشانان مفقود حادثه مذکور را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: پیکر دو نفر خارج شده حال آنکه زمان دقیقی برای پایان عملیات نمی‌توانیم اعلام کنیم.

* آواربرداری همچنان از ساختمان پلاسکو ادامه دارد و عملیات آتش‌نشان‌ها تا جایی پیش رفته است که می‌توان راه پله‌های طبقه سوم ساختمان پلاسکو را مشاهده کرد.

* با گذشت ۵۱ ساعت از آتش سوزی پلاسکو، همچنان آتش در لایه‌های زیرین وجود دارد و عملیات اطفای حریق ادامه دارد. عملیات آوار برداری نیز همچنان از جبهه‌های مختلف در حال انجام است.

* بنا بر مشاهدات خبرنگار ایلنا، از زمان آتش سوزی تا فرو ریختن ساختمان، نزدیک به ٨ نفر از کسبه شاغل در پلاسکو به دلیل شوک این اتفاق و مشکل قلبی به بیمارستان منتقل شدند.

* هم اکنون با رسیدن دستگاه جوش و برش قطعات فلزی پلاسما، فرایند برش سازه فلزی پلاسکو بسیار تسریع شده است. دقایقی پیش با رسیدن تجهیزات جدید که می‌تواند ستون‌های آهنی را برش دهد، آواربرداری سرعت یافت، این در حالیست که سرمای هوا کار را سخت‌تر کرده اما تقریبا ۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است. تاکنون تنها ۲ پیکر از زیر آوار پیدا شده است.

* خیابان‌های اطراف پلاسکو و به ویژه خیابان جمهوری در بهت این سانحه قرار دارند. خیابان جمهوری از سمت غرب به شرق، با نظم بالای نیروهای امنیتی خالی از مسائل حمل و نقل است و حتی از ورود موتورسیکلت‌ها هم به این منطقه جلوگیری می‌شود.

* کیانی فرمانده عملیات آواربرداری درباره آخرین آمار درباره تعداد آتش‌نشان‌های مفقود گفت: براساس آمار تکمیلی، تعداد آتش‌نشان‌های مفقودی از ۱۹ نفر به ۱۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

* محدود مرکزی پلاسکو با نوار زرد توسط آتش نشانان بسته شد.

* عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری در حال انجام است بیش از صدها تُن آوار تا کنون جمع‌آوری و از محل خارج شده است.

* با کشف دو کپسول مربوط به آتش‌نشان‌های مفقودی، عملیات آواربرداری مکانیزه در جبهه جنوبی برای دقایقی متوقف شده است.آتش‌نشان‌ها به صورت دستی در حال کندوکاو هستند.

* مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یک تن از این شهداء به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق DNA هم نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست و پیش بینی می شود که تا ظهر امروز شناسایی هویت آتش‌نشانی که از زیر آوار خارج شده اند، مشخص می‌شود.

* پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای شهر اعلام کرد که برخی از ادوات و لوازم مهم آتشنشانی همچون نردبانهای بلند مرتبه در این عملیات خراب شده یا آسیب دیده است.

* نیروهای انتظامی مستقر در محل ساختمان پلاسکوی تهران عملیات تخلیه پاساژ کویتیها را آغاز کردند.

* در حالیکه عملیات آوار برداری از محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو تهران ادامه دارد، برخی منابع بهمیزان گفتند چندین تبعه افغانستانی که به عنواننیروی خدماتی روزها در پاساژ مشغول کار بوده و شب ها از ساختمان مراقبت کرده و در طبقه های زیر همکف ساکن هستند، در این مدت مفقود شده و احتمالا این افراد جزو کشته های حادثه باشند.

* پلیس راهور اعلام کرد: غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع ولیعصر(عج) مسدود است.بر اساس اعلام پلیس راهور، شهروندان می توانند از تقاطع ولیعصر وارد انقلاب شوند و به سمت شرق ادامه مسیر داده و بعد از خیابان سپاه یا خیابان بهارستان به سمت جنوب ادامه مسیر دهند.

* شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از حکم دادستانی برای تخلیه پاساژ کویتیها و ساختمان شمالی پلاسکو خبر داد و اعلام کرد که احتمال تخریب ساختمان‌ها در صورت نیاز وجود دارد.

* جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در همان لحظات اولیه بیش از ۱۰۰ نفر از افراد را از محل خارج کردیم اما متاسفانه با نیروها همکاری لازم از سوی کسبه ها صورت نگرفت بنابراین این احتمال وجود دارد که به همراه ۲۰ نفر از آتش نشان محبوس شده، تعدادی کسبه هم در زیر آوار مانده باشند.

* کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری درباره برخی اخبار مبنی بر پیامک تعدادی از محبوس‌شدگان گفت: تاکنون هیچ پیامک، تلگرام، عکس و تصویری که از سوی افراد محبوس شده باشد، دریافت نکرده‌ایم و هیچ سند و مستنداتی مبنی بر افراد محبوس شده نداریم. هرچند که زیرزمین به طور کامل تخریب نشده و احتمال می‌دهیم تعدادی از افراد بتوانند کمین کرده باشند.

* با افزایش سرعت آوار برداری در ضلع شمالی این ساختمان بار دیگر شعله های اتش قابل مشاهده شد بر این اساس آتش نشانان ضمن آوار برداری مشغول خاموش کردن شعله‌ها هستند.

* جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در ارتباط با خبرهای پخش شده در مورد اینکه از تعدادی افراد زنده در زیر آوار سیگنالی دریافت شده‌است، گفت: بعید است که این اتفاق افتاده باشد و علاوه بر آن اعلام سیگنال نیز همواره به معنای وجود افراد زنده نیست.

* در پی وقوع حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکوی تهران ۱۳ قلاده سگ زنده‌یاب متعلق به سازمان امداد و نجات هلال احمر به محل حادثه منتقل شده و در حال تجسس برای یافتن اجساد زیر آوار هستند.

* گروه‌های امداد و نجات که به صورت سه شیفته مشغول آواربرداری از محل وقوع حادثه هستند با مشکل حرارت بالای ناشی از سوختگی‌ها مواجه شده‌اند که کار عملیات را برای امدادگران سخت‌تر کرده است. امدادگران در حال حاضر مشغول خارج کردن آوارها و بیرون بردن از محوطه هستند.

* ۴۸ ساعت از “فاجعه پلاسکو” می‌گذرد و تلاش‌ گروه‌های امداد و نجات برای خارج کردن پیکر شهدای حادثه، مجروحان و محبوسان احتمالی همچنان ادامه دارد و در این شرایط آسمان تهران بارانی‌ شده است.

* اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو را تا صبح امروز اعلام کرد که بر این اساس کل مصدومان ۱۱۹ نفر، انتقال به بیمارستان ها ۳۷ نفر و درمان سرپایی ۸۲ نفر می باشند، از کل انتقالی‌ها به بیمارستان‌ها نیز فقط ۴ نفر بستری هستند و بقیه مرخص شده‌اند، همچنین تاکنون تنها ۲ نفر از زیر آوار خارج شده‌اند.

* وزیر کار اعلام کرد که مستمری شهدای آتش‌نشان بدون تشریفات قانونی از امروز برقرار می‌شود و به دارندگان کارگاه‌های تولیدی در پلاسکو با هماهنگی استانداری وام ۱۰۰ میلیونی با بهره ۴ درصد داده می‌شود.

* پرچم‌های ایران در خارج از کشور نیمه افراشته شد.

* رئیس جمهور در محل حادثه پلاسکو حضور پیدا کرد. وی در جمع خبرنگاران گفت که آواربرداری ها باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم همه افراد زیر آوار مانده از زیر آوار خارج شوند/ کارگرانی که در این شب عید بیکار شدند، بخش تامین اجتماعی ما باید سریعا اقدام کند/ از همه مردم کشور به خاطر همبستگی و همدلی برای این حادثه ای که بوجود آمده تشکر میکنیم/ باید برنامه ریزی دقیقی انجام بگیرد تا این حوادث کمتر اتفاق بیفتد.