آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مقام معاونت علمی ریاست جمهوری

امکان تشخیص محصولات تراریخته‌ را داریم

مقام معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه قابلیت آزمون محصولات تراریخته در کشور وجود دارد گفت:آزمایشگاه‌های همکار با اجرایی شدن قانون (ممنوعیت تولید و واردات ترا ریخته بدون مجوز قانونی و قبل از آزمایش سلامت) مجوز بررسی تراریختگی دریافت می‌کنند.

بازخبر / مصطفی قانعی درباره وضعت آمادگی علمی و تجهیزات آزمایشگاهی کشور برای آزمایش خطر محصولات ترا ریخته اظهار کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انواع آزمایشگاها را مشخص می‌کند و به آنها به‌عنوان آزمایشگاه همکار در این باره مجوز داده خواهد شد.

وی برای ارائه توضیح بیشتر افزود: در حال حاضر فناوری و قابلیت تشخیص ترا ریختگی محصولات را در ایران داریم و در مورد داروها این آزمون انجام می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به تعریفی از تراریخته‌ها ادامه داد: در محصولات ترا ریخته ارگانیسم را دچار دست‌کاری ژنتیکی  می‌کنیم تا یک محصول تولید کنیم.

وی تصریح کرد: واکسن “هپاتیت ب” از این شیوه مهندسی تولیدشده است و سایر “محصولات نو ترکیب” که باکتری تولید می‌کنند نیز از طریق این شیوه است و در وزارت بهداشت سلامت آن بررسی می‌شود.

قانعی گفت: بر این اساس قانون  آزمایشگاه‌ها مجوز می‌گیرند تا  محصولات( کشاورزی و غذایی) را ازلحاظ تراریختگی نیز آزمون کند. هرچند همین امروز  درصورتی‌که فردی بخواهد آزمایشی برای تراریختگی انجام دهد،  این قابلیت وجود دارد.

کلیه محصولات تراریخته باید قابل تعقیب باشند

وی تأکید کرد: با اجرای شدن قانون جدید، مبنی بر آزمایش اجباری کلیه محصولات ترا ریخته،  تمامی این محصولات باید برروی خود “کد رهیابی” نصب کنند تا قابل‌تعقیب باشد.

قانعی گفت:  سازمان غذا و دارو، اکنون آزمایشگاه‌های همکاری در کل کشور دارد که آنها بر اساس قابلیت، مسئولیت بررسی میزان باقیمانده سموم، چربی، قند و  فلزات سنگین موجود درمحصولات کشاورزی و مواد غذایی  را دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه آزمون ترا ریخته‌ها فناوری دشواری ندارد اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها با توجه به آنکه  دنبال منفعت اقتصادی هستند، بعد از اجباری شدن قانون (ممنوعیت تولید و واردات ترا ریخته بدون مجوز قانونی و قبل از آزمایش سلامت) می‌توانند مجوز آزمون تراریختگی را سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

قانعی در پایان گفت: باید توجه  داشت که به‌محض اجراشدن  قانون(ممنوعیت تولید و واردات ترا ریخته بدون مجوز قانونی و قبل از آزمایش سلامت)، تمامی محصولات باید این مسیر و انجام آزمون  را برای دریافت مجوز طی کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *