آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
نوبخت در برنامه نگاه یک:

یارانه نیازمندان قطع نخواهد شد/ برجام به قوت خود باقی است

سخنگوی دولت گفت: در بودجه ۹۶ هم هزار میلیارد تومان برای اشتغال اختصاص دادیم، که انتظارمان این است در سال حدود ۹۰۰ تا ۹۳۰ هزار فرصت شغل ایجاد کنیم.

بازخبر / محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و بودجه کشور با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به تشریح لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۶ پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه با  اشاره به دو طرح احداث راه آهن میانه_ بستان آباد و تبریز_ ارومیه اظهار داشت: این دو طرح، به عنوان طرح هایی هستند که باید ما آنها را به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی تا پایان این دوره ریاست جمهوری به پایان برسانیم که خوشبختانه به نحو شایسته‌ای نیز در حال انجام است.نوبخت ادامه داد: غیر از اعداد و ارقامی که در بودجه برای همه چیز از جمله این اولویت ها قرار دادیم تنها مبلغ ده هزار میلیارد تومان برای بحث محیط زیست، موضوع آب و فاضلاب، مسئله حمل و نقل ریلی و یک بخش هم برای اشتغال اختصاص دادیم.

تاکنون سی و چهار هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شده اند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: در بحث محیط زیست، خارج کردن تاکسی های فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری را در دستور کار قرار دادیم که در برنامه قرار بود نود هزار دستگاه فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شود که تاکنون حدود سی و چهار هزار دستگاه خارج شده اما این میزان هنوز کافی نیست چراکه مردم هم اکنون در هوای آلوده در کلان شهرها زندگی می کنند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم با آلودگی هوا مبارزه کنیم برای دو عاملی که موجب آلودگی هوا می شوند ( موتور سیکلت ها و خودرو ها و بحث ریزگردها) اعتبار مناسبی را در بودجه قائل شده ایم.

در پاسخ به این سوال که آیا با اهتمام دولت به بحث محیط زیست، آب و مسئله حمل و نقل شاهد انقلاب در این حوزه ها خواهیم بود گفت: بودجه یک برنامه یکساله است لذا باید در حد بضاعت یک برنامه یکساله از آن انتظار داشته باشیم.

نوبخت افزود: در بخش حمل و نقل کشور عمدتا معطوف به گسترش شبکه ریلی هستیم چراکه هم اکنون شبکه ریلی برخی استان هایمان به شبکه سراسری و خارج از کشور وصل نیستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اکنون چهار استان همدان، کرمانشاه، رشت و ارومیه به شبکه سراسری و خارج از کشور وصل نیستند که تصمیم داریم در همین چهار، پنج ماه باقی مانده از سال جاری این شهرها را به شبکه سراسری ریلی وصل کنیم ضمن اینکه برای سال آینده نیز تصمیم داریم قسمت ها و قطعاتی که الان به شبکه سراسری ریلی کشور متصل نیستند را به این شبکه متصل کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا در سال ۹۶ در موضوعات آب، فاضلاب، محیط زیست و گسترش شبکه ریلی کشور نسبت به امسال در گام جلوتری خواهیم بود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر دولت بعدی برنامه وارده در این بودجه را نخواهد ادامه دهد و نظرات دیگری داشته باشد که می تواند باعث هدر رفت منابع شود، بودجه مبتنی بر چه مبنایی ادامه پیدا میکند گفت: آنچه که ما تحت عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس بردیم براساس یک سلسله سیاست ها منجمله سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه شده است.

وی افزود: درست است که الان برنامه ششم توسعه در مجلس به تصویب نرسیده اما چون دولت آن را بر اساس سیاست های مصوب و ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه کرده، اگر بخواهیم از آن برنامه، بودجه را تهیه کنیم که الان هم عملا این کار را انجام دادیم، مجلس می تواند هر بخشی از بودجه که با برنامه سازگار نیست را اصلاح کند.

بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق این هفته به پایان می رسد

نوبخت با بیان اینکه بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق این هفته تقریبا به پایان خواهد رسید گفت: جز مواردی که مخارج اضافه شد، چهارچوب و شاکله برنامه تغییر پیدا نکرد و اتفاقا کمیسیون تلفیق همان پیش نویسی که ما به آن ها دادیم را پیش روی خود گذاشتند و مواردی را به آن اضافه و یا کم کردند و لذا آن اولویت ها و برنامه ای که وجود داشت همچنان وجود دارد، گرچه نهایی نشده است اما همانی است که ما از سوی سازمان برنامه و بودجه و دولت به مجلس ارائه دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که اگر حتی دچار تغییراتی در برنامه ششم باشیم، بودجه سال ۹۶ تغییر خاصی خواهد کرد یا نه اظهار داشت: ما برنامه را به مجلسی دادیم که می خواهد همان بودجه را تصویب کند لذا هر چیزی را که در برنامه تغییر داد، اگر احساس کند آن تغییر در بودجه لحاظ نشده است می تواند بودجه را نیز تغییر دهد ولی با تجاربی که بنده در بحث بودجه ریزی دارم، امیدوارم بودجه با کمترین تغییر در مجلس به تصویب برسد.

وی در خصوص بحث انطباق بودجه سال ۹۶ با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی نیز بیان داشت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند دارد و هر بند به موضوعاتی اشاره می کند که ما در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این ۲۴ بند از سیاست های کلی را به ۱۲ برنامه تفکیک کردیم و برای هریک از این برنامه ها نیز سرفصلی مشخص شده تا بدانیم برای اجرای آن برنامه ها چه طرح ها و پروژه هایی باید صورت گیرد.

نوبخت با بیان اینکه الان دقیقا می دانیم که در سال ۹۶ در هر حوزه باید چه طرح ها و پروژه هایی را به انجام برسانیم گفت: طرح ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال ۹۶ کاملا معین است ضمن اینکه به صورت یک مجموعه مستقل نیز طرح ها و پروژه هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ باید دنبال شود را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص ارزیابی یکساله اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ نیز بیان داشت: یکی از وظایف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پس از آنکه طرح ها، برنامه ها و پروژه ها را تعیین و به همه دستگاه ها ابلاغ کرد این است که از آن ها دعوت و گزارش گیری به عمل می آورد.
وی افزود: تاکنون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چند جلسه است که دستگاه به دستگاه دعوت می کند و از آن ها گزارش می گیرد که تا آن ها در خصوص انجام پروژه های مربوطه گزارش های خود را ارائه کنند که این برنامه اکنون پیش می رود و خوشبختانه برای آنها شاخصه هایی هم تعیین شده که براساس آن شاخصه می توان قضاوت کرد.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: یکی از طرح هایمان در اقتصاد مقاومتی افزایش توان تولید ملی است، یکی از ماموریت هایی که سازمان برنامه و بودجه مسئولیت آن را دارد اما اجرای این کار برعهده وزرات صنعت و معدن است شناسایی واحدهای تولیدی نیمه فعال است که باید تلاش کنیم در راستای طرح افزایش توان تولید ملی، تولید آن ها را افزایش دهیم که در این رابطه ۷۵۰۰ واحد شناسایی شد.

وی افزود: ما از آغاز امسال در هر استان تلاش کردیم که این واحدهای نیمه فعال را دوباره فعال کنیم لذا هم اکنون ۱۷ هزار واحد تولیدی در سراسر کشور باچیزی حدود یازده، دوازده هزار میلیارد تومان تسهیلات خردی که دریافت کرده اند فعال شده اند می توانیم مشاهده کنیم که در هر استان چه تعداد از این واحدها تسهیلات دریافت کرده اند . فعال شده اند و چه میزان فرصت شغلی جدید و از دست رفتن فرصت شغلی موجود جلوگیری کرده اند.

سخنگوی دولت اضافه کرد:‌ در بودجه ۹۶ هم هزار میلیارد تومان برای اشتغال اختصاص دادیم، که انتظارمان این است در سال حدود ۹۰۰ تا ۹۳۰ هزار فرصت شغل ایجاد کنیم و الان با روشی که بر اساس سرمایه گذاری ها بوده ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کنیم که لازمه اما کافی نیست، این ۷۵۰ هزار شغل قطعا شغلی بوده که بتواند زندگی افراد را تامین کند.

بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در سه ماهه اول امسال وارد بازار کار شدندوی در خصوص بحث اشتغال نیز اظهار داشت: هم اکنون با پدیده ای مواجه هستیم که در آن جمعیت فعالمان رو به افزایش است بطوریکه برای سه ماهه اول امسال بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند لذا جمعیت فعالمان افزایش پیدا کرد.

نوبخت با بیان اینکه توانسته ایم برای این جمعیت فعال حدود هفتصد تا هفتصد و پنجاه هزار فرصت شغلی پیدا کنیم تصریح کرد: علی رغم ایجاد این میزان فرصت شغلی هنوز چهارصد، پانصد هزار نفر نتوانسته اند کار پیدا کنند بنابراین علی‌رغم رشد فزاینده ای که توانسته ایم در ایجاد اشتغال داشته باشیم تعداد شاغلین و بیکاران نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان ساخت: به همین جهت نمی توانیم از طریق افزایش سرمایه گذاری فرصت های شغلی را بیشتر کنیم لذا باید در این رابطه برنامه های تکمیلی داشته باشیم.

هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه ۹۶ در نظرگرفته شده است

نوبخت یادآور شد: برهمین اساس در هفته گذشته که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طرح یک فوریتی را تقدیم مجلس کرد که در آن یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق ارزی توسعه برای اشتغال روستائیان و بیکاران تحصیل کرده از طریق تسهیلات ارزان قیمت به آن ها کمک شود، علاوه بر این کار در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظرگرفته شده است.

نوبخت در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص وابستگی بودجه ۹۶ به درآمدهای نفتی نیز بیان داشت: سال گذشته تحریم بودیم لذا نمی توانستیم بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر کنیم.

وی یادآور شد: تلاشمان در برجام این بود که این تحریم های ظالمانه که به نوعی حلقه محاصره به اقتصادمان را تنگ می کرد بشکینم که موفق هم شدیم و الان می توانیم هر میزان که توان تولید داشته باشیم را تولید و صادر کنیم لذا الان که میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، نکنیم؟

نوبخت اضافه کرد: همچنین تصمیم اعضای اوپک این بود کاهش عرضه صورت گیرد اما پایمردی ما سبب افزایش سهم تولید در این عرصه بود.

سخنگوی دولت در ادامه این برنامه با بیان به اینکه، به کسانی که فکر می کنند سرمایه گذاری در این کشور فقط آجر به روی آجر گذاشتن یا صاف کردن زمین است انتقاد دارم افزود: آنها از موضوع رسیدن به انسان غافل هستند لذا ما آموزش و پرورش را جزء کارهای سرمایه گذاری می دانیم.

وی با بیان اینکه، سال آینده از سوی دولت و شرکت های دولتی هزار و ۸۵ هزار میلیارد تومان پول به دست می آوریم گفت: ۷۵۷ هزار میلیارد تومان از این رقم برای شرکت های دولتی است و آنچه که دولت و شرکت های دولتی کسب منبع می کنند ۳۷۱ هزار میلیارد تومان است، لذا ۵۱ هزار میلیارد تومان از این رقم معطوف به درآمدهای اختصاصی می شود.

دستگاه های دولتی سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد می کنند

رییس سازمان برنامه و بودجه با اینکه، دستگاه های دولتی سال آینده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد می کنند اظهار داشت: ۱۶۰ هزار میلیارد مالیات و حقوق گمرکی است که در اصطلاح به آن درآمد گفته می شود. ۱۱۰ تا ۱۱۱ هزار میلیارد تومان نفت می فروشیم ، ۵-۶ هزار میلیارد نیز از طریق دارایی منقول و غیر منقول درآمد کسب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه، ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد دیگر نیز می توان از اسناد استفاده کرد ادامه داد: حدود ۶۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد را باید در کارهای عمرانی انجام دهیم. برای اینکه سال جاری بتوانیم طرح های عمرانی را تکمیل کنیم اقدام به انتشار اوراق کرده ایم به طوری که، برای دو طرح عمرانی احداث راه آهن های میانه، بستان آباد، تبریز و مراغه، مهاباد، نقده، ارومیه پول نقد نداده ایم بلکه اوراق مشارکت داده ایم تا آنها بتوانند در بورس و فرابورس تبدیل به ریال کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه، باید حداقل در برخی موارد ۱۶-۱۷ درصد سود دهیم افزود: ۲۱ هزار میلیارد تومان سال آینده از ۳۲۰ هزار میلیارد درآمد باید پرداخت شود.

نوبخت با اشاره به اینکه، ۷۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه ای برای امور رفاه اجتماعی است عنوان کرد: امور رفاه اجتماعی شامل کمیته امداد، بهزیستی، صندوق های بازنشستگی و بیمه های اجتماعی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سهم سرمایه گذار خارجی در تامین بودجه گفت: سرمایه گذار خارجی در تامین بودجه سهمی ندارد اما در اقتصاد ملی حائز اهمیت است.

نوبخت بیان کرد: در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۸ درصد اعلام شده است، منابع حاصل از فروش نفت را باید به کارهای عمرانی اختصاص داد. لذا تا پایان سال باید ۴۰ هزار میلیارد تومان کارهای عمرانی انجام دهیم ، با توجه به اصلاح قانون بودجه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تعدیه مطالبات پیمانکاران صورت خواهد گرفت.

نوبخت با اشاره به اینکه، در این هفته بخش قابل توجهی از منابع به سازمان ها و نهادهای مختلف تخصص خواهد یافت افزود: باید به اقشار کم درآمد جامعه بیشتر توجه کنیم. دریافتی بازنشستگان واقعا ناکافی است، اما اینگونه نیست که دستمان باز باشد و به هر کس هرچه استحقاق دارد پرداخت کنیم ما به اندازه استحقاق افراد نمیتوانیم پرداخت کنیم چراکه منابع ما محدود است.

نوبخت ادامه داد: سال آینده باید۴۷ هزار و۵۰۰ میلیارد برای بخش آموزش و تحقیقات بدهیم.

وی گفت: دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری می کند و درصدی به بخش غیر دولتی و خصوصی نیز کمک می کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، ما در فروش نفت مشکلی نداریم افزود: اتفاقی که در برجام افتاد این بود که آژانس رسما اعلام کرد که اقدامات ایران در گذشته نظامی نبوده و الان هم همین را تایید می کند که در نظارت و کنترل است. این آمریکاست که اگر اقدامی در برابر برجام انجام دهد باید رو در روی دیگران قرار بگیرد. کسی که زیر مذاکره بزند مفتضح می شود لذا اگر امریکا چنین اقدام نابه خردانه ای انجام دهد خود را در جهان مفتضح می کند.

وی با بیان اینکه، ایران اهل مذاکره و منطق است گفت: تمامی قطعنامه هایی که علیه کشورمان صادر شده بود کنار گذاشته شده است. جهانی که قبول نداشت بحث غنی سازی را در داخل داشته باشیم اکنون این موضوع به حق برایمان تبدیل شده است و آنها این مسئله را پذیرفته اند، چرخه غنی سازی در کشور در حال انجام است لذا ایران برنده مذاکرات است.برجام فعلا به قوت خود باقی است

نوبخت با اشاره به اینکه، ملت بزرگ ایران به دنبال مباحث هسته ای و تسلیحات هسته ای نبوده است عنوان کرد: حرف های آمریکا سبب نگرانی جهان شده است و همه نگران غیر قابل پیش بینی و غیر مطمئن بودن رئیس جمهور آمریکا هستند.

نوبخت با اشاره به اینکه، برجام فعلا به قوت خود باقی است ادامه داد: اقدام آمریکا در خصوص نقض برجام از سوی مقامات ایران محکوم شده است لذا مسئولین یک پارچه و دارای انسجام هستند. در هر شرایطی کشور را با سربلندی اداره خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ۵ درصدی قیمت بنزین و فرآوردهای نفتی در سال آتی صحت دارد یا خیر، گفت: این مطلب که گفته می‌شود می‌خواهیم قیمت بنزین را ۵ درصد در سال آتی افزایش دهیم نادرست است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون افزایش حقوق و دستمزد گفت: حقوق و دستمزد به اندازه نرخ تورم افزایش می یابد لذا نرخ تورم سال آینده ۷٫۶ تا ۷/۸ خواهد بود که بر این اساس۱۰ درصد افزایش حقوق و دستمزد خواهیم داشت.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نرخ ارز بیان کرد: در محاسباتمان نرخ ارز ۳۲۰۰ تومان است، قیمت ارز حتماً پایین خواهد آمد و سیاست ما این است که تک نرخی شدن ارز را اجرایی کنیم و تلاش‌مان این است در یک بازار با ثباتی دست به یکسان‌سازی نرخ ارز بزنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه، قیمت ارز قطعا پایین خواهد آمد گفت: بانک مرکزی باید بخشی از نیاز ها را تامین کند لذا، سوق دادن این نوع بخش ها و سهمیه ها به بازار آزاد سبب افزایش تقاضا می شود. تقویت پول ملی یکی از اقداماتی است که انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه، تحت هیچ شرایطی یارانه نیازمندان را قطع نخواهیم کرد ادامه داد : تاکنون سه میلیون ۸۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران کم شدند. البته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند که یارانه یک میلیون نفر از آنها که ابراز کرده بودند نیازمند هستند مجدداً‌ برقرار شد، دولت تلاش دارد دغدغه برای خانواده‌ها در این زمینه ایجاد نشود.

سحنگوی دولت در پایان خاطر نشان کرد: از بسته ای که کمیته نظارت بر برجام، در صورت نقض برجام در نظر گرفته خبری ندارم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

2 نظر برای “یارانه نیازمندان قطع نخواهد شد/ برجام به قوت خود باقی است”

  1. منصور گفت:

    به نظر من که یارانه نیازمندان قطع شده و ثروتمندان دارند یارانه میگیرند

    پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
    1. ناشناس گفت:

      بنظر من یارانه نیازمندان را قطع کرده تا به حقوقهای نجومی اضافه گردد بازنشسته ای که با حداقل حقوق دریافتی زندگی میگذارند وبرای جراحی قلب وام دریافت میکند یارانه او فرزندان بیکارش قطع گردیده هیچ مسئولی جوابگو میباشد در این زمان توسل به نام نویسی از طریق رایانه هدایت میگردد این چه عدالتی است آیا کسی پاسخگو هست ؟

      پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *