آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

حضور رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در نخستین کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب در بندرکنگ

شهردار بندرکنگ از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب با حضور رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران در بندرکنگ خبر داد.

باز خبر,ایوب زارعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرکنگ در حوزه غرب استان هرمزگان در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب اظهار داشت: امروز با توجه به ظرفیت دریا در شهرها و بنادر و حتی روستاهای ساحلی، صنعت گردشگری به خصوص گردشگری زیر آب یا باستان‌شناسی زیر آب در دنیا مرسوم شده است و ما می‌توانیم از همه ظرفیت شهرستان بندرلنگه و بندرکنگ و حتی دیگر بنادر حاشیه خلیج فارس برای رونق بخشیدن به این نوع گردشگری استفاده کنیم.

وی افزود: اولین گام در جهت گردشگری زیر آب، حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی زیر آب در بنادر است که کشور ما نیز بدین منظور در سال‌های گذشته به «کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی زیر آب» که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۰۱، کنفرانس عمومی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، این کنوانسیون را تصویب کرد پیوست.

شهردار بندرکنگ تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از میراث زیر آب، کشورها متعهد می‌شوند تا هیچگونه استفاده تجاری از این میراث نکنند یعنی فقط با اهداف تجاری مثل پیدا کردن چاه‌های نفت برنامه خودشان را حفاظت و یا کاوش میراث زیر آن مطرح نکنند.

زارعی با اشاره به اینکه نخستین کارگاه تخصصی آموزشی کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از میراث زیر آب با حضور استر کوئیش لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو و دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور  و جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی در ایران در اولین روز آذرماه به مدت سه روز در بندرکنگ برگزار خواهدشد، اضافه کرد: شهرستان بندرلنگه و شهر تاریخی بندرکنگ دارای ظرفیت‌های باالقوه تاریخی و گردشگری چه در خشکی و چه در دریا و زیر آب می‌باشند، لذا تلاش داریم  در این کارگاه با حضور کارشناسان و مسؤولان سازمان میراث فرهنگی کشور بافت تاریخی بندرکنگ را نیز ثبت جهانی کنیم.

وی توجه به آثار تاریخی و برگزاری اینگونه برنامه‎ها را توجه جدی به  تجارب تاریخی، آداب، سنن، عرف و باورهای جامعه در وضع قوانین و برنامه‌ریزی متناسب برای حرکت صحیح و دقیق برای ساختن حال و آینده‌ای متکی بر تجارب تاریخی دانست.

شهردار بندرکنگ در پایان یادآور شد: بدیهی است بررسی تجارب تاریخی کشور، در امر سازماندهی فعالیت‌های مربوط به میراث فرهنگی در قالب تشکیلات اداری و قوانین ناظر به وجوه گوناگون فعالیت‌های مربوط به آن، می‌تواند در تبیین وظایف متقابل دولت و مردم در قبال این «ودیعه ملی» و همچنین اصلاح رو‌ش‌ها و قوانین مؤثر واقع شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *