آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

احیای جنگل های دوردست با بذر الکترونیک

محققان با الهام از طبیعت، نوعی حمل کننده بذر ابداع کرده‌اند که از باران نیرو می‌گیرد و قادر است بذرهای درختان را با حفاری در زیر خاک بکارد.

بازخبر/جنگل‌های جهان با تهدید رو به رو هستند. علاوه بر قطع درختان برای تولید چوب و همچنین تامین زمین کشاورزی، افزایش دمای هوای جهان نیز موجب آتش‌سوزی‌های شدیدتر در جنگل‌ها می شود. پیش بینی شده است که امسال گرم‌ترین سال ثبت شده در زمین است و همچنین شاهد بدترین آتش‌سوزی‌ها در جنگل های شمالی (boreal ) در سرتاسر جهان بوده است.

تجدید و احیای جنگل‌ها در مبارزه با تغییرات اقلیمی و محافظت از تنوع زیستی نقش مهمی دارد، اما کاشت دستی نهال‌ها می‌تواند کاری زمان بر و مشقت‌بار باشد.

در سال های اخیر استفاده از پهپادها برای ریختن بذر در زمین‌های جنگل‌زدایی شده بر اثر آتش‌سوزی‌ها آغاز شده است. یک شرکت با نام «مست ریفورستیشین» که در گذشته «درون‌سید» نام داشت، از این روش در غرب آمریکا و فراتر از آن استفاده کرده است. صندوق حیات‌وحش جهانی (WWF) از پهپادهای ویژه برای احیای بوته‌زارهای روستایی در استرالیا بهره گرفته است.

اما رشد مجدد درختان جنگل مستلزم این است که بذرهای ریخته شده وارد خاک شوند و جوانه بزنند و این کار می‌تواند یک چالش باشد.

محققان آزمایشگاه «مورفینگ متِر» در دانشگاه «کارنگی ملون» در پنسیلوانیا ممکن است پاسخی برای این مشکل پیدا کرده باشند. این آزمایشگاه با الهام از طبیعت یک حمل‌کننده «بذر الکترونیک» (E-seed) ابداع کرده که قرار است با پهپادها ریخته و با حفر کردن زمین به زیر خاک وارد شود.

اما مساله مهم این این است که این حمل کننده نیازی به منبع انرژی برای حفر کردن زمین ندارد، بلکه از ماده‌ای ساخته شده است که در واکنش به قطرات باران بطور خودکار حفاری می‌کند. «لینینگ یائو» مدیر این آزمایشگاه و همکاران او در این زمینه از بذر گیاه «نوک لک‌لکی» (erodium ) الهام گرفته‌اند. بذر این گیاه یک «دریل» شبیه به سیم‌پیچ (کویل) دارد که با مرطوب شدن تغییر شکل می دهد و با فشار وارد زمین می شود.

این محققان بر اساس همین اصل یک حمل کننده بذر از چوب بلوط سفید ساخته‌اند که بطور طبیعی به تغییرات در رطوبت واکنش نشان می دهد. این حمل کننده بذر سه دنباله دارد که کار حفاری و ورود به زیر خاک را آسان‌تر می‌کند. بر اساس نتایج منتشر شده در نشریه «نیچر»، این حمل کننده بذر موفقیت ۸۰ درصدی در حفاری در زمین هموار داشته است که از این نظر نسبت به بذر نوک لک لکی موفق‌تر است.

آزمایشگاه مورفینگ متر، تا کنون این حمل‌کنندگان بذر را در مکان‌هایی در پیتزبورگ و «چانگ‌شینگ» در کشور چین آزمایش کرده است.

«متیو آگای» معاون تحقیقات زیست شناسی شرکت مست ریفورستیشن در این باره گفت: پروژه بذر الکترونیک یک تحول بسیار مهم است، اما برای تاثیرگذاری کامل کار توزیع بذر لازم است پهپادهای بهتری برای احیای جنگل‌ها در دسترس باشد.

وی در عین حال گفت که مساله کمبود بذر حتی ممکن است یک چالش بزرگتر باشد./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *