آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
با «سایبرتراک» آشنا شوید

یک روز کامل با غول تازه وارد شرکت تسلا

چهار سال پس از ارائه طرح مفهومی اولیه کامیون تسلا به مردم و پس از چندین شکست متوالی، ‌ اکنون تسلا تحویل سایبرتراک(Cybertruck) را آغاز کرده و یک کاربر به بررسی عملی کامل آن پرداخته است.

بازخبر/هفته گذشته ایلان ماسک شخصا کلیدهای سایبرتراک را در یک رویداد عرضه‌ خودرو در تگزاس به ده‌ها مشتری تحویل داد و همچنین نسخه‌هایی را برای کارشناسان ارسال کرد تا تبلیغات آن را انجام دهند.

مارکز براونلی(Marques Brownlee) یوتیوبر معروف دنیای فناوری، پس از گذراندن یک روز کامل با یک نسخه نزدیک به نسخه پایانی سایبرتراک آن را اینطور توصیف کرد: من فکر می‌کنم آن‌ها واقعا چیز قابل اطمینانی ایجاد کرده‌اند.

مانند بسیاری از مردم که برای اولین بار یک سایبرتراک را می‌بینند، براونلی نیز از ظاهر این وسیله نقلیه، به ویژه صفحات تیز فولاد ضد زنگ بدنه آن شگفت زده شد.

او گفت: سورئال به نظر می‌رسد. واقعا هیچ شکل منحنی روی کل این خودرو وجود ندارد.

براونلی می‌گوید: موارد شگفت‌انگیزی در مورد آن وجود دارد، برخی قابلیت‌ها واقعا جالب هستند، مواردی که فکر می‌کنم کسانی که اهل استفاده از وانت هستند واقعا دوست داشته باشند. با این وجود نگرانی‌هایی نیز در مورد آن وجود دارد.

او گفت که این خودرو آزمایشی دقیقا مشابه خودروهایی که مشتریان دریافت کرده‌اند، نیست، اما تمام قابلیت‌هایی که او خاطرنشان کرده همان مواردی است که در مدل‌های نهایی یافت می‌شود.

برخی از ویژگی‌ها، مانند داشبورد عظیم و نبود دستگیره‌های در، او را مجبور به مکث کرد، اما قدرت و فرمان‌پذیری خودرو باعث شد که او هیجان زده شود.

وانت عجیب و غریب تسلا که بیشتر حس و حال خودروهای فضایی را در ذهن تداعی می‌کند با سه پیکربندی عرضه می‌شود: نسخه سه موتوره، نسخه‌ای با موتور دوگانه و نسخه‌ تک موتوره.

براونلی نسخه سه موتوره را آزمایش کرد که دو موتور آن چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورند و یک موتور چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. صفر تا صد سایبرتراک ۲.۷ ثانیه است که سریع‌تر از آخرین نسخه فراری ۲۹۶ GTB با صفر تا صد ۲.۹ ثانیه به حساب می‌آید.

سایبرتراک با ۸۴۵ اسب بخار قدرت در عرض ۱۱ ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کند.

قیمت سایبرتراک سه موتوره از حدود ۱۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

براونلی می‌گوید: انتظار می‌رود نسخه دو موتوره حدود ۷۵ هزار دلار تا ۸۵ هزار دلار باشد و نسخه تک موتوره در ادامه قیمت کمتری خواهد داشت. با این حال سایبرتراک دو موتوره، با قدرت بیش از ۶۰۰ اسب بخار، کم قدرت نخواهد بود.

پس از رویداد عرضه هفته گذشته، تسلا اعلام کرد که قیمت سایبرتراک از ۶۰ هزار دلار شروع می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که این قیمت برای نسخه تک موتوره است.

در همه مدل‌ها، کامیون توانایی حمل ۲۵۰۰ پوند بار(۱۱۳۳ کیلوگرم) را دارد و ظرفیت بکسل آن ۱۱۰۰۰ پوند(۴۹۸۹ کیلوگرم) است.

براونلی چند قابلیت را که نسخه آزمایشی او داشت و در رونمایی گنجانده نشده بود، بیان کرد که شامل صندوق عقب موتوردار، بزرگترین برف‌ پاک کن جهان، آینه‌های جانبی قابل جابجایی، درپوش‌های هوا قابل جابجایی، و لاستیک‌های سفارشی می‌شد.

براونلی همچنین به قابل توجه‌ترین جنبه سایبرتراک اشاره کرد که جنس فولاد ضد زنگ آن بود. گوشه‌های تیز روی صفحه‌های بدنه استیل ضد زنگ فورا توجه او را به خود جلب کرد. علاوه بر گوشه‌های تیز، کیفیت فیزیکی فولاد ضد زنگ می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات در ثبات تولید شود.

براونلی توضیح داد: آن‌ها دستگاه‌های پرس عظیمی دارند که فولاد ضد زنگ را مهر و موم می‌کند. اما فولاد بازگشت فنری دارد، بنابراین باید از نیروی زیادی برای چسباندن آن در جای خود استفاده شود در حالی که به سرعت به عقب برمی‌گردد. بنابراین باید بیشتر از آن چه نیاز است مهر و موم شود تا در جای خود بماند و این یک کار کاملا پیچیده است. به همین دلیل، براونلی خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد که در میان سایبرتراک‌های مختلف که او هنگام آزمایش خود به آن‌ها نگاه می‌کرد، تغییرات قابل‌توجهی در کیفیت نصب وجود دارد. همه آن‌ها دارای سطوح کمی متفاوت از شکاف بین صفحات بودند و این موضوعی است که مالکان تسلا باید با آن آشنا باشند. همانطور که گفته شد، براونلی می‌گوید که شکاف‌های میان صفحات بسیار کوچک و یکنواخت هستند، البته نه با دقت زیر ۱۰ میکرون که ماسک قبل از عرضه کامیون ادعا کرده بود. اما نمی‌دانم می‌توانم این قول را برای همه خودروها بدهم یا خیر.

در قسمت درب پشتی، یک دکمه فشاری با کمک فنر برای جلوگیری از باز شدن ناگهانی درب وجود دارد که برقی نیست و بنابراین باید برای بستن درب نیز باید آن را به صورت دستی ببندید.

روکش رویی صندوق خودرو که یک روکش خط‌ ‌دار است می‌تواند ۱۳۶ کیلوگرم وزن را تحمل کند. این روکش برقی بوده و به صورت خودکار با فشار یک دکمه جمع می‌شود. شیشه عقب خودرو در صورت باز بودن روکش صندوق قابل مشاهده است اما هنگام بستن روکش دید شیشه عقب نیز از بین می‌رود. بنابراین وقتی روکش بسته است، آینه دید عقب کاملا بی فایده خواهد بود.

یک دوربین دید عقب که تصویر آن بر روی صفحه نمایش مرکزی خودرو نمایش داده می‌شود، نقش آینه عقب را بر عهده می‌گیرد.

همچنین در بستر صندوق دو خروجی ۱۲۰ ولتی و یک خروجی ۲۴۰ ولتی و همچنین مجموعه‌ای از نقاط اتصال قابل تنظیم برای ایمن سازی بارها وجود دارد. جای یک لاستیک زاپاس نیز تعبیه شده که از سوی کارخانه ارائه نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌هایی که برای مشتریان عرضه شد، درب‌های بدون دستگیره است. یک دکمه فرورفته کوچک، درها را با یک لمس به اندازه کمی باز می‌کند و سپس درب باید به صورت دستی باز شود. یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد این طراحی یخ‌بندان است. رانندگانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند عادت دارند وسایل نقلیه خود را صبح‌ها پوشیده از یخ بیابند که می‌تواند مشکلی در این سیستم ورود ایجاد کند.

تسلا به براونلی گفته است که اگر راننده بتواند یخ را جدا کند تا به دکمه دسترسی پیدا کند، در با نیروی کافی برای شکستن یک لایه یخ به ضخامت یک اینچ باز می‌شود.

مشکل دیگر عدم وجود دستگیره درب، اثر انگشت است. از آنجایی که دستگیره در وجود ندارد، رانندگان ممکن است ندانند لبه درب را از کجا بگیرند و روی پانل فولاد ضد زنگ اثرانگشت‌ آن‌ها باقی بماند.

در سپر جلو، سایبرتراک دو قلاب یدک‌کش محکم دارد و همچنین اولین دوربین جلوی تسلا وجود دارد که برای خودرویی که دید نسبتا پایین‌تری از جلو دارد، مفید خواهد بود. کاپوت جلو خودرو با یک دکمه باز می‌شود و گنجایش دو چمدان کوچک را دارد.

در مورد فضای داخلی آن باید اینطور گفت که به سبک هواپیمایی در قالب یک خودروی مفهومی ظاهر شده است. فرمان این وانت بیشتر به شمایل یک مستطیل نزدیک‌ است تا یک دایره.

چراغ‌های راهنما با دکمه‌های روی فرمان کنترل می‌شوند و به جای کنترل‌های لمسی، دکمه‌های واقعی قرار دارند. بوق خودرو نیز فشار دادن صفحه‌ای در مرکز فرمان کار می‌کند.

راننده از شیشه پنجره جلویی که طبق گزارش‌ها بزرگترین شیشه در کل صنعت خودروسازی است، به جاده نگاه می‌کند.

درب‌ها دارای قفل‌های دستی در صورت قطع برق خودرو هستند. جای لیوان و شارژر بی‌سیم در کنسول مرکزی است که شامل یک پورت شارژ USB-C و یک خروجی ۱۲۰ ولتی می‌شود.

بلندگوهای ذوزنقه‌ای و مربعی با رعایت زیبایی شناسی زاویه‌دار، در سرتاسر فضای داخلی سایبرتراک پراکنده شده‌اند، بدون اینکه طح منحنی به چشم بخورد.

براونلی با تکان دادن صفحات روی داشبورد دریافت که کیفیت ساخت داخلی این خودرو درجه یک نیست، اگرچه مالکان تسلا ممکن است چنین انتظاری را داشته باشند.

دکمه‌های انتخاب دنده در نزدیکی آینه دید عقب قرار دارند، چیزی که شاید در هیچ وسیله نقلیه دیگری یافت نشود.

هر سه صندلی عقب جمع می‌شوند تا فضای داخلی بیشتری در دسترس باشد و یک صفحه نمایش لمسی مرکزی به سرنشینان صندلی عقب این امکان را می‌دهد تا صندلی‌های خود را تنظیم کرده و گرمکن صندلی‌ها را فعال کنند.

ارتفاع خودرو از طریق یک صفحه نمایش لمسی نیز قابل تنظیم است و تفاوت ۱۲ اینچی(۳۰ سانتی‌متری) بین پایین‌ترین و بالاترین حالت را ارائه می‌دهد.

فرمان توسط یک سیستم فرمان سیمی و یک محور عقب فعال کنترل می‌شود، به این معنی که چرخ‌های عقب برای استحکام شعاع چرخش خودرو می‌چرخند. در سرعت‌های کمتر از ۴۰ مایل در ساعت، چرخ‌های عقب در خلاف جهت جلو می‌چرخند تا چرخش را چابک‌تر کنند، اما در سرعت بالای ۴۰ مایل در ساعت در جهت چرخ‌های جلو می‌چرخند تا کامیون کمتر احساس پیچش داشته باشد.

شاید در یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های آن، چرخش کمتر از ۱۸۰ درجه فرمان در هر دو جهت باشد. با این قابلیت دیگر نیازی به چرخش دست روی دست نیست.

براونلی می‌گوید که تجربه رانندگی سایبرتراک مشابه سایر تسلاها است و تفاوت اصلی آن در ابعاد این وانت است.

از آنجایی که سفر و بکسل در جاده می‌تواند باتری را تخلیه کند، با حدود ۱۶ هزار دلار، می‌توان یک باتری اضافی در صندوق عقب قرار داد تا بُرد خودرو را حدود ۱۲۰ مایل افزایش دهد./ایسنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *