آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

سخنگوی دولت: آینده ایران در همه حوزه‌ها درخشان است

سخنگوی دولت گفت: آینده ایران به دلیل برخورداری از نیروی انسانی قوی در همه حوزه‌ها درخشان است.

بازخبر/«علی بهادری جهرمی» روز پنجشنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه کاشان افزود: اصلی ترین عامل پیشرفت یا عقب گرد هر ملتی عامل نیروی انسانی است و با توجه به اینکه امروز نرخ باسوادی کشور ۸۹ درصد است قطعا در آینده شاهد درخشش کشور در همه حوزه ها خواهیم بود.

وی اظهار کرد: ایران اسلامی در مقایسه با ۴۰ سال گذشته،جمعیت آن ۲ برابر شده ،نرخ باسوادی مردم قبل از انقلاب ۳۷ درصد بود،نرخ کودکان محروم از تحصیل کشور قبل از انقلاب بیش از ۴۰ درصد بود اما امروز نرخ باسوادی در کشور ۸۹ درصد است و از میانگین جهانی هم در این بخش رشد بیشتری داریم.

سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: در حوزه نیروی انسانی وضعیت نقش آفرینی و مشارکت موثر مردم به گونه ای است که هم بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد نقش آفرینی اش قابل مقایسه با ۵۰ سال قبل نیست و وضعیت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جامعه هم نسبت به قبل از انقلاب ارتقا یافته است.

بهادری جهرمی گفت: باتوجه به این عامل انسانی باکیفیت، در مسیر گام دوم انقلاب پیشرفت کشور با شدت بیشتری طی می شود،قبل از انقلاب اسلامی به ایجاد زیرساخت های کشور در بخش های راه،برق،آب،انرژی و غیره توجه نشده بود و از استاندارد جهانی پایین تر بودیم و تنها ۵۰ درصد مردم به آب آشامیدنی دسترسی داشتند،امروز ۹۴ درصد کشور به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

وی افزود: در بخش برق ایران از کشورهای برتر جهانی به لحاظ دسترسی به برق است،شبکه آموزش و مدارس کشور و دسترسی ما به آموزش قابل مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی نیست،رتبه کشور در نانو رتبه چهارم جهان است.

وی اظهار داشت: اگر در گذشته مدل رشد و توسعه مدرن را نمی دانستیم و باید محصول غرب را می خریدیم اما امروز روش توسعه را آموخته ایم و در حوزه هسته ای به شکل خودبنیان بسیاری از حوزه های صلح آمیز هسته ای در بخش های کشاورزی،داروسازی ،تولید برق را به دست آورده ایم و مردم از رادیو دارو های تولیدی کشور استفاده می کنند و این محصول صادر هم می شود و این دستاورد مهمی است.

سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: امروز روش توسعه و تولید محصول از علم را فراگرفتیم و اگر در حوزه نانو رتبه چهارم دنیا را به دست آورده ایم باید از همین الگو در دیگر حوزه ها استفاده کنیم.

بهادری جهرمی تاکید کرد: امروز تجربه های ملت ایران برای طی کردن مسیر رشد باوجود مشکلات درونی و دشمنی های بیرونی کامل شده است،در گام دوم انقلاب تجربه گام اول را داریم که به ما می گوید وقتی در جنگ مقاومت کردیم باوجود اینکه همه دنیا پشت سر دیکتاتوری به نام صدام بود اما پیروز شدیم.

وی گفت: ما تجربه هایی ازجمله گذر از جنگ سخت و جنگ نرم را داریم و تجریه دستیابی به صنعت فضایی،فناوری هسته ای ، توان موشکی و پهبادی در حالتی که تحریم بودیم را داریم و تجربه تاریخی ما تکمیل شده و مسیر روشن پیش روی ماست.

وی افزود: تجربه تاریخی ما نشان داده که هر جایی که مقاومت کردیم پیروز شدیم و هرجا در مقابل تحریم اقتصادی مذاکره کردیم شکست خوردیم،قدرت نظامی ما به شکلی است که باوجود اینکه قبل از انقلاب ۳۰ درصد جی دی پی کشور هزینه بودجه نظامی بود اما امروز تنها ۲و نیم درصد جی دی پی کشور بودجه نظامی است اما چون درمقابل تحریم مقاومت و تمرکز برای رشد کردیم با یک دهم نسبت بودجه ای به مرحله ای رسیدیم که جامعه مستکبران جهان می ترسند آیا ایران با دومین قدرت نظام جهان مبادله نظامی دارد یا خیر.

وی اظهار کرد: نتیجه مذاکره هم تورم ۶۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ است و این تجربه شکست بود،همانطور که در ۴۰ سال نخست انقلاب اسلانی هشت سال جنگ نظامی علیه ما شد اما به واسطه مقاومت پیروز شدیم امروز که قوی تر از قبل هستیم در مقابل جنگ اقتصادی و رسانه ای موفق تر خواهیم بود.

سخنگوی دولت در ادامه بیان کرد: هندسه قدرت در حال گذر از غرب به شرق است و ۴۰ سال قبل دشمن با سیاست تفرقه بیانداز حکومت کن کشورهای منطقه را به جان هم می انداخت اما امروز کشورهای منطقه پیشرفت خود را در همکاری با یکدیگر می بینند و منطقه ما هم رو به پیشرفت است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسید تاثیر پیوستن به پیمان شانکهای چیست،گفت: تحریم های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه کشور از مهم ترین موانع رشد اقتصادی کشور است،مسیر دولت سیزدهم به دنبال خنثی سازی تحریم هاست و یکی از بهترین ابزار ها در این راستا عضویت در پیمان های منطقه ای و جهانی است،وقتی عضو شانکهای شدیم یعنی اقتصاد های بزرگ با کشور ما وارد تعامل اقتصادی و مالی می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت جوانان ایجاد نشده و به جوانان بی توجهی می شود؟ گفت: امروز زمام امور اصلی کشور به دست جوانان است،وزیر اقتصاد کشور یک جوان است و سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات و بسیاری از مدیران کشور از جوانان است.

دانشجویی از بهادری جهرمی پرسید چرا دستاوردهای دولت به خوبی به اطلاع رسانی نشده که وی در پاسخ گفت: جلسات ویژه ی با تیم رسانه دولت برگزار شد و برنامه های جدید برای معرفی دستاوردهای دولت طراحی شده و،جهاد تبیین مردمی هم باید ایجاد شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که فیلتر بعضی از پلتفرم های فضای مجازی چه موقع رفع می شود؟ گفت: ۲ پلتفرم واتس آپ و اینستاگرام سال قبل اقدامات مجرمانه ای مرتکب شدند چون قواعد حاکم بر پلتفرم خود را رعایت نکردند، آموزش اغتشاش و تولید کوکتل مولوتف را ارائه می کردند و وظیفه حاکمیت برخورد با تخلف است و هر زمان تخلف اصلاح شود ما هم از استفاده از خدمات هر پلتفرمی که قواعد و استانداردهای جهانی را رعایت کند استقبال می کنیم.

وی در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: دولت مصمم به واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی است و در سند تحول اعلام کرده ایم مسیر خصوصی سازی در همین دولت تکمیل شود،در بحث کیفیت خودرو، با استاندارد جهانی فاصله داشتیم و به لحاظ کمیت با نیاز روز کشور فاصله داشتیم، به همین دلیل پنج خودرو که استانداردهای پایین داشتند از خط تولید خارج شده اند و خودرو با کیفیت بالا در خط تولید قرار دارد.

سخنگوی دولت گفت: در بحث کمیت تولید خودرو، قبل از دولت سیزدهم هر سال کمتر از ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می شد در حالیکه نیاز ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال است، در این دولت در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو تولید شد و امسال تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو برنامه ریزی کرده ایم.

وی در خصوص تبدیل وضعیت معلمان هم گفت: در چند ماه پیش آزمون استخدام معلم برگزار شد و ۵۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند و در کنار آزمون کتبی سوابق تجربی از امتیازات است و دولت با رعایت عدالت اقدام به جذب معلم می کند.

بهادری جهرمی در خصوص نرخ رشد نقدینگی در کشور گفت: در زمان شروع دولت این نرخ ۴۰ درصد بود که امروز نرخ رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده و نرخ رشد اقتصادی به ۶.۲ درصد رسیده است.

دانشجویی از سخنگوی دولت پرسید گشت ارشاد مدیران کجاست که بهادری جهرمی پاسخ داد:گشت ارشاد دولت سیزدهم رییس دفتر معاون رییس جمهور و معاون وزیر در این دولت را برکنار کرد ، بازرس ویژه رییس جمهور وظیفه گشت ارشاد دولت را بر عهده دارد و با جدیت به کار خود ادامه می دهد.

دانشجوی دیگری در خصوص دلیل برکناری معاون سیاسی وزیر کشور سوال کرد که بهادرمی جهرمی گفت: اختلاف نظری بین دولت و مجلس شواری اسلامی در خصوص یک بخشنامه ایجاد شد که از نظر مجلس بخشنامه یادشده را نوعی توهین به خود قلمداد کرد و نگاه دولت این بود که قصد توهین نبوده و باوجود اینکه وزیر کشور همان روز در مجلس حاضر شد و توضیح داده شد اما مجلس قانع نشد و قانون اساسی در این خصوص به مجلس اختیار استیضاح وزیر را داده و به همین دلیل دولت برای تمکین از قانون اساسی معاون وزیر را برکنار کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بخش مسکن هم گفت: نابسامانی وضعیت مسکن به دلیل نساختن مسکن در دولت قبل است،دولت سیزدهم تا کنون یک ونیم میلیون متر مربع برای ساخت مسکن اختصاص داده و ۵۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ۳۰۰ هزار واحد مسکن هم تکمیل شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *