آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
عطوان تحلیل کرد؛

بزرگترین ضربه به تل آویو طی ۵۰ سال گذشته/ ناتوانی فلاخن داود و هواپیماهای رادار گریز

تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی»، ضمن پرداختن به زوایای آن، از بزرگترین ضربه از حیث امنیتی و سیاسی و روحی که به رژیم صهیونیستی وارد شد، سخن گفت.

بازخبر/«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در «رای الیوم» درباره عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین آورده است: ژنرال «محمد الضیف» اولین موشک را شلیک کرد تا نبرد آزادی بخش را آغاز کند، مسجدالاقصی مقاومتی دارد که حامی آن است.

هنگامی که «محمدالضیف» فرمانده قسام به همراه «ابوعبیده» سخنگوی خود پس از غیبتی دوساله به ویژه از زمان نبرد «شمشیر قدس»، آفتابی می شود، این بدان مفهوم است که پیروزی بزرگ در راه است و آنانی که به مسجدالاقصی یورش بردند، با مجازات شدیدی روبرو خواهند شد.

وی می افزاید: هم اکنون علت این غیبت را دانستیم که بارزترین دلیل، آماده شدن برای این پیروزی بزرگ بود.

عطوان در ادامه به تمجید از فرمانده گردان های القسام پرداخته و می نویسد: «ژنرال الضیف»، اجازه دهید که او را با این عنوان خطاب کنیم که شایستگی آن را دارد و پیش آن همه ژنرال‌های عرب که در تاریخ خود وارد یک نبرده هم نشده و یا یک گلوله فشنگ هم شلیک نکرده‌اند، سر فرود می‌آورند. ژنرال الضیف با آرامش و خیلی به اختصار گفت:« امروز روز نبرد بزرگ برای پایان دادن به آخرین اشغال در روی زمین است»، وی از شلیک ۵۰۰۰ موشک ظرف چند دقیقه خبر داد تا این عملیات مبارک آغاز شود. اما ابوعبیده، او صحنه را با این جمله بیان کرد: اسرائیل در مقابل ما در حال فروپاشی است و طوفان الاقصی طبق برنامه در حال انجام است» و تمام گنبدهای آهنین و فلاخن داود و هواپیماهای رادارگریز در برابر آنها و نیروهایشان فرو ریختند.

معجزه ای بزرگ در عرصه میدانی و فرار بی سابقه شهرک نشینان

عطوان ادامه داد: در عرصه میدانی و در شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه هم، معجزه بزرگ رخ داد و ما شاهد یک تانک مرکاوا تحقیر شده و ناتوان از حمایت شهرک نشینان، ژنرال‌های زبون در برابر مردان مقاومت، فرار شهرک نشینان در حالت وحشت بی سابقه و فریادهای کمک آنها بودیم.

وی می نویسد: تصاویز زنده با صدا و تصویر قابل تکذیب نیست، مقاومت بیش از صد اسرائیلی را کشته و صدها نفر دیگر را زخمی و شمار دیگر را اسیر کرده و آنها را در مکانی امن نگه داشته تا به عنوان برگه قوی استفاده کند و همه زندان‌های اسرائیلی را از اسیران مبارز خالی کند. همه این تصاویر ثبت و در شبکه های اجتماعی منتشر شد. این جنگ رسانه ای همانند صاعقه ای بر سر دشمن و ارتش آن فرود آمد و روحیه آنها را درهم شکست.

عطوان می افزاید: این بزرگترین ضربه مهلک از حیث سیاسی و نظامی و روحی به نهادهای نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل ظرف پنجاه سال اخیر به ویژه از زمان جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ بود زیرا عمق امنیتی آنها را هدف قرار داد. هنگامی که شهرک نشینان فرار می‌کنند و با اجساد نظامیان اسرائیلی روبرو می‌شوند و با پلیس تماس می گیرند و از ارتش و نیروهای امنیتی درخواست کمک می‌کنند و هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند؛ این اوج فروپاشی ارتش اسرائیل است که رتبه چهارم قوی ترین ارتش در جهان را با خود یدک می‌کشد./ایرنا

مقاومت پیروز میدان شد

وی تاکید کرد: مقاومت صرف نظر از تحولات روزهای آتی پیروز شد. این جنگ طولانی است و دشمن از آن جان به در نخواهد برد.

عطوان با اشاره به اداره عالی نبرد از سوی مقاومت فلسطین می نویسد: قدرت اداره نبرد از سوی مغزهای متفکر مقاومت بر همتایان آنها در جهان برتری دارد. مردان مقاومت این نبرد را به خوبی اداره کردند و برای این نبرد به خوبی آماده شدند به ویژه پس از رزمایش آنها که در شبکه اجتماعی پخش شد و مورد مسخره دشمن و متحدان سازشکارش قرار گرفت. زمان ژنرال‌هایی مانند «سنت هیرست» انگلیسی و «وست پوینت» آمریکا سپری شده است.

وی در ادامه می آورد: میانجی گران عرب برای توقف این جنگ و در راستای خدمت به اشغالگران وارد عمل شده‌اند تا از حجم تلفات و خسارات آن بکاهند و آن را از بحران و سرنوشت سیاهش نجات دهند؛ اما رهبران مقاومت وقعی به آنها نمی نهند و خطاب به آنها می گویند:«ما در اوج جنگ هستیم و وقت نداریم، ما شما را آزمودیم و جز خواری و همسویی با دشمنان ندیدیم. ما با زبانی با دشمن شما سخن می گوییم که فقط آن را می فهمد».

بر باد رفتن شوکت رژیم اشغالگر

عطوان در ادامه از روز هفتم اکتبر به عنوان روزی مهم و مقدس نام برده که پایان مرحله سازش و آغاز دوره کرامت و عزت و آزادی کل فلسطین است.

وی از بر باد رفتن شوکت رژیم اشغالگر در جریان عملیات طوفان الاقصی خبر داده و می افزاید: نتانیاهو اذعان کرد که رژیم شکننده‌اش در حال جنگ است و تهدید به واکنش قوی و زلزله وار کرد؛ چه کاری می خواهد انجام دهد؟ صدها و هزاران بی گناه در غزه را بکشد؟ اگر می‌تواند این کار را انجام دهد. ما بعید نمی دانیم که واکنش متقابل مقاومت به حملات اشغالگران، ویرانی تل آویو و حیفا را به همراه داشته باشد.

عطوان در پایان اضافه می کند: مسجدالاقصی مقاومتی دارد که حامی آن است. دشمن درس فراموش نشدنی گرفت که هرگز آن را فراموش نخواهد کرد./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *