آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
دستمالچیان: امنیت وارداتی نیست حتی عربستان هم فهمید

بررسی توافق امنیتی ایران و عراق؛ وقتی گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب خلع سلاح‌ می‌شوند

در مجموع یک روند کلی در منطقه دارد شکل می‌گیرد که این منطقه بدون برقراری نظم و ثبات در چهارچوب یک امنیت پایدار و همکاری دست جمعی نمی‌تواند به توسعه و آبادانی برسد. حتی کشورهای مثل عربستان و امارات هم که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت هستند به این حقیقت پی بردند.

بازخبر/دبیر شورای امنیت ملی عراق طی سفر به ایران در روزهای گذشته با نماینده‌ی مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد و درباره‌ی جزئیات و نحوه‌ی اجرای توافق امنیتی تهران و بعداد گفت و گو کرده است. از یک سال پیش یک کمیته‌ی عالی به ریاست قاسم الاعرجی و افسران متخصص در وزارت دفاع و وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی در حال ایجاد یک مکانیزم برای پیشبرد توافق امنیتی با ایران هستند. آن‌ها به دنبال تحت کنترل گرفتن مرزها توسط نیروهای عراقی برای مهار کردن گروه‌های تجزیه طلب در سر حدات ایران و عراق هستند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار گفت که این توافق‌نامه‌ی امنیتی ضامن امنیت مرزهای ایران و عراق است و یک نقشه‌ی راه معقول و مناسب برای حذف مولفه‌های نا امن کننده در دو کشور است. قاسم الاعرجی نیز بر عزم دولت و نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای توافق‌نامه امنیتی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق روابط تهران-بغداد استقبال و استفاده خواهیم کرد. در مورد اهمیت و مفاد این توافق با احمد دستمالچیان،سفیر سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت و گو کردیم:

او در مورد موضوع این توافق گفت: این یک توافق امنیتی جامع است که ایران و عراق برای برقراری امنیت در سرحدات یکدیگر امضا کردند. هم ایران و هم عراق متعهد شدند که هیچ گونه اقدام امنیتی علیه هم‌دیگر انجام ندهند و جلوی اقدامات تروریستی و امنیتی علیه هم‌دیگر را بگیرند. در برخی از بخش‌های این توافق‌نامه به کردهای تجزیه طلب هم اشاره شده است. به نظر می‌رسد که کردهای تجزیه طلب و ضد انقلاب از محدوده‌ی مرزی ایران خارج شدند و دستگاه‌های نظامی سنگین‌ خود را هم از دست داده‌اند. این توافق باید به مرور کامل‌تر هم خواهد شد و هر دو طرف برای حفظ امنیت و آرامش مرزها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

دستمالچیان در مورد خطرات احتمالی بین مرز ایران و عراق گفت: فعلا تنها خطر در سرحدات ایران و عرق کردهای تجزیه‌طلب هستند اما پیش‌بینی خطرات احتمالی در معادلات سیاسی یک امر عقلانی است که باید در یک توافق جامع کنترل بشود. جمهوری اسلامی ایران نیز از قدیم بر سر امنیت مرزهای خود حساس بوده و هیچ مسامحه‌ای در این زمینه نکرده است. این توافق برای یک سری اقدامات جدی در چهارچوب همکاری‌های امنیتی شکل می‌گیرد چون به هر حال رابطه‌ی ما با عراق یک رابطه‌ی دوستانه و برادرانه است که می‌توانیم در قالب گفت و گو این مسائل را پیش ببریم.

این کارشناس اینطور به سخنان خود پایان داد: در مجموع یک روند کلی در منطقه دارد شکل می‌گیرد که این منطقه بدون برقراری نظم و ثبات در چهارچوب یک امنیت پایدار و همکاری دست جمعی نمی‌تواند به توسعه و آبادانی برسد. حتی کشورهای مثل عربستان و امارات هم که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت هستند به این حقیقت پی بردند. همه متوجه شدند که امنیت یک کالای وارداتی نیست که با دخالت بیگانگان در منطقه میسر شود. این یک استراتژی شکست خورده است و برای برقراری ثبات و امنیت نیاز به یک همکاری دسته جمعی در داخل منطقه دارند./خبر آنلاین

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *