آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
خبرگزاری همسوی دولت سخنان رییسی درباره‌ی پول‌های بلوکه شده را برداشت/ ایران پول بلوکه شده ندارد؟

مورد عجیب پول‌های بلوکه شده/ چرا رییس‌جمهور مجبور شد بلافاصله سخنانش را اصلاح کند؟

در نشست خبری امروز ابراهیم رییسی، وی مجبور شد دوبار در خصوص پول‌های بلوکه شده‌ی ایران توضیح دهد.

بازخبر/وقتی خبرنگار ژاپنی درباره‌ی یک و نیم میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در این کشور سئوال کرد و پرسید آیا دولت سیزدهم برنامه‌ای در این زمینه دارد، رییسی توضیح داد: ما اعلام کردیم هر کشوری در دنیا دست دوستی به طرف ایران دراز کند، دستش را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری بخواهد نسبت به ما دشمنی کند، دست او قطع خواهد شد.رییسی با تاکید بر اینکه با کشور ژاپن بنای همکاری داریم، گفت: روابط اقتصادی و سیاسی داریم و به دنبال توسعه این روابط هستیم. نه فقط ژاپن بلکه همه کشورهایی که زمینه ارتباطات اقتصادی و تجاری داریم حتما زمینه ای برای توسعه خواهد بود . پول‌هایی که اشاره کردید؛ یکی از کارهایی که در دولت دنبال کردیم مساله آزادسازی پول‌هایی است که به هر دلیلی مسدود شده و این در دستور کار ماست و یکی از پرونده‌های ما در حوزه کار سیاست خارجی است. توصیه ما به ژاپن این است که مستقل زندگی کند و تحت‌تاثیر آمریکایی‌ها نباشد و پولی اگر جمهوری اسلامی در آنجا امانت گذاشته یا قیمت کالایی است به هیچ عنوان مسدود نکنه. این‌ها تحت تاثیر کشورهای دیگه و دولت های دیگه قرار نگیرند. خوب است دولت ژاپن تجربه کرده ظلم‎هایی که آمریکا به مردم ژاپن کرده و تاریخ گواه آن است. ما ارتباطات خوبی ژاپن داریم و خواهیم داشت و تاکید ما نسبت به این مبلغ و مبالغی از این قبیل در هر کشوری این است که در داد و ستد به جمهوری اسلامی برگردد تا جمهوری اسلامی هم بتواند متقابل داد و ستد عادلانه‌ای داشته باشد. وی وعده داد به ژاپن نیز سفر کند .سخنان رییسی در پاسخ به سئوال خبرنگار ژاپنی البته از سوی رسانه‌ی تسنیم ابتدا منتشر و سپس حذف شد. این رسانه تنها توضیحات وی در خصوص اینکه پول بلوکه شده نداریم را منتشر کرد.

لختی بعد اما وی دوباره در این مورد توضیح داد و تاکید کرد: من درباره ارتباطات ژاپن گفتم و مشکلی نیست. ما قبلا اعلام کردیم که پول بلوکه شده و مسدود شده ظالمانه فقط در کره داشتیم و جای دیگر اگر بوده در اختیار بانک مرکزی است. اینجا هم اگر پول بلوکه شده هست، در اختیار بانک مرکزی ماست. ما پول مسدود شده دیگری نداریم. پول داریم در کشورها؛ اما اشراف و اختیار بانک مرکزی وجود دارد.

روز گذشته نیز امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه گفت:‌ پیگیری‌های جدی در دولت سیزدهم برای دریافت پول‌های بلوکه شده انجام شده است و پول بلوکه‌ شده‌ای در هیچ کشوری نداریم.

وی افزود: می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه که گفته بود «پول بلوکه شده‌ای در هیچ کشوری نداریم »، نوشت: اگر این حرف درست باشد، یعنی در حال حاضر چندین میلیارد دلار ارز در اختیار دولت سیزدهم قرار دارد.

وی افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹ به دلیل تحریم حداکثری ترامپ و نتیجتا عدم امکان استفاده از این منابع مسدودی، جهت واردات، بازار ارز دچار التهاب شد.

همتی عنوان کرد: در حال حاضر که این ذخایر ارزی به دلایلی که روشن است، آزاد شده اند، خوب است رسانه های محفلی دولت به جای نشر مطالب کذبی نظیر دادن اطلاعات به صندوق بین‌المللی پول، حداقل بگویند که این چندین میلیارد دلار از قبلی ها به دولت رسیده است!/خبرآنلاین

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *