آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

هواشناسی قشم: وقوع تُندباد لحظه‌ای پدیده غالب جوی در تنگه هرمز است

رییس اداره هواشناسی قشم گفت: وقوع تُندباد لحظه ای به عنوان پدیده غالب جوی با توجه به افزایش ابرناکی در ساعت های بعدازظهر (شنبه و یکشنبه) و متلاطم شدن موقتی دریا در تنگه هرمز خواهد بود.

بازخبر/محمد کاملی دیرستانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری و در ساعت های صبح جوی آرام و در بعدازظهر کماکان فعالیت سامانه کم فشار فصلی در استان هرمزگان پیش بینی می شود که سبب ناپایداری های جوی در ارتفاعات استان، برخی مناطق مرکزی و محدوده تنگه هرمز خواهد شد.

وی ادامه داد: در ساعت های صبح تا ظهر، شرایط برای رفت و آمدهای دریایی مساعد خواهد بود و در ساعت های بعدازظهر احتمال افزایش تُندباد لحظه ای در تنگه هرمز و متلاطم شدن موقتی دریا در این محدوده دور از انتظار نخواهد بود، از این رو توصیه می شود رفت و آمد شناورها به ویژه سبک، صیادی و قایق های تفریحی در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب با احتیاط انجام شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات استان و برخی نقاط ساحلی و دریایی به ویژه تنگه هرمز، رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار باران و رعد و برق، تُندباد لحظه ای، گرد و غبار و احتمال متلاطم شدن موقت دریا پیش بینی می شود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: از این رو توصیه می شود با توجه به ماهیت رگباری بارش ها و تقویت نقطه ای آن، از رفتن به مناطق مرتفع و تردد در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی اجتناب شود.

وی با اشاره به اینکه در پاره ای از نقاط مرکزی این استان نیز که شرایط بارشی مهیا نیست، رخداد تُندباد لحظه ای، گرد و غبار موقت و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود، گفت: از نظر دمایی در این مدت، نوسانات دما بین یک تا ۲ درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۳۱ درجه و ۸۲ درصد و شهر قشم را ۳۲ و ۸۳ درصد اعلام کرد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴گانه خلیج فارس، یکی از مهم‌ ترین و راهبردی‌ ترین استان‌ های ایران است که از جاذبه‌ های منحصر به فردی چون جنگل‌ های بی‌ همتای حرا و مرغوب‌ ترین مروارید جهان و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب‌ های نیلگون آن می‌ درخشد.

تنگه هرمز، آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر است./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *