آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس:

صبا فولاد خلیج فارس پیشتاز در پیوند صنعت با دانشگاه‌ خواهد شد/تعامل با مراکز علمی در دستور کار قرار دارد

مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با تأکید بر این نکته که یکی از اهداف و استراتژی های بلند مدت این شرکت، تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مجموعه های فولادی کشور با افق چشم انداز تولید 3 میلیون تن محصول است، از برنامه‌ها و اهداف این واحد در راستای تحقق این استراتژی گفت.

بازخبر/ مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با تأکید بر این نکته که یکی از اهداف و استراتژی های بلند مدت این شرکت، تبدیل شدن به یکی از بزرگترین مجموعه های فولادی کشور با افق چشم انداز تولید 3 میلیون تن محصول است، از برنامه‌ها و اهداف این واحد در راستای تحقق این استراتژی گفت.

متن گفتگو با «علی خوارزمی» مدیر برنامه‌ریزی و سیستم‌های شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس را در ادامه می خوانید؛

از سابقه شغلی و تحصیلی‌تان بگویید.
به نام خدا. تحصیلات من در رشته‌ی مهندسی صنایع و در مقطع کارشناس ارشد هست. البته در حال حاضر مشغول گذراندن دوره تکمیلی MBA نیز هستم. نزدیک به 13 سال سابقه فعالیت در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد را دارم که از این مدت، تقریباً ۱۱ سال آن را در خدمت شرکت فولاد هرمزگان بودم و در حال حاضر نیز حدود ۶ ماهی است که در صبا فولاد خلیج‌فارس قبول مسئولیت کرده‌‌ام.
تجربه کاری من در فولاد هرمزگان عمدتاً در بخش مهندسی صنایع بوده که حوزه ها و طیف های متنوعی از برنامه ها و فعالیت ها را مانند؛ برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت فرآیند، نظام های پاداش دهی، مدل سازی، سیستم های بهبود و تعالی و … و مواردی ازاین‌دست را شامل می‌شده است. در صبا فولاد خلیج‌فارس نیز تقریباً در همین حوزه و در واحد برنامه‌ریزی و سیستم‌ها مشغول هستم که البته در این مجموعه علاوه بر فعالیت‌های حوزه مهندسی صنایع، فعالیت های حوزه تحقیق و توسعه را نیز باید دنبال کنیم. پیاده‌سازی انواع نظام‌ها، سیستم‌های مدیریتی، برنامه‌ ریزی استراتژیک، مدیریت فرآیند، نظام‌های مشارکتی و تحولی و انواع و اقسام فعالیت‌هایی که تلاش می‌کند سازمان بتواند چرخه بهبودش را به‌صورت مستمر و فراگیر دنبال کند ازجمله مأموریت‌هایی است که برای این واحد تعریف‌شده است.

در مدت‌زمانی که در مجموعه صبا فولاد مشغول شدید بفرمایید که رویکردتان چه بوده و چه اقداماتی انجام‌شده است؟
حضور من در مجموعه صبا فولاد تقریباً با شکل‌گیری واحد برنامه‌ریزی و سیستم‌ها به‌صورت رسمی همراه بود. البته تا قبل از حضور من تلاش های بسیار خوب و زیادی در جهت استقرار این واحد و پیشبرد فعالیت ها توسط همکاران صورت گرفته بود و این مساله باعث شده بود که به نوعی لزوم و اهمیت شکل گیری این مجموعه برای واحدهای سازمان روشن باشد. بر همین اساس فعالیت من از اسفند ماه سال گذشته رسماً آغاز شد و بعنوان اولین و مهمترین مأموریت واحد تلاش شد با همکاری سایر واحدهای شرکت و حمایت های مدیریت ارشد گام مهمی را در جهت استقرار و پیاده سازی سیستم‌های مدیریتی یکپارچه (IMS) که مشتمل بر استانداردهای ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱ و ۴۵۰۰۱ بود را برداریم؛ البته این برنامه تقریباً از اواسط سال ۱۴۰۱ در شرکت شروع شده بود و در نهایت با تلاش های جمعی که صورت گرفت موفق شدیم در تیرماه امسال صلاحیت دریافت گواهینامه این استانداردها را از شرکت بین المللی SGS اخذ کنیم. البته هرچند دریافت گواهینامه این استانداردها کار مهم و دشواری بود، اما در جهت استقرار و اثربخشی بیشتر و بهتر این سیستم ها همچنان باید تلاش نمود و مسیری را که شروع کردیم را با قدرت پیش ببریم. علاوه بر این موضوع، پیاده سازی نظام مدیریت استراتژیک هم از جمله اقدامات مهمی بود که در شرکت شکل گرفت و در همین چارچوب نقشه استراتژی شرکت، اهداف، برنامه‌ها و پروژه‌های استراتژیک و اولویت دار شرکت مشخص و به واحدها ابلاغ شد و طبیعتاً از این به بعد تمامی واحدها و بخش‌های سازمان تلاش خواهند نمود در چارچوب استراتژی های تعریف شده حرکت کنند و در جهت تحقق اهداف و برنامه های سازمان گام بردارند.
از جمله برنامه مهم دیگری که در دست اقدام داریم و می توانم به آن اشاره کنم نظام پیشنهادها است. در این زمینه هم سعی شد اصول، قواعد و فرایند آن طراحی و مجددا بازنگری شود و با برنامه ریزی که انجام گرفته و پس از اتمام دوره های آموزشی که هم اکنون در حال انجام است، این نظام هم در شرکت پیاده سازی خواهد شد. البته در فاز اول ارائه پیشنهادها به صورت دستی و کاغذی خواهد بود و در فاز دوم و با تلاش همکاران بخش IT این فرایند را بصورت سیستمی در شرکت اجرا خواهیم کرد.
اما حوزه مهم دیگری که در واحد برنامه ریزی و سیستم ها تعریف شده است، حوزه تحقیق و توسعه است که درصورت اجرای موفق برنامه ها و فعالیت های تعریف شده این بخش، می توانیم قدم بسیار مهمی در جهت مرتفع نمودن مسائل و موضوعات مختلف، خصوصاً مشکلات لاینحل شرکت برداریم. خوشبختانه در این زمینه هم توانستیم پروانه فعالیت های تحقیق و توسعه را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اخذ کنیم و در حال حاضر نیز بدنبال زمینه‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و همکاری شرکت با دانشگاه‌ها، مراکز دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی هستیم. در حال حاضر مدتی است که به‌صورت رسمی تفاهم‌نامه ای‌ با دانشگاه هرمزگان در همین راستا منعقدشده و کار را با این دانشگاه آغاز کردیم. برای برقراری ارتباط و تعامل با سایر دانشگاه‌های کشور، جهاد دانشگاهی، پارک های علم وفناوری نیز برنامه ریزی کرده ایم و در حال مذاکره ایم. قاعدتاً برای پیشبرد اهدافمان صرفاً به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی درون استانی محدود نمی‌شویم و کل کشور را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
این نکته را هم باید اضافه کنم که در همین راستا به دنبال تحقق یک گام بلند و بهره گیری از تجربیات و دانش سایر شرکت‌های فولادی هم هستیم و امیدواریم بزودی و با ایجاد بستر مناسبی که در حال شکل دادن به آن هستیم بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های فولادی معتبر هم استفاده کنیم.

ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت یکی از دغدغه‌هایی است که همواره در کشور مطرح می‌شود، می‌توان گفت صبا فولاد خلیج‌فارس از ابتدا در این امر پیشگام بوده است؟
دقیقاً همین‌طور است. با شکل گیری واحد تحقیق و توسعه، این موضوع یکی از اهداف اصلی‌مان بوده؛ تا با شناسایی بهتر نیاز ها، از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای مرتفع کردن موارد مورد نظر بهره ببریم. درواقع این تعامل و ارتباط علاوه بر این که به صنعت می تواند کمک زیادی کند، در جهت رشد و توسعه ظرفیت عملی و کاربردی دانشگاه ها و دانشجویان نیز بسیار موثر است و ما هم بعنوان بخش صنعت این تکلیف را بعهده خودمون می دانیم که در جهت رشد و ارتقا دانشگاه ها کمک کنیم.

اولویت واحد برنامه‌ریزی و سیستم‌ها برای سال ۱۴۰۲ چیست؟
باتوجه به این که شرکت به نوعی وارد چرخه سیستم‌ها و استانداردهای مدیریتی شده است، طبیعتاً در حال حاضر مهم‌ترین برنامه و هدفمان این است که استانداردها و سیستم‌ها را به‌صورت کیفی و اثربخش در سازمان جاری کنیم و خودمان را در این زمینه رشد و توسعه دهیم. در بحث برنامه‎ریزی استراتژیک و نظام پیشنهادها نیز به همین‌گونه، عمق‌بخشی و اثربخشی فعالیت ها برایمان اهمیت دارد؛ علاوه بر این موارد، به دنبال برنامه ریزی و پیاده سازی سایر استانداردهای دیگری که جز نیازهای شرکت است نیز هستیم. اجرای نظام مدیریت فرآیند و به نوعی بهبود فرآیندها را هم در دستور کارداریم.

گمان می‌کنید چه ویژگی صبا فولاد را از سایر مجموعه‌های فولاد متمایز کند؟
به لحاظ نوع محصول و تکنولوژی تولید، صبا فولاد در واقع تنها شرکتی است که تولید کننده بریکت گرم در کشور است. از این بابت یک ویژگی خاص به‌حساب می‌آید. دوم اینکه صبا فولاد مجموعه جوانی است. همکارانِ حاضر هم به لحاظ فکری هم به لحاظ نیروی جوانی در شرایطی قرار دارند که کار کردن، تعامل و اجرای تغییرات بزرگ را امکان پذیر می‌کنند. طبیعتاً استقرار خیلی از سیستم‌ها و برنامه‌ها چالش، پیگیری و ممارست زیادی را نیاز دارد اما فرهنگ، فضای حاکم بر شرکت، یکپارچگی تیم مدیریت ارشد و همکاری و تعامل واحد ها با یکدیگر، این نوید را میدهد که سازمان را در مسیر درست هدایت کنیم و با سرعت بیشتری پیش ببریم.

سخن پایانی.
امیدوارم در کنار سایر همکارانم که در این مدت علاوه بر همراهی، تلاش بسیاری در جهت پیشبرد فعالیت ها کردند بتوانم از این فضا و فرصتی که فراهم شده، استفاده مفیدی کنم و در کنار سایر کارکنان شرکت صبافولاد، نقش موثری را در پیشبرد برنامه ها و اهداف شرکت داشته باشم. قطعا مسیر سخت و دشواری را در ادامه پیش خواهیم داشت ولی ” براستی که با هر سختی آسانی است”.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *