آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

تبلیغات محیطی و یا بیلبوردهای شهری

تبلیغات محیطی یا Out Door Advertising به تبلیغاتی گفته می‌­شود که مخاطبان را اصطلاحا خارج از خانه (محیط‌­های عمومی) هدف قرار می­‌دهد.

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی یا Out Door Advertising به تبلیغاتی گفته می‌­شود که مخاطبان را اصطلاحا خارج از خانه (محیط‌­های عمومی) هدف قرار می­‌دهد. طبق بررسی انجمن تبلیغات محیطی آمریکا (OAAA) مردم بیش از 70 درصد از زمان خود را در خارج از خانه سپری می کنند و در نتیجه در معرض تبلیغات محیطی هستند. بنابراین‌ می‌توان نتیجه گرفت رسانه‌­های محیطی یکی از مهم­‌ترین کانال­‌های تبلیغاتی برای برندها جهت هدف قرار دادن طیف زیادی از مخاطبان هستند. عبارت “بازاریابی تبلیغات محیطی” در واقع اشاره به استفاده از این نوع تبلیغات برای رسیدن به اهداف بازاریابی می‌­باشد.

انواع تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی در یک دسته‌­بندی به دو بخش درونی (Indoor) و بیرونی (Outdoor) تقسیم می‌­شوند. تبلیغات محیطی درونی یا Indoor Advertising به بخشی از تبلیغات محیطی اشاره دارد که در فضاهای بسته مانند مراکز خرید، رستوران­‌ها و کافه­‌ها انجام می‌­شود و تبلیغات محیطی بیرونی یا Outdoor Advertising به تبلیغاتی گفته می‌­شود که در فضاهای باز و عمومی مانند بزرگراه­‌ها انجام می­‌شود. بیلبورد پرکاربردترین ترین نوع تبلیغات محیطی بیرونی است.

انواع رسانه‌ها در تبلیغات محیطی

رسانه­‌ها و فضاهای تبلیغات محیطی انواع متنوعی دارند. آشنایی با ویژگی‌­های خاص هر کدام از این رسانه ها باعث استفاده اثربخش از آن­ها در کمپین خواهد شد. برخی از انواع رسانه­‌ها در تبلیغات محیطی عبارتند از : بیلبورد، استرابورد، تبلیغات در وسایل نقلیه عمومی مانند تبلیغات مترو، تاکسی، اتوبوس، تبلیغات در مراکز خرید و فروشگاه­‌ها، تبلیغات در سینماها، تبلیغات عرشه پل (بریج بورد) و …

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی همانند تمام کانال‌­ها و ابزارهای تبلیغاتی مزایا و معایب خاص خود را دارند که هنگام برنامه‌­ریزی رسانه باید به آن‌­ها توجه کرد. برخی از مزایای  تبلیغات محیطی عبارتند از پوشش گسترده بازارهای محلی، فرکانس بالا، انعطاف پذیری جغرافیایی و… .هم­چنین برخی از معایب تبلیغات محیطی عبارتند از هزینه نسبی بالا، مشکلات اندازه گیری اثربخشی‌ و خسته کننده بودن به دلیل احتمال تکرار مشاهده.

تبلیغات محیطی خلاقانه

تبلیغات موفق و اثربخش عمدتا به شکل خلاقانه اجرا می‌­شوند. البته اثربخشی تبلیغات به اهداف کمپین و ویژگی­‌های خاص برند نیز بستگی دارد اما خلاقیت همواره عضو جدا نشدنی تبلیغات بوده است. منظور از خلاقیت در تبلیغات متمایز ساختن تبلیغ در انبوه تبلیغات موجود می‌­باشد. تبلیغات خلاقانه بر اساس مدل  CAN دارای سه ویژگی مشترک هستند:

ارتباط (Connectedness): بر اساس این ویژگی پیام تبلیغاتی خلاقانه باید با نیازها و خواسته­‌های مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و آن‌­ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تناسب (Appropriateness): تبلیغ خلاقانه باید با برند و مشخصات محصول تناسب داشته باشد.

تازگی و نوظهوری (Novelty): تبلیغات تازه و نوظهور که برای مخاطبان جدید هستند خلاقانه‌­تر به نظر می‌‌‌­رسند.

البته هر پیام خلاقانه‌­ای لزوما اثربخش نخواهد بود، بلکه خلاقیت باید متناسب با اهداف برند و استراتژی کمپین پیاده­‌سازی شود. تبلیغات محیطی به دلیل دسترسی به طیف زیادی از مخاطبان هدف همواره مورد توجه برندها برای اجرای کمپین‌های خلاقانه بوده‌اند. عکس‌­های زیر نمونه­‌هایی از خلاقیت در رسانه‌­های محیطی هستند. برای مطالعه بیشتر بلاگ تبلیغات محیطی خلاقانه را مطالعه کنید.

خرید رسانه‌­های محیطی

رسانه­‌های محیطی همانند انواع دیگر رسانه‌­ها تحت مالکیت رسانه‌­داران می‌­باشند. برای اکران تبلیغات در هر رسانه (مثلا بیلبورد) باید با صاحب رسانه مورد نظر مذاکره کرده و رسانه را برای زمان مشخصی اجاره یا خریداری کرد. خرید رسانه فرآیندی چند مرحله­‌ای است که در نتیجه آن باید بهترین رسانه تبلیغاتی با کم­ترین بودجه و بیشترین بازده و مطابق با استراتژی تبلیغات خریداری شود. هنگام خرید رسانه باید به مواردی چون ویژگی‌­های مخاطبان، استراتژی پیام تبلیغاتی و اهداف رقابتی برند توجه کرد. این موارد به طور کامل در بلاگ فرآیند تامین رسانه در تبلیغات محیطی توضیح داده شده­‌اند. برای خرید رسانه­‌های محیطی می‌­توان از آژانس‌­های تبلیغات محیطی که خدمات متنوعی ارائه می‌­دهند کمک گرفت. این شرکت‌­ها خدمات متنوعی را در زمینه تبلیغات ارائه می‌­کنند.

خدمات کانون های تبلیغات محیطی

کانون تبلیغاتی محیطی خدمات متنوعی را در زمینه رسانه­‌های محیطی ارائه می‌­دهند. این خدمات سطوح مختلفی را شامل می‌­شوند. در پایین‌­ترین سطح، این شرکت­‌ها صرفا تامین­ کننده رسانه­‌های محیطی مورد نیاز برندها هستند. البته تعداد معدودی از آژانس‌­های تبلیغات محیطی خدماتشان فراتر بوده و علاوه بر برنامه­‌ریزی، تامین و مانیتورینگ رسانه‌­های محیطی در حوزه تدوین استراتژی رسانه نیز به برندها خدمات ارائه می‌­کنند. در این سطح از خدمات (تدوین استراتژی رسانه)، این آژانس‌­ها به واسطه تجربه در استفاده از رسانه­‌های محیطی، دسترسی به ارتباطات گسترده با رسانه­‌داران و دسترسی به پایگاه­‌های داده مخاطبان به دنبال افزایش اثربخشی کمپین­‌های محیطی هستند.

بیلبوردهای تبلیغاتی

قطعا آشنا ترین نام در حوزه تبلیغات شهری یا محیطی یا تبلیغات ooh برای شما بیلبورد است و البته جزو محبوب ترین سازه ها برای تبلیغات محیطی است. این سازه که در ابعاد بزرگ و معمولا دارای روشنایی است در معابر شهری یا جاده ای قرار گرفته است گزینه مناسبی برای تبلیغات محیطی است و در حاشیه خیابان ها، بزرگراه ها، آزادراه ها و جاده ها قرار می گیرد. اصلی ترین اجزای بیلبورد تبلیغاتی فونداسیون، پایه بیلبورد و صفحه نمایشگر آگهی هستند. البته اجزای دیگر هم در بیلبورد وجود دارد که در مقاله ای جداگانه در مورد بیلبورد تبلیغاتی توضیحات کاملی ارائه شده.

نکات مهم در تبلیغات محیطی

گسترش روز افزون رسانه­‌های دیجیتال باعث شده است مخاطبان با حجم زیادی از اطلاعات و تبلیغات متنوع و متعد روبه‌­رو شوند و بنابراین سطح توجه آن­ها به تبلیغات کاهش یابد. علاوه بر این امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مخاطبان به صفحه نمایش تلفن همراهشان بیشتر از بیلبوردهای بزرگ در اتوبا‌ن­‌ها توجه می‌­کنند. بنابراین داشتن استراتژی درست در کمپین تبلیغات محیطی بیشتر از قبل اهمیت یافته است. در ادامه تعدادی از نکات مهم در تبلیغات محیطی اشاره شده­اند.

  • انتشار تصاویر کمپین تبلیغات محیطی در فضای مجازی
  • انتخاب نقاط پرترافیک و پرتردد برای نمایش تبلیغات
  • تبلیغ بهتر و بیشتر از رقبا
  • استفاده از المان­‌ها و محتوای تبلیغاتی اندک
  • استفاده از تصاویر گرافیکی و خلاقانه جذاب

در نهایت لازم به ذکر است که تبلیغات محیطی به عنوان یکی از مهم‌­ترین کانال­‌های تبلیغاتی باید در کنار دیگر کانال­‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده شود تا اثربخشی کمپین را افزایش دهد.

کانون تبلیغات لاتیدان بعنوان مجری تبلیغات محیطی شهری بندرعباس میتواند در این زمینه مشاوره و ارائه خدمات تبلیغات محیطی در کنار شما باشد.

با ما تماس بگیرید: 09029999060 , 07691009001

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *