آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت: ممکن است که این محموله را فراموش کرده باشند

ماجرای عجیب ماندگاری یک ساله گوشت‌های برزیلی در گمرک بندرعباس/ مقصد گوشت‌ها کجاست؟

در حالی گوشت در بازار با قیمت‌های عجیب و غریبی به فروش می‌رسد و به اعتقاد کارشناسان، عرضه گوشت به بازار می‌توانست تعادل قیمتی را به بازار برگرداند، خبرها حاکی از معطلی یک ساله گوشت برزیلی در گمرک است.

بازخبر/مریم فکری: اواخر تیرماه انتشار یک خبر جنجال به پا کرد. خبر این بود: گوشت یک سال مانده برزیل وارد بازار ایران شد.

دادستان مرکز استان هرمزگان از ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی با دستور ویژه قضایی پس از معطلی بیش از یک‌ساله در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.

علیرضا احمدی‌منش اعلام کرد: با دستورات و توصیه‌های تخصصی ریاست قوه قضاییه به مسوولین قضایی استان‌های ساحلی و دارای بندر، مبنی بر استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات و بنادر و تعیین تکلیف سریع کالاهای دپو شده، مسوولان قضایی استان هرمزگان در دو سال اخیر بازدیدهای مستمری از بنادر و گمرکات استان بالاخص بندر شهید رجایی بندرعباس داشته اند.

به گفته او، ثمره این بازدیدهای میدانی، ترخیص صدها محموله معطله و متروکه کالاهای مورد نیاز کشور اعم از کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است.

وی توضیح داد: محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی که بیش از یکسال در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس معطل مانده و بیم فساد آن می‌رفت، با ورود دستگاه قضایی استان هرمزگان تعیین تکلیف شد و دستورات لازم برای تسریع در امر ترخیص و بارگیری آن صادر شد.

احمدی‌منش با بیان این مطلب که تایید سلامت بهداشتی این محموله گوشت برای دستگاه قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، بیان کرد: طی جلسه‌ای با دستگاه‌های متولی امر از جمله دامپزشکی استان مقرر شد محموله مذکور مطابق تلییدیه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور در واحدهای تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.

تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که رو به پایان باشد

اما این معطلی یک‌ساله در حالی است که براساس مصوبات لازم الاجرا از سوی ستاد تنظیم بازار و گمرک که در سال۹۸ تدوین شده، کالاهای اساسی مثل گوشت باید بدون فوت وقت ترخیص شوند.

سال گذشته هم هیات وزیران با هدف مدیریت واردات کالا، جلوگیری از رسوب کالا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، لایحه پیشنهادی پیشگیری و مقابله با رسوب کالاها در مبادی ورودی کشور را به تصویب رساند.

در این شرایط، معطلی یک‌ساله در ترخیص گوشت‌های برزیلی با واکنش شدید فعالان حوزه صنایع غذایی قرار گرفت؛ به‌طوری که آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یکسال، گفت: سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر ورودی و خروجی گوشت‌های منجمد در صنعت هستند.

وی با تاکید بر اینکه گوشت‌هایی منجمد که از تاریخ انجماد آنها مدت زیادی گذشته است، نباید در بازار توزیع شوند، گفت: کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی و تولیدکنندگان غذاهای کنسروی این نوع گوشت را جذب می‌کنند و مصرف این نوع گوشت‌ها در این مصارف اشکالی ندارد؛ چراکه حرارت می‌بینند. اما گوشتی که رنگ آن تغییر پیدا کرده، باید معدوم و دفن شود و یا اینکه آن را پودر و تبدیل به خوراک دام کنند.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است؛ مگر این‌که این گوشت تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد برای همین ترخیص کردند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به دلایل ماندن کالاهای اساسی در گمرکات، به ایلنا متذکر شد: عدم مدیریت صحیح می‌تواند عامل اصلی ماندن کالاهای اساسی در گمرکات باشد؛ در هر کشوری ذخیره استراتژیک برای تنظیم بازار لازم و ضروری است و این موضوع در گندم، برنج، ذرت و سایر کالاهای اساسی وجود دارد و پیش از اینکه کالاهای اساسی به تاریخ مصرف آن نزدیک شوند باید در بازار عرضه و جایگزین شده و این چرخه جایگزینی کالاهای قدیمی با کالای جدید همواره انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است که این محموله را فراموش کرده باشند و اهمالی در عرضه آن صورت گرفته باشد و یا نتوانستند به دلیل مشکلات ارزی به موقع کالا خرید و جایگزین این محموله کنند، از این‌رو آن را نگه داشتند. باید دید در ذهن مسئول مربوط چه گذشته است، از او پرسید و او نیز ملزم به پاسخگویی است؟ کسی در این باره باید پاسخ بدهد که چرا کالا این کالا تا به امروز در بازار عرضه نشده است.

گوشتی که برای خانوارها مناسب نیست، چرا باید در صنعت استفاده شود؟

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران نیز گفت: هر کالایی که وارد می‌شود باید بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تخصیص دهد تا محصول اجازه خروج داشته باشد. معمولا بانک مرکزی در این باره یا کوتاهی می‌کند یا واردکننده مشکل قانونی دارد. اما به هر حال عدم ترخیص این محصولات منجر به از بین رفتن سرمایه ملی می‌شود.

وی با تاکید بر حفاظت از اموال ملی افزود: کسانی که باعث از بین رفتن اموال ملی می‌شوند چه به لحاظ کوتاهی کردن و چه مشکلات قانونی باید به قوه قضائیه معرفی شوند و یک بار برای همیشه این مساله حل شود.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با اشاره به موضوع ذرت‌های آلوده عنوان کرد: متاسفانه هر زمان چنین مشکلی به وجود می‌آید صنعت، چوب آن را می‌خورد. در حال حاضر درباره این گوشت‌های مانده در گمرکات کشور یکی از مدیران عنوان کرده قرار است این گوشت‌ها برای صنعت استفاده شود. حال پرسش این است که گوشتی که برای افراد و خانوارها به لحاظ سلامت مناسب نیست چرا باید در صنعت استفاده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که صنعت در دهه ۹۰ داشت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تعطیل شده اند و فقط واحدهای صنعتی بزرگ توانسته اند فعالیت خود را حفظ کنند. این برندها دارای اعتبار بوده و حاضر نیستند خود را نزد مشتریان بی اعتبار کنند.

نقاشی با بیان این که از این دست اتفاق‌ها بارها رخ داده است، گفت: شرایط نگهداری گوشت برای صنایع غذایی دارای استانداردهایی است و نمی‌توان با سردخانه‌های معمولی گمرکات انتظار داشت یک سال گوشت در این سردخانه‌ها بماند و به لحاظ سلامت مشکلی نداشته باشند.

وی به مهر تاکید کرد: اگر بر اساس گفته این مسؤول متولی قرار است این گوشت به واحدهای تولیدی صنایع داده شود باید مشخص باشد کدام صنعت.

ماجرای تعلل یک ساله در صدور مجوز ترخیص محموله ۱۱۰ تنی گوشت برزیلی چه بود؟

اما ماجرای تعلل یک ساله در صدور مجوز ترخیص محموله ۱۱۰ تنی گوشت برزیلی چه بود؟ بر اساس اعلام گمرک دلیل عدم ترخیص محموله ۱۱۰ تنی گوشت، معطلی ۱۱ ماهه صاحب کالا در دریافت قبض انبار و عدم صدور مجوز دامپزشکی در چند ماه گذشته بود.

در گزارش گمرک آمده است: محموله مورد بحث پس از معطلی ۱۱ ماهه از زمان تخلیه تا صدور قبض انبار نهایتا در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ به گمرک اظهار و پس از ۲۰ روز معطلی جهت دریافت اجازه ترخیص از دامپزشکی نهایتا در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ از سوی سازمان دامپزشکی کشور نمونه‌برداری شد.

بنا به این گزارش، به دلیل اینکه لیبل‌های الصاق شده بر روی این گوشت‌های وارداتی مغایر با عنوان شرکت واردکننده بود، از سوی دامپزشکی اجازه ترخیص داده نشد و مجوز ترخیص از گمرک از سوی دامپزشکی برای این محموله صادر نشد.

بر اساس اعلام گمرک، نهایتا در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۵ پس از ورود دادستانی به این موضوع، سازمان دامپزشکی اجازه ورود این محموله را تایید کرد و اجازه ترخیص داده شد.

توضیح سازمان دامپزشکی درباره سلامت گوشت‌های برزیلی

در این میان، سخنگوی سازمان دامپزشکی ضمن تایید سلامت این گوشت‌های وارداتی، گفت: سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تایید کرد.

وی ادامه داد: بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت، بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجدد هفته گذشته نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند. همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادر شده و به شرکت واردکنند نیز این موضوع اعلام شده است.

اسدی در پاسخ به اینکه آیا قرار است این گوشت‌ها وارد بازار شوند یا خیر؟ به ایسنا گفت: از لحاظ سلامت، گوشت‌ها سالم و قابل مصرف است و طی مدت این یک‌سال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) می‌شوند./خبرآنلاین

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *