آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

لباس آتش نشان، سپر آتش

لباس آتش نشان از مواد خاصی ساخته شده است و دارای عملکردهای منحصر به فرد بسیاری است.

بازخبر/آتش یک هیولای ظالم است که همه چیز را می بلعد و منطقه اصلی آتش سوزی ممکن است همه چیز به زودی به خاکستر تبدیل شود. مردم بیرون نمی توانند وارد شوند و مردم داخل نمی توانند در صحنه آتش سوزی که شعله های آتش در آن شعله ور است خارج شوند. با این حال، دسته ای از مردم هستند که همیشه در صحنه آتش سوزی خطرناک ظاهر می شوند. آنها آتش نشان های محترم و شجاع هستند. آتش نشان ها مثل ما مردم عادی هستند، اما چرا می توانند از میان آتشی دود آلود عبور کنند و زندگی را یکی پس از دیگری از مرگ نجات دهند؟ این به این دلیل است که همه آنها لباس خاصی می پوشند که لباس آتش نشانی نام دارد. لباس آتش نشانی یکی از تجهیزات مهم برای حفاظت از ایمنی فردی آتش نشانان فعال در خط مقدم آتش نشانی است که نه تنها جزء ضروری سایت امداد و نجات آتش نشانی است بلکه یک تجهیزات حفاظت آتش برای محافظت از بدن آتش نشانان در برابر آسیب است. .

لباس آتش نشان از مواد خاصی ساخته شده است و دارای عملکردهای منحصر به فرد بسیاری است. این نه تنها مقاومت خوبی در برابر شعله و عملکرد عایق حرارتی دارد، بلکه می تواند به راحتی از خوردگی مواد شیمیایی مانند اسید و قلیایی جلوگیری کند و همچنین اثر ضد الکتریسیته ساکن دارد. علاوه بر این، یونیفرم پهن و ضخیم است که پوشیدن آن را برای آتش نشانان راحت و بدون محدودیت می کند. اکنون لباس های آتش نشان به چند لایه تقسیم شده است. لایه بیرونی بازتابنده، لایه میانی لایه ضد آب و لایه داخلی لایه عایق حرارت است. دانستی هایی درباره لباس آتش نشانی مطلبی جامع در باره ی این تجهیزات مهم و ضروری است.

لباس آتش نشان

اگرچه لایه بازتابنده لباس آتش نشان تنها یک لایه نازک از پوشش آلومینیومی فلزی است، اما به دلیل آن است که بیشتر تابش گرما در میدان منعکس می شود که به آتش نشانان کمک می کند تا به اهداف خود برسند. لایه ضد آب یونیفرم آتش نشانی معمولاً از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) ساخته شده است که وقتی صحبت از آب می شود خیس نمی شود و منبسط نمی شود. علاوه بر این، PTFE  می تواند دمای بسیار پایین -269.3 ℃ و دمای بالای 250 ℃ را تحمل کند و از اسید قلیایی قوی نترسید. PTFE همچنین به عنوان “پادشاه پلاستیک” شناخته می شود. خواص دی الکتریک آن به قدری خوب است که تغییرات در فرکانس الکترومغناطیسی و دما نمی تواند بر آن تأثیر بگذارد. عایق حرارتی داخل لباس آتش نشانی (firefighter wear) مقاوم در برابر حرارت بالا و مقاوم در برابر شعله است و معمولاً از الیاف مقاوم در برابر آتش ساخته می شود. فیبر پلی آمید معطر که به الیاف آرامید نیز معروف است، حاوی گروه های آمید و حلقه های بنزن متشکل از گروه های آسیل و آمینو است. آرامید یک الیاف مصنوعی است که معمولا به عنوان سپر حرارتی در لباس آتش نشانان استفاده می شود.

لایه های انعکاسی، ضد آب و عایق کت و شلوار یک سپر محافظ جامد را تشکیل می دهند که آتش نشانان شجاع را قادر می سازد در مقابل شعله های آتش بایستند.

لباس و تجهیزات یک آتش نشان

علاوه بر خطرات آشکار گرما، آتش نشانان در معرض بخارات سمی، اشیاء تیز، زمین ناهموار، سطوح لغزنده، مایعات بیولوژیکی، مواد شیمیایی ریخته شده و برق قرار دارند. به همین دلیل لباس های آتش نشانی باید بهترین محافظت ممکن را برای آتش نشانان ما فراهم کنند. مجموعه های آتش نشانی به عنوان تجهیزات حفاظت فردی (PPE) شناخته می شوند و به طور کلی از موارد زیر تشکیل می شوند:

  • کاپشن

کاپشن آتش نشانی از پارچه مصنوعی مقاوم در برابر آتش ساخته شده است که پس از قرار گرفتن در معرض آتش استحکام ساختاری خود را حفظ می کند و در برابر بریدگی و پارگی مقاومت می کند. سطح خوبی از محافظت را بدون تشدید استرس گرمایی متابولیک آتش نشان فراهم می کند. به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیری خوبی داشته باشد و یقه آن دارای زیپ بلندی است تا از بسته شدن کامل ژاکت به گردن اطمینان حاصل کند. سطح بالایی از حفاظت از مقاومت حرارتی را بدون اینکه بیش از حد سنگین باشد، فراهم می کند.

  • کلاه

کلاه محافظ یا فلاش هود یک لباس یک تکه است که در هنگام اطفاء حریق سازه ای از سر و گردن محافظت بیشتری می کند.

  • چکمه

چکمه های آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که ایمنی و راحتی بالاتری را برای پوشنده فراهم کنند. آنها دارای یک زیره لاستیکی با بالشتک دوگانه هستند که وزن چکمه را کاهش می دهد و برتری ارتز، حمایت بیشتر از مچ پا را فراهم می کند و آسیب های ناشی از ضربه اسکلتی را کاهش می دهد. علاوه بر این، چکمه مقاوم در برابر آتش است و در برابر نفوذ آب مقاوم است. یک پوشش داخلی کامل ضد حریق مصنوعی، راحتی بیشتری را برای پوشنده فراهم می‌کند، که باعث تنفس بهتر پا و افزایش حفاظت حرارتی و حرارتی تابشی می‌شود.

  • کلاه ایمنی

روند بین المللی کلاه های آتش نشانی تقریبا هر پنج سال یکبار تغییر می کند. کلاه ایمنی موجود برای آتش نشانان FRNSW با استاندارد استرالیا برای کلاه های آتش نشانی ساختاری مطابقت دارد. کلاه ایمنی به گونه ای طراحی شده است که بادوام، ماندگار، ضربه پذیر، محافظ و تا حد امکان سبک باشد. رنگ کلاه ایمنی بسته به درجه آتش نشان متفاوت است. اکثر آتش نشانان کلاه ایمنی زرد دارند، در حالی که کمیسر سیاه است.

  • دستکش

آتش نشانان انواع مختلفی از دستکش ها را برای محافظت در برابر انواع خطراتی که ممکن است در وظایف خود تجربه کنند، دارند. به عنوان مثال، دستکش های جراحی برای محافظت در برابر خطرات بیولوژیکی (مانند مایعات بدن)، دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، دستکش های عمومی و دستکش های مقاوم در برابر حرارت برای اطفاء حریق عمومی وجود دارد. هیچ دستکشی وجود ندارد که بتواند محافظت کافی در برابر همه خطرات ایجاد کند. برای اطمینان از استفاده صحیح از دستکش، آموزش، تجربه و نظارت لازم است.

  • دستگاه تنفس

هنگام انجام عملیات اطفاء حریق ساختاری تهاجمی داخلی یا در مناطق دیگری که ممکن است در معرض دمای بالا، کمبود اکسیژن، مواد سمی، غلظت دود، گرد و غبار، تشعشعات حرارتی یا سوزاندن اخگر باشند، به دستگاه تنفسی نیاز است. برای ایمنی تنفسی آتش نشانان از دستگاه تنفس استفاده می شود. آنها هوای مصرف کننده را از یک سیلندر تامین می کنند.

  • لباس هوای مرطوب

تجهیزات آب و هوای مرطوب اغلب برای مواد خطرناک و حوادث نجات در آب و هوای بد، و همچنین زمانی که در هنگام طوفان یا سیل به خدمات اضطراری دولتی کمک می شود، مورد نیاز است. آتش نشانان دارای یک ژاکت چند منظوره برای استفاده در مناطق مختلف عملیاتی با درجه بالایی از محافظت در برابر عوامل و راحتی در برابر تغییرات اقلیمی هستند.

  • لباس سرد و شدید آب و هوا

آتش‌نشانانی که در مناطق آلپ مانند کوه‌های برفی کار می‌کنند به لباس‌های مناسب‌تر با محیط خود نیاز دارند. برای مواجهه با این شرایط بسیار سرد، آتش نشانان لباس های اضافی دارند که راحتی حرارتی از جمله جوراب های سنگین، کت های بلندتر و بسیار گرم تر، پیراهن کش های سنگین تر و در برخی شرایط، کلاه های خزدار را فراهم می کند. آتش‌نشانانی که واقعاً در زمین‌های برفی کار می‌کنند، دستکش‌های برفی و بارانی‌های سنگین و روپوش‌های کاملاً آستردار دارند.

  • ژاکت آتش نشانی

ژاکت bushfire عمدتا برای کاربردهای آتش سوزی در جنگل طراحی شده است. این ژاکت سبک، راحت است و سطوح متوسطی از محافظت تابشی و حرارتی را برای پوشنده فراهم می کند، در حالی که احتمال استرس گرمایی را به حداقل می رساند.

  • جلیقه های ایمنی با دید بالا

گاهگاهی از آتش نشانان خواسته می شود تا در مسیرها یا در نزدیکی جاده ها یا در مناطقی که باید به وضوح قابل مشاهده باشند، عملیات انجام دهند. برای این شرایط، آتش نشانان یک جلیقه زرد آهکی با نوار بازتابنده نقره ای می پوشند. جلیقه تضمین می کند که پرسنل در موقعیت غیر آتش نشانی می توانند به اندازه کافی توسط رانندگان عبوری دیده شوند. اینها در عملیات اطفاء حریق استفاده نمی شوند.

  • روپوش

روپوش ها محافظت بیشتری را برای آتش نشانان فراهم می کنند و همانطور که از اصطلاح پیداست، روی شلوار دیگری پوشیده می شوند. روپوش ها از پارچه مصنوعی با مقاومت حرارتی بالا و پایداری حرارتی خوب ساخته شده اند. آنها بسیار شل قرار می گیرند تا هوا بین دو لایه لباس گردش کند. بالشتک هوا نیز حفاظت حرارتی را افزایش می دهد.

در پایان

آنچه آتش نشانان می پوشند، چه در ایستگاه و چه بیرون از میدان، دو هدف را دنبال می کند: لباس محافظ و نماد افتخار. آنها باید حرفه ای به نظر برسند و آنها نیز باید خود را مانند یک نفر نگه دارند. اما مهمتر از آن، آنها باید همیشه برای شرایط اضطراری آماده باشند، که به شدت مستلزم آماده شدن با تجهیزات مناسب است. در حالی که هیچ آمار رسمی در مورد تعداد واقعی افرادی که در حوادث آتش سوزی جان خود را از دست می دهند وجود ندارد، انجمن ملی حفاظت از آتش نشانی تخمین می زند که هر ساله جان افراد زیادی به دلیل تجهیزات حفاظتی نامناسب از دست می رود . آتش نشانی و سازمان نجات NSW به طور مستمر در حال بررسی الزامات تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) است تا اطمینان حاصل شود که کارکنان آتش نشانی ما بهترین تجهیزات را با کیفیت ارائه کرده اند تا بتوانند کار خود را ایمن انجام دهند. یونیفرم های آتش نشانی باید به شدت مورد آزمایش قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که می توانند در برابر محیط سخت شرایط اضطراری مقاومت کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *