آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

خلیجی که همیشه فارس می‌ماند

خلیج فارس نماد هویت ملی، همبستگی، همدلی، غیرت ملی و تمامیت ارضی ایرانیان در سراسر گیتی و مایه شوکت و امید ایران و ایرانی است و حرکتی همسنگ شهیدان این مرز و بوم دارد.

بازخبر/ وطن تنها یک کلمه نیست، معنای عمیق و ژرفی به جاودانگی عمر همه فرزندان و پاسبانان فداکار و دلیرش است. وسعت بی‌مثال و هیبت بی مانندش همیشه بر عرش اعلی تکیه زده و فرا می‌خواند جان‌برکفان غیورش را به دفاع از حریم اعظمش!

وطن یعنی خاک، یعنی آب، یعنی یک عشق مقدس. وطن یعنی خلیج همیشه فارس ایران؛ ای خلیج همیشه نیلگون فارس و ای جاودانه‌ترین سرود عاشقانه، نام نامی‌ات همواره با شکوه.

جوش و خروش تو می‌رقصند امواج را به وزن شعر عاشقی و نام و آوازه فخر دورانت می‌لرزاند تن هر بیگانه شغال صفتی را. جمال بی‌همتا و روح زندگانی‌ات حیات‌بخش می‌شود یک ایران را، ای که فخر و مباهات تو شیر می‌کند هر ایرانی را!

همه شهر واله و شیدایت شده‌اند ای شاه بانوی ماه‌پیشانی و ای آخرین بازمانده تاریخ؛ تو فخر افسانه‌های ایرانی هستی که در رگت خون قوم آریایی‌ می‌جوشد، در نفس‌های مسیحاتی‌ات آتش زرتشت می‌دمد که گویی فریاد می‌زنی من فارس هستم و تا ابد فارس می‌مانم!

نام جاودانه‌ات مرهون بزرگ مردانی ایرانی تبار است که با حماسه‌ها و شجاعت‌های خود یکی از عظیم‌ترین رخدادهای تاریخی را رقم زدند. امروز دهم اردیبهشت ماه یکی از روزهای حماسی و ملی ایران ما است که سالروز بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز است که ایران و ایرانی را مدیون دلیرمردی رشید به نام شاه عباس صفوی کرده‌است.

جنجال بر سر نام خلیج فارس دلیل انتخاب این روز به عنوان روز ملی خلیج فارس بوده، جنجالی که بارها و بارها در رسانه‌ها و از سوی سیاسیون عرب زبان مطرح می‌شود و اماراتی‌ها، کویتی‌ها و عربستانی‌ها از غافله سالاران این جریان هستند، آن‌ها به دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافاتشان بر سر جزایره سه گانه از نام مجعول خلیج عرب استفاده می‌کنند. جریانی که البته ریشه در سال‌ها پیش دارد. در دهه 1330 خورشیدی به تحریک انگلیسی‌ها کشورهای عربی این نام جعلی را برای خلیج فارس انتخاب کردند. البته این نامگذاری ابتدا به گونه‌ای دیگر صورت گرفت اما چون با اقبال مواجه نشد تغییر پیدا کرد.دولت انگلیس در سال 1219 خورشیدی، نام دریای بریتانیا را برای خلیج فارس به کار بردند اما این نام پذیرشی نیافت و آن را رها نمودند.

پس از ملی شدن نفت ایران و خلع ید از شرکت‌های انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال 1329 عبارت ساحل عربی را برای منطقه جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به عرب‌های تحت‌الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به مرور کلمه خلیج عربی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد

در برابر تلاش برای تحریف نام خلیج فارس در سال ۱۳۸۰ دولت وقت تصمیم گرفت برای پاسداری و محافظت از این گنجینه گران‌بها یک روز را در تقویم به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کند. روند نامگذاری این روز پروسه‌ای طولانی را طی کرد و در مناسبت‌ها و رویدادهای گوناگونی درباره این موضوع سخنرانی شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم اردیبهشت را به‌عنوان این روز ملی انتخاب کرد.

خلیج فارس بعد از خلیج مکزیک و هادسون سومین خلیج بزرگ جهان است و اهمیت آن از دید هیچکس پنهان نیست. این خلیج که در مسیر انتقال نفت و گاز ایران و کشورهای عربی قرار گرفته، سرشار از معدن‌های نفت و گاز است و به همین دلیل جزو منطقه‌های استراتژیک و پر اهمیت در سطح بین‌المللی است. خلیج همیشگی فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق، از جنوب با عربستان، امارات متحده عربی و بحرین همسایه است. این خلیج از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان راه دارد.

خلیج همیشگی فارس از دیرباز و در دوران تاریخی گذشته جایگاه بسیار مهمی را در منطقه به خود اختصاص داده‌بود؛ توسعه قدرت سیاسی و نظامی امپراطوری هخامنشی در خلیج فارس و تعدادی از کشورها و ملل تابعه، مانند مصر و هند که زیر سلطه نظامی، اقتصادی، و سیاسی این امپراطوری و به عنوان ساتراپ نشین هخامنشی تحت حاکمیت ایران قرارگرفته بودند. چنانچه در مصر از مهم‌ترین پروژهای هخامنشیان ادامه حفر و افتتاح کانال سوئز که امکان کشتی‌رانی را بین دریای مدیترانه و دریای سرخ مخصوصا قسمت شرقی آن در ساحل قاره آفریقا و خلیج فارس و اقیانوس هند را فراهم می‌آورد، بود.

داریوش خود در این باره در کتیبه و سنگ یاد بود سوئز می گوید: من پارسی‌ام. مصر را تسخیر کردم. دستور دادم این کانال را از رودخانه‌ای به نام نیل که در مصر واقع شده است به دریایی که تا پارس امتداد می‌یابد، حفر کنند. سپس چنان که دستور داده بودم، این کانال حفر شد و کشتی‌ها از مصر توسط این کانال به پارس می‌رفتند، آنگونه که خواست من بود.

از یافته‌های باستان‌شناسی و شاخص‌ترین آثار هخامنشی در مصر سنگ یادبودها و کتیبه‌های داریوش در کنار کانال سوئز می‌باشد و در هند که در دوره هخامنشیان اولین بار کوروش با فتح باختر یا بلخ به شبه قاره هند نزدیک شد، و پس از او داریوش در 517 ق.م شمال غربی هند را تصرف نمود. داریوش چند تن را مامور جستجو برای یافته راهی از خلیج فارس به هند را نمود. به فرمان او اسکیلاکس از مردم کاریاندا به مسافرتی اکتشافی اقدام کرد، که دو سال و نیم طول کشید. وی از دهانه رود سند تا به مصر سفر کرد. احتمالا هدف داریوش ایجاد راهی بهتر در جهت برقراری روابط بازرگانی میان هند و ایران بوده است. امپراطور جوان در محل تلاقی دو رود کابل و سند، از نزدیک شهر کاسپا پیروس ناوگانی تدارک دید که تحت فرماندهی یک دریا نورد یونانی مقیم آسیای صغیر به نام اسکیلاکس ماموریت یافت رود سند را پیموده و مسیر دریایی منتهی به مصر را شناسایی کند. یک سفر اکتشافی عظیم در زمینه راه‌های دریایی که می‌توانست مرزهای شرقی امپراطوری را به مستملکات غربیش پیوند دهد.

خلیج فارس نماد هویت ملی، همبستگی، همدلی، غیرت ملی و تمامیت ارضی ایرانیان در سراسر گیتی و مایه شوکت و امید ایران و ایرانی است و حرمتی هم‌سنگ ایثار و از خودگذشتگی تمام مردان و زنان مبارز تاریخ خود و شهیدانی که برای صیانت از این سرزمین مقدس، بارها و بارها جواب یاوه گویی‌های دشمنان را با نثار جان خود دادند و اثبات کرده‌اند، دارد.

این نام افتخارآفرین با تاریخ باشکوه و عزتمند ایرانیان گره خورده است و یادآور عزت و اقتدار و سربلندی و فرهنگ و تمدن این سرزمین و مرزداران خود است، روز ملی خلیج فارس آئینه تمام نمای مقاومت، سلحشوری و مبارزات ساحل نشینان در تمام طول تاریخ و شکست مکرر دشمنان و طمع ورزان است که نامشان با نام دُر نایاب و فخر دورانمان؛ خلیج همیشگی فارس عجین شده‌است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *