آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

نگاه قومیتی در استفاده از نیروهای متخصص آسیب‌زاست/افزایش بودجه دانشگاه‌ها متناسب با تورم نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در استفاده از نیروهای متخصص نگاه قومیتی و منطقه‌ای را اعمال نمی‌کند و در راستای تحقق عدالت از همه قومیت‌ها بهره می‌بریم. مهم‌ترین ملاک شایستگی افراد است و این وزارتخانه تلاش می‌کند از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف و با رعایت هرم سنی استفاده کند.

بازخبر/ محمدعلی زلفی‌گل، صبح امروز(۶ اردیبهشت) در خصوص ساماندهی آموزش عالی، توسعه رشته‌های مرتبط با هر منطقه و همسان‌سازی هیئت‌علمی، اظهار کرد: بحث ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، ساماندهی و توسعه رشته‌ها منطبق بر مزیت‌های نسبی هر منطقه مواردی است که جزو وظایف وزارت علوم است. تأسیس گروه، دانشکده، دانشگاه و رشته شرایط خاصی دارد و کار سختی است، مخصوصاً رشته‌های علوم طبیعی که نیاز به کارگاه و آزمایشگاه دارند.

وی با بیان اینکه در وزارت علوم برای تأسیس هر رشته استانداردهایی وجود دارد، گفت: برای تأسیس رشته در مقطع کارشناسی حداقل ۳ عضو هیئت‌علمی، مقطع ارشد ۵ عضو، مقطع دکترا ۶ عضو، نیاز است. ساده‌ترین مسیری که می‌توانیم برای ساماندهی لحاظ کنیم، این است که استانداردهای حداقلی را رعایت کنیم. یعنی برای تأسیس یک گروه استانداردهای عضو هیئت‌علمی گفته شده و بازدیدهای میدانی برای امکانات آزمایشگاهی را ببینیم و بعد اجازه تأسیس رشته بدهیم.

زلفی‌گل افزود: در رابطه با رشته‌های متناسب با مزیت‌های نسبی هر منطقه، کارگروه استانی برای این امر تأسیس شده تا از راه‌اندازی رشته‌های موازی در استان جلوگیری شود و به جای آن تنوع رشته‌های مرتبط با نیازها وجود داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: خوشبختانه مسئله همسان‌سازی هیئت‌علمی، در قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده و به زودی اجرا خواهد شد. همچنین نیاز است هیئت دولت در خصوص کم و کیف آن تصمیمات لازم را بگیرد. آن چیزی که ملاک عمل ما خواهد بود قانون است و هر چه در قانون باشد، اجرا می‌کنیم. در نظام جمهوری اسلامی قوانین بر اساس شرع انور بوده و عدم رعایت قانون نه‌تنها جرم، بلکه گناه هم هست و ما از قانون تمکین می‌کنیم.

وی در خصوص توسعه سواحل مکران اظهار کرد: دانشگاه‌ها در این خصوص می‌توانند در دو زمینه پژوهشی و فناوری و آموزش کار کنند. در خصوص بحث آموزش کمکی که دانشگاه‌ها می‌توانند بکنند این است که به رشته‌های مرتبط با بحث دریا، دریانوردی، اقتصاد دریا، گردشگری و تأسیس رشته‌های مربوط به سواحل بپردازند.

زلفی گل ادامه داد: در رابطه با مسائل پژوهشی و فناوری، هم پارک‌های علم و فناوری و هم دانشگاه می‌توانند نقش‌آفرین باشند. همچنین در خصوص اقتصاد دریا، شیلات و کشاورزی نیز، دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق مراکز رشدی که در پارک علم و فناوری وجود دارند افراد صاحب ایده را جذب و حمایت کنند و از این طریق نوآوری و فناوری در خصوص پتانسیل‌های سواحل را نهادینه کنند.

وی در رابطه با بودجه دانشگاه‌ها بیان کرد: با گسترش کرونا دانشگاه‌ها به مدت دو سال تعطیل بودند و سازمان برنامه و بودجه با این تصور که دانشجویان نیستند و خرج دانشگاه‌ها کم می‌شود افزایش بودجه دانشگاه‌ها متناسب با تورم را ندیدند و بدین جهت دانشگاه‌ها دچار مشکل هستند. رفع مشکلات کمک مجلس، ایجاد درآمدهای اختصاصی و همچنین حمایت شهروندان را می‌طلبد و در واقع عزم فرابخشی به این منظور باید به کار گرفته شود.

وزیر علوم راه‌حل توسعه آموزش عالی را نتیجه همکاری چند نهاد خواند و افزود: برای توسعه آموزش عالی شرایطی وجود دارد و زمینه‌هایی باید فراهم شود که تنها از عهده وزارت علوم بر نمی‌آید و نیاز به همکاری مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت است تا این مهم تحقق یابد.

وی با بیان اینکه در بحث استفاده از نیروهای متخصص نگاه قومیت‌گرایی و منطقه‌ای اعمال نمی‌شود، اظهار کرد: در این خصوص عدالت صورت پذیرفته و از همه قومیت‌ها بهره برده‌ایم، مهم‌ترین ملاک شایستگی افراد است و وزارت تلاش می‌کند از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف و با رعایت هرم سنی استفاده شود.

زلفی‌گل با اشاره به مشکلات زیرساختی دانشگاه در استان هرمزگان، گفت: شاهد کمک‌های صندوق رفاه دانشجویان در این زمینه هستیم و از جانب وزارت علوم نیز کمک‌ها و حمایت خوبی صورت گرفته، با این وجود حداکثر ظرفیت و توان خود را در این خصوص به کار خواهیم بست.

وی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم سرمایه‌گذاری مادام‌العمر انجام دهیم باید فرهنگ سالم ایجاد کنیم و کار را مقدس بشماریم؛ بنابراین با پرهیز از قانون‌گریزی و کنار گذاشتن فرهنگ‌های غلط، فرهنگ سالم ایجاد و نوع نگاه ما به این موضوع جدی گرفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع آسیب‌شناسی و نرخ بیکاری در سطح استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با اشراف کاملی که استاندار به این مسئله در استان دارد، درصدد آن است که نرخ بیکاری افزایش نیابد و با ارائه و به کار بستن راهکارهای مؤثر نرخ بیکاری را کاهش دهد. برای تحقق این امر نیاز به هماهنگی کل حاکمیت کشور است تا معضل بیکاری را به پروژه اول کشور تبدیل کند.

وی در پایان با تأکید بر فراهم بودن بستر در جهت جذب افراد با ایده‌های کاربردی، عنوان کرد: نهادهای مختلف افراد صاحب ایده را جذب کنند و آموزش دهند تا این افراد بتوانند فرایند تکمیل خود را طی کنند. وزارت علوم در این زمینه فرایند تبدیل ایده به محصول را تسهیل می‌کند و یکی از راهکارهای مهم ورود صنایع خصوصی به این جریان است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *