توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

توزیع دوز دوم واکسن سینوفارم از شنبه/ احتمال ورود واکسن ایرانی به بازار از هفته آتی

ایسنا نوشت: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم نگران دوز دوم واکسیناسیون کرونا نباشند، گفت: دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد.

بازخبر/علیرضا رئیسی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، درباره آخرین روند تهیه و توزیع واکسن در کشور توضیح داد و در این باره اظهار کرد: در فاز یک کادر بهداشت و درمان را واکسینه کردیم. فاز دوم، گروه های سنی است و ۷۰ سال به بالاها را جزو اولویت واکسیناسیون قرار دادیم که انجام شده است. در استان بزرگی چون تهران بالای ۸۰ درصد افراد واجد شرایط، واکسن را دریافت کرده اند. در این بین گروه های دیگر چون جانبازان بالای ۵۰ درصد و غیره هم واکسن گرفتند.

بیش از ۸۰ درصد واکسنهای دنیا در ۶ کشور

وی افزود: قرار بود محموله ای از واکسن طی دو هفته قبل به دست ما برسد که بنا به دلایلی میسر نشد. علت این است که میزان تقاضای واکسن با عرضه همخوانی ندارد. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واکسن های دنیا را شش کشور زده اند و کشوری مثل امریکا و یکی از کشورهای اروپایی ۲۰۰ میلیون دوز  واکسن در حال انقضا دارند اما  به کسی نمی دهند. سهم کشورهای فقیر ۲۵ عدد تزریق واکسن است.

واکسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با اطمینان می گویم تا آخر سال همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن را خواهند گرفت که از تولید داخل می آید، گفت: اگر مجوز واکسن تولید داخل صادر شود از هفته آینده وارد بازار می شود. ما تا آخر خرداد، یک میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون  و از شهریور به بعد ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ماست.

رئیسی ادامه داد: گروه هدف ما ۵۵ میلیون نفر است که تا آخر سال با توجه به اینکه بالای ۷۰ میلیون دوز واکسن در دست داریم، با خیال راحت میتوانیم واکسیناسیون را پیش ببریم. این جدای از واکسن هایی است که خریداری کرده ایم.

بدعهدی در تحویل واکسنهای خریداری شده از کووکس

وی ادامه داد: آبان سال گذشته، از سبد کوواکس ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری کردیم به علت بدعهدی به دست ما نرسید و از آن تعداد حدود ۲ میلیون دوز به دست ما رسید. تلاش کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بگیریم و قرارداد بستیم اما به کشور خودشان اولویت دادند. واکسن در فرودگاه بود که برای ما ارسال شود اما دادستانی آن کشور، صدور واکسن را متوقف کرد و اجازه نداد به ما برسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از خواب بیدار می شوند و می گویند سه ماهه کشور را واکسینه می کنند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا با نظام قوی سلامت به زانو درآمده اند. اینطور نیست که بشود به سادگی جمع کرد؛ اینها یا شمردن بلند نیستند یا تا کنون چوب نخورده اند. اگر با واقعیت با مسائل برخورد کنیم می توانیم موفق باشیم با شعار فایده ای ندارد.

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم نگران دوز دوم نباشند. دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد.

وی تاکید کرد: اینکه واکسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستوکار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.

تلاش و پیشرفت کار پنج واکسن ساز داخلی

رئیسی با بیان اینکه پنج واکسن ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می برند، گفت: از سال آینده نیازی به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نداریم. زیرساخت ها بسیار خوب فراهم شده  و ظرفیتی که الان داریم میتوانیم روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کنیم و طی هفته های آتی وضعیت واکسیناسیون مطلوب خواهد شد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *