توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

تزریق دُز دوم واکسن کرونا یکسان با دُز اول/ حضور ناظران سلامت در شعب اخذ رای

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور درباره نحوه واکسیناسیون پس از بروز مشکلاتی در تامبن دُز دوم واکسن‌ها، گفت: برنامه ما در کشور این است که هر واکسنی که تزریق کردیم، دُز دومش را هم از همان نوع دُز اول تزریق کنیم و فعلا سیاست ما این نیست که دُز دوم متفاوت باشد اما در آینده ممکن است سیاست تغییر کند.

بازخبردکتر علیرضا رئیسی، گفت: امروز هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار و گزارش دهی ارزیابی عملکرد و مدیریت پیک چهارم کرونا ارائه شد و مقایسه‌ای با سایر کشورها صورت گرفت و مباحثی در حوزه اقتصادی مطرح شد.

رییسی درباره آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای کشور گفت: امروز ۱۳ شهر قرمز در سطح کشور داریم. همچنین ۲۰۸ شهر نارنجی و ۲۲۷شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. در کل برایند کلی کشور روند نزولی است و به جز برخی استان‌ها بویژه استان‌های جنوبی، روند نزولی است.

وی درباره شهرهای قرمز گفت: ۳ شهر شامل شهرهای ایرانشهر، چابهار و نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهر پاوه در استان کرمانشاه و بقیه شهرهای قرمز مربوط به استان هرمزگان است و تنها مرکز استان قرمز نیز بندرعباس است. شهرهای بستک، بندرلنگه، بندرعباس، جاسک، حاجی‌آباد، رودان، پارسیان، قشم و میناب جزو شهرهای قرمز هرمزگان هستند. مجاورت استان بوشهر با استان هرمزگان سبب درگیری شده است. به طور کلی روند بیماری نزولی است.

رئیسی تاکید کرد: بحث رعایت پروتکل‌ها اگرچه افزایش داشته است اما از ۷۰ درصد رعایت پروتکل راضی نیستیم و این درصد باید افزایش یابد و بالای ۸۵ درصد برسد. فعلا روند مطلوب است اما ثابت شده است که با کاهش رعایت‌ها بیماری اوج می‌گیرد.

وی درباره واکسیناسیون کرونا در کشور لظهار کرد: از دو منظر سعی کردیم با خرید واکسن خارجی و حمایت از تولید داخلی واکسن تهیه کنیم. در این مدت شاهد بد عهدی زیادی از کشورها بودیم و این موضوع در سطح دنیا مطرح است و حدود ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا  را ۶  کشور تزریق کردند و سهم کشورهای فقیر حدود ۲۵ تا ۳۰ عدد تزریق است‌. ما قراردادهای مختلفی بستیم و یکی از آنها از سبد کوواکس است که ۱۶.۸ میلیون دُز از سبد کووکس خریدیم که مقدار کمی از آن به ما رسیده است. کل واکسن وارد شده به کشور از محل سایر قراردادها حدود ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تا است و با این تعداد در فاز یک گروه بهداشت درمان و در فاز دوم گروه‌های سنی تا بالای ۷۰ سال را واکسینه کردیم و بنا بود بالای ۶۵ سال هم واکسینه شوند که بر اساس قولی که دادند واکسن به دستمان نرسید و روند واکسیناسیون با تاخیر مواجه شد و اقدام به تکمیل واکسیناسیون بالای ۷۰ سال و تزریق دُز دوم کردیم.

وی افزود:  دُز دوم واکسن‌های مختلف باهم تفاوت‌هایی دارند. واکسن اسپوتنیک دُز اول و دوم متفاوتی دارد و ۱۰۰ هزار دُز دوم واکسن اسپوتنیک هفته قبل به دستمان رسید. درمورد سایر واکسن‌ها که مشابه است ان‌شالله در این هفته محموله‌ای به دستمان می‌رسد و تکمیل واکسیناسیون دُز دوم را انجام می‌دهیم. اگر با اطمینان صحبت می‌کنیم مبنای ما تولید داخل است. واکسن‌های ایرانی زیرنظر کمیته‌های مختلف به خوبی روند را دنبال می‌کنند و اگر مراحل را به درستی طی کنند ‌و درمورد فاز دوم گواهی لازم را بگیرند جلسه بررسی نهایی آن روز سه‌شنبه انجام می‌شود و اگر مراحل را پاس کنند و تاییدیه بگیرند، واکسن داخلی می‌تواند از پایان این هفته یا هفته آینده مجوز مصرف اضطراری را اخذ کند و واکسن ایرانی در دسترس باشد.

رئیسی درباره میزان تولید واکسن کرونا ایرانی، تاکید کرد: امیدواریم در تیر ماه سه میلیون دُز و از مردادماه نیز مجموع کووبرکت و پاستور بالای ۷ میلیون دُز واکسن به ما بدهند. مجموع واکسن‌های ایرانی و وارداتی چشم‌انداز خوبی پیش روی ما گذاشته است. درست است تامین واکسن با وقفه‌هایی به دلیل بد قولی‌های کشورهای دیگر صورت گرفت اما تجربه شد تا زمانی که واکسن در فرودگاه کشورمان مشاهده نشده روی آن حساب نکنیم. تولید واکسن داخلی چشم‌انداز خوبی دارد و تا پایان سال، دُز اول تمام گروه هدف تزریق خواهد شد. علت کند شدن روند در مقاطعی بدقولی کشورها است. برخی از این کشورها که ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را تزریق کردند و اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دُز واکسن دارند که تاریخش دارد منقضی می‌شود ولی حاضر نیستند به کسی بدهند و بی‌عدالتی در تامین واکسن وجود دارد. در تامین واکسن بحث مذاکره دولت‌ها وجود دارد، حتی به بخش خصوصی مجوز دادیم واکسن بیاورد اما، واکسنی وجود ندارد که به راحتی بتوانند وارد کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تصریح کرد: ما با کمبود واکسن در دنیا مواجهیم. چند کار مطالعاتی در دنیا صورت می‌گیرد که ما فاصله دُز اول و دوم را تا چه حد می‌توانیم طولانی کنیم که اثر دُز اول از بین نرود و در این فاصله افراد بیشتری واکسینه شوند. مثلا واکسن آسترازنیکا می‌تواند ۱۲ هفته بعد تزریق شود و  از طرفی رویکرد دوم این است که به سمتی برویم که آیا می‌توان دُز دوم را از واکسن دیگر تزریق کرد؟ الان درمورد واکسن آسترازنیکا و فایزر این مطالعه در حال انجام است. رویکرد سوم این است که آیا می‌توان برخی واکسن‌ها را تک‌ دُز تزریق کرد؟ که اسپوتنیک در حال کار روی این موضوع است که برای افرادی که قبل مبتلا شدند واکسن یادآور تزریق کنند. سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه می‌کند حتی بهتر است همه مردم دنیا حداقل دُز اول را تزریق کنند تا سطحی از ایمنی ایجاد شود. همه این تحقیقات به دلیل کمبود واکسن در دنیا است و اگر همه مردم دنیا تک دُز واکسن بزنند بهتر از این است که عده‌ای ۲ دُز را کامل دریافت کنند.

وی تاکید کرد: برنامه ما در کشور این است که هر واکسنی که تزریق کردیم، دُز دومش را هم از همان تزریق کنیم و فعلا سیاست ما این نیست که دُز دوم متفاوت از نوع دُز اول باشد اما، در آینده ممکن است سیاست تغییر کند. تزریق دُز دوم واکسن سینوفارم می‌تواند تا ۸ هفته بعد باشد و فعلا مشکلی برای زمان نداریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: با اولین واکسنی که به دستمان برسد ادامه واکسیناسیون کرونا بر اساس سند ملی را انجام می‌دهیم و حتی ممکن است سبدی از واکسن‌ها به ما تعلق گیرد. اگر قرار است بالای ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند به حدود ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز داریم و بر اساس سند ملی خوشبینانه ترین حالت این است که ۶۰ درصد واکسن‌ها را از تولید داخل و ۴۰ درصد هم از واکسن خارجی تامین کنیم و حتی ممکن است نیازمند به دُز یادآور باشیم. بحث واکسن و واکسیناسیون متفاوت است، باید واکسن باشد که بتوان آن را تزریق کرد.

وی افزود: الان برای ۷۰ سال به بالا واکسن به دانشگاه‌ها دادیم. حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر فرد ۶۰ سال به بالا داریم و پس از آن وارد گروه بیماران ویزه دیالیزی، تالاسمی و… می‌شویم و سپس در فاز سوم واکسیناسیون مشاغل پرخطر مثل رانندگان، خبرنگاران، افراد نیروی انتظامی و… را در نظر داریم و این فاز از مرداد ماه آغاز خواهد شد. از طرفی با توجه به ضرورت بازگشایی مدارس واکسیناسیون اساتید و معلمان نیز در اولویت است. نگرانی درمورد مدارس بیشتر است زیرا دانشجوها را می‌توان واکسینه کرد اما هنوز واکسن مورد تایید برای زیر ۱۸ سال نداریم و در حال مطالعه بر روی این واکسن هستیم. آموزش مجازی خوب است اما جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود. در فاز چهارم نیز فاز واکسیناسیون عمومی را داریم.

وی درباره بحث انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها با تشکر از وزارت کشور، بیان کرد: تاکنون مجموعا شرایط خوب بوده است. در زمان ثبت نام پروتکل‌ها به خوبی رعایت شد. در بحث تبلیغات کاندیداها پروتکل‌ها را ابلاغ کردیم که تجمع در فضای باز صورت گیرد و فاصله افراد از هم ۸ متر مربع باشد و … و تاکنون بالای ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت شده است. برای روز انتخابات نیز به مردم اطمینان می‌دهم با تمهیدات اندیشیده شده با خیال راحت برای رای دادن بروند. تعداد صندوق‌ها ۱۰ هزارتا بیشتر شده است و از طرفی این اختیار را به وزارت کشور داده‌ایم تا با استعلام، کرونا مثبت‌ها را شناسایی کنند و صندوق سیار برای این افراد تعبیه شده است. تجمعی شکل نخواهد گرفت و مسئولین رای گیری هم تست PCR خواهند داد. اگر صفی هم شکل گیرد در فضای باز خواهد بود. همکاران ما هم به عنوان ناظر و عضوی از عوامل اجرایی انتخابات رعایت پروتکل‌ها را نظارت می‌کنند.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها در تمام شعب اخذ رای باید یکسان و فارغ از رنگبندی با سخت گیری صورت گیرد. از شرایط اصلی ما رعایت استاندارد تهویه مناسب است.

رئیسی ادامه داد: قطعا سلامت مردم از اولویت‌های اصلی نامزدهای انتخاباتی است و باید این موضوع را به شمل عملی در تبلیغات خود هم نشان دهند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره طرح محله محور مقابله با کرونا « شهید سلیمانی»، اظهار کرد: این طرح با قدرت اجرا می‌شود و باید از عزیزان بسیج و سپاه تشکر کنیم. در گام پنجم طرح بحث واکسیناسیون هم وجود دارد و همچنان ادامه دارد و یکی از توفیقات کنترل موج‌ چهارم با کرونای انگلیسی همین طرح بود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *