بازخبر / منطقه خلیجفارس، در خصوص عملکرد مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس در انتصاب مدیران استان اظهار کرد: با گذشت دو سال از آغاز فعالیت مجلس دهم لازم است تا یک بررسی کامل و جامع از عملکرد نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم اما برای بررسی دقیق عملکرد نمایندگان ابتدا باید حدود وظایف و اختیارات آنان بهدرستی مشخص و بر اساس وظایف و اختیارات آنان یک بررسی و قضاوت عادلانه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی و آییننامه داخلی مجلس، وظیفه مجلس به دو بخش نظارت و قانونگذاری تقسیم میشود، افزود: بهغیراز این دو وظیفه یک سری از اختیارات بهصورت نانوشته و عرفی نیز، جزء اختیارات نمایندگان مجلس است که مهمترین اختیار عرفی نمایندگان مجلس را میتوان دخالت در عزل و نصبهای سطح ملی و محلی بیان کرد پس لازم است برای بررسی عملکرد مجمع نمایندگان هرمزگان هر یک از وظایف و اختیارات آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
این فعال سیاسی اجتماعی با اشاره به اینکه مهمترین بخش از وظایف نمایندگان مجلس قانونگذاری است، تصریح کرد: قانونگذاری نیز از طریق تصویب طرح که توسط خود نمایندگان تدوین میشود و لوایحی که از جانب دولت تهیهشده و برای تصویب به مجلس ارائه میشود، صورت میگیرد.
کهوری ادامه داد: در این بخش وقتی به عملکرد مجمع نمایندگان هرمزگان نگاه میکنیم هیچ نکته مهم و قابلعرضی وجود ندارد چراکه طی این دو سال نمایندگان هرمزگان در مجلس نتوانستهاند طرحی را به مجلس ارائه و تصویب کنند و حتی در خصوص تصویب لوایح ارسالی دولت هم نقش محوری نداشته و از همه مهمتر اینکه هیچیک از نمایندگان دوره دهم هرمزگان در کمیسیون تلفیق بودجه هم حضور نداشتهاند که نشاندهنده ضعف توان لابیگری نمایندگان هرمزگان است.
وی با اشاره به اینکه بعد از قانونگذاری مهمترین وظیفه نمایندگان مجلس نظارت بر کار دولت و سایر نهادهای کشور است، عنوان کرد: بررسی عملکرد نظارتی مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس نشان میدهد که نمایندگان ما در این بخش هم دچار ضعف بوده و بیشتر اسیر نطقهای احساسی در خصوص مسائل استانی شدهاند.
این فعال سیاسی اجتماعی اضافه کرد: بهطور نمونه در خصوص حضور کشتیهای صیادی چینی در آبهای ایران، مجمع نمایندگان استان فقط به سخنرانی و تذکر بسنده کردند درصورتیکه میتوانستند از منظر حقوقی به این مسئله ورود کرده و با ارائه طرح تحقیق و تفحص از سازمان شیلات ایران دولت را ملزم به پاسخگویی و شفافسازی عملکردها و روال صدور مجوزها کنند اما متأسفانه به دلیل ناتوانی مجمع نمایندگان هرمزگان در پیگیری حقوق مردم شاهد این هستیم که توان تأثیرگذاری آنها در مجلس پایین است.
کهوری با بیان اینکه یکی از عرفهای نانوشته در کشور ما دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران است، خاطرنشان کرد: مهمترین زمان این وظیفه و اختیار نمایندگان زمان معرفی وزرا توسط رئیسجمهور به مجلس است بهگونهای که رئیسجمهور قبل از معرفی وزرای خود به مجلس شروع به لابیگری با فراکسیونهای سیاسی و نمایندگان تأثیرگذار مجلس میکند و زمانی اقدام به معرفی فرد موردنظر خود به مجلس میکند که اطمینان نسبی در خصوص همراهی نمایندگان حاصل کند اما بررسی عملکرد دوساله مجمع نمایندگان هرمزگان نشان میدهد که هیچیک از نمایندگان ما در مجلس طرف مشورت دولت قرار نگرفتهاند.
وی بیان کرد: مرحله دوم این عرف رایج میان نمایندگان زمانی است که وزرای پیشنهادی رئیسجمهور برای کسب رأی اعتماد به مجلس آمده و شروع به لابیگری با فراکسیونها، اعضای کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان تأثیرگذار مجلس جهت کسب رأی اعتماد میکنند؛ نمایندگان مجلس نیز در این زمان با وزرای پیشنهادی وارد مذاکره شده و رأی مثبت خود به وزیر مربوطه را منوط به انتصاب افراد همسوی خود در سطح معاونت و یا مدیر کلی وزارت خانه میکنند که در این مرحله نیز مجمع نمایندگان هرمزگان نمره قابل قبولی کسب نمیکنند چراکه بهجز دخالت در انتصابات درون استانی نتوانستهاند در انتصابات سطح اول وزارتخانهها تأثیرگذار باشند.
این فعال سیاسی اجتماعی با اشاره به اینکه در خصوص انتصابات داخل استان نیز به علت بالا بودن سطح اختلاف بین نمایندگان استان با مشکلات عدیدهای روبرو هستیم، ابراز کرد: بنده مهمترین دلیل آن را عدم انسجام داخلی مجمع نمایندگان میدانم و نمود این اختلافات داخلی را میتوان در ارائه اسامی مختلف برای انتصاب در ادارات مهم استان، عدم اجماع بر روی یک فرد واحد برای مناصب مدیریت داخلی استان و مخالفت برخی از نمایندگان با فردی که مورد تائید چهار نماینده دیگر قرار گرفته است، مشاهده کرد.
کهوری با بیان اینکه درمجموع وقتی به عملکرد نمایندگان استان نگاه میکنیم نمره قابل قبولی کسب نمیکنند، اظهار کرد: مهمترین علت این ضعف عملکردی را باید وجود اختلاف بین نمایندگان و همچنین عدم گفتگوی سازنده بین نمایندگان و جامعه مدنی هرمزگان برشمرد.
وی اضافه کرد: علت دیگر این ضعف عملکردی را باید عدم اشراف کافی نمایندگان هرمزگان نسبت به مسائل و مشکلات کلان کشور برشمرد و به علت همین آگاهی پایین است که از ارائه اظهارنظرهای تخصصی و فنی در خصوص مباحث اقتصادی و سیاست خارجی اجتناب میکنند.