چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

شکایت ایران از آمریکا در لاهه به جریان می‌افتد

دعوی قضایی ایران علیه آمریکا بر سر تحریم‌های جدید، قرار است دوشنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت) در دیوان لاهه بررسی شود.

بازخبر / دادخواستی که ایران یک‌ماه قبل برای تجدیدنظر در تحریم‌های اقتصادی آمریکا به دیوان اداری لاهه ارائه کرد، به جریان می‌افتد.

در متن دادخواست ایران که در نوزده صفحه و با امضای محمد حسین زاهدین لباف به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی به دبیرخانه دیوان تسلیم شده، ایالات متحده متهم شده است که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام در ٨ ماه مه سال جاری و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تشدید تحریم که به منزله وضع تحریم‌های دیگر است، “مفاد عهدنامه مودت مورخ سال ١٩۵۵ را نقض کرده و به نقض این پیمان ادامه می دهد.”

براین اساس، از دیوان خواسته شده است تا با رسیدگی به این شکایت، رای دهد که ایالات متحده از طریق بازگرداندن تحریم های هسته‌ای، وضع تحریم‌های دیگر و تهدید به برقراری شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، “تعهدات خود” ذیل تعدادی از مواد این عهدنامه را نقض کرده و آن کشور را ملزم کند که بدون تاخیر، این تحریم‌ها را لغو کند و به تهدیدهای خود در مورد وضع تحریم‌های جدید پایان دهد.

به گزارش بی بی سی، ایران همچنین خواسته است که آمریکا “به طور کامل خسارات وارده به ایران در نتیجه نادیده گرفتن تعهدات بین المللی خود را جبران کند” و تعهد دهد که در صدد نادیده گرفته رای دادگاه برنخواهد آمد و در این مورد تضمین‌های لازم را بدهد.

انتظار می‌رود تصمیم‌گیری موقت دیوان لاهه دستکم دو ماه طول بکشد. صدور رای نهایی نیز به سال‌ها وقت نیاز دارد.

به گزارش دویچه وله، اریک دبراباندره، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه لیدن هلند می‌گوید حمایت بسیاری از کشورهای اروپایی از برجام به معنای تقویت موقعیت ایران در این دعوی است.

به نظر این کارشناس، احاله موضوع به دیوان عالی می‌تواند دستکم از نظر تبلیغاتی به نفع ایران باشد. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «به این ترتیب شکایت از آمریکا به افکار عمومی کشیده می‌شود.»

ترامپ گفته که اعمال فشار بر ایران با توسل به تحریم‌های مالی، راه حلی اساسی است برای بازداشتن ایران از توسعه طرح‌های موشکی.

ایران یک شکایت دیگر هم علیه آمریکا در سال ۲۰۱۶ به جریان انداخته است. شکایتی که مبتنی است بر بلوکه شدن ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی. رسیدگی به این شکایت در ماه اکتبر شروع می‌شود اما واشنگتن می‌گوید دیوان لاهه هیچ صلاحیتی برای بررسی این مسئله ندارد.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *