چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

آنتروبات؛ ربات‌هایی که از سلول‌های ریه انسان ساخته می‌شوند

محققان از سلول‌های ریه انسان، ربات‌هایی ساختند که ضمن حرکت با هم در ارتباط بوده و همکاری می کنند و قادر به ترمیم نورون‌های آسیب‌دیده هستند.

بازخبر/چندی پیش درباره زینوبات‌ها اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه از سلول‌های نوعی قورباغه ساخته شده است، ‌یعنی دانشمندان به جای استفاده از فلزات و پلاستیک از سلول زنده برای ساخت ربات استفاده کرده‌اند، ربات‌هایی که حتی تکثیر هم می‌شوند. کار روی سلول‌های انسانی ادامه دارد، یعنی قرار است از سلول‌های انسان برای ساخت ربات استفاده شود. به تازگی مقاله‌ای منتشر شد که دقیقا چنین ربات‌هایی از سلول انسانی تولید شده است. این ربات‌ها، آنتروبات نام‌گذاری شده‌اند.

این آنتروبات‌ها قطرهای بین ۳۰ تا ۵۰۰ میکرون دارند و از توانایی حرکت با کمک تاژک بهره‌مند هستند. برای ساخت این ربات‌ها از یک سلول منفرد ریه استفاده می‌شود، این سلول‌ها در یک محیط کشت مناسب قرار داده شده و به مدت ۲ هفته از آنها نگهداری می‌شود که در این مدت‌ها آنها رشد کرده و به ساختار چند سلولی تبدیل می‌شوند.

مورفولوژی آنها می‌تواند به صورت کروی یا بیضوی بوده و برحسب کارکردی که دارند، می‌توان آنها را به تاژک مجهز کرد که به این روبات‌های زیستی امکان حرکت می‌دهد.

براساس گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، بررسی‌های اخیر نشان می دهد که این ربات‌ها امکان ترمیم صفحات سلول عصبی انسان را در محیط آزمایشگاهی دارند. این ربات‌ها از قابلیت‌های مختلفی برخوردار بوده که جزییات آن را می‌توان در مقاله‌ای با عنوان Motile Living Biobots Self-Construct from Adult Human Somatic Progenitor Seed Cells که در نشریه Advanced science منتشر شده است، مطالعه کرد./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *