چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

انتقاد سرمربی تیم ملی از نکونام؛ از او توقع نداشتم

سرمربی تیم فوتبال امید معتقد است که باشگاه‌ها با توجه به حساسیت بازی‌های امیدها در شهریورماه که حکم مرگ و زندگی را دارد باید شرایط تیم امید را درک و همکاری کنند

بازخبر/ماه سرنوشت‌ساز تیم فوتبال امید رسید و شاگردان رضا عنایتی در شهریورماه در دو میدان حساس و مهم مرحله اول انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی هانگژو باید به میدان بروند. امیدها ابتدا باید برای شرکت در مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۲۴ راهی تاشکند شوند و به ترتیب در روزهای ۱۵، ۱۸ و ۲۱ شهریور به مصاف هنگ‌کنگ، افغانستان و ازبکستان بروند. مسابقاتی که تنها یک تیم از این گروه راهی مرحله نهایی انتخابی می‌شود و همین مسئله سبب شده تا این مسابقات و به خصوص دیدار با ازبکستان تبدیل به مهم‌ترین بازی امیدها در سال‌های اخیر شود.

در ادامه عنایتی و شاگردانش برای شرکت در بازی‌های آسیایی راهی هانگژو می‌شوند و در مرحله گروهی باید به ترتیب در روزهای ۲۸ و ۳۰ شهریور و ۲ مهر با عربستان، ویتنام و مغولستان مسابقه دهند. رضا عنایتی، سرمربی تیم فوتبال امید درباره آخرین شرایط این تیم و تقویم فشرده امیدها در شهریور صحبت کرده است.

شهریور رسید و بازی‌های حیاتی و سرنوشت‌سازی پیش روی شما و امیدهاست. در ابتدای صحبت‌هایتان درباره برنامه فشرده تیم امید در این ماه صحبت کنید.

پس از پایان بازی‌های هفته چهارم لیگ برتر، لیست تیم امید اعلام و تمرینات آغاز می‌شود و روز ۱۲ شهریور برای برای شرکت در مرحله اول انتخابی المپیک پاریس، راهی ازبکستان می‌شویم.پس از پایان این مسابقات، بدون اینکه فرصت استراحت و ریکاوری داشته باشیم باید راهی هانگژو و بازی‌های آسیایی شویم. بر اساس برنامه‌‍ریزی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی برنامه خیلی فشرده‌ای داریم. با این حال سعی می‌‎کنیم از تمام ظرفیت‌های فوتبال‌مان استفاده کنیم، شرایط بدی نداریم. طبق تعامل با باشگاه‌ها، چون بحث ملی است همه قول داده‌اند که پای کار باشند و همکاری کنند تا ما بتوانیم از تمام ظرفیت‌مان برای موفقیت تیم امید استفاده کنیم.

بازی با ازبکستان در ۲۱ شهریور مهم‌ترین بازی سال‌های اخیر تیم امید و به نوعی بازی مرگ و زندگی است. برد در این مسابقه ما را راهی مرحله نهایی می‌کند اما شکست خیلی زود داستان صعود فوتبال به المپیک را می‌بندد.

قطعا همینطور است. اولویت اول و صدرصد ما، انتخابی المپیک است، بازی‌های حساسی را پیش‌رو داریم. تیم امید ایران در بین ۱۱ سرگروه قرار نداشت و تیم دوازدهم بود و این یک اتفاق فوق‌العاده تلخ بود. به همین خاطر با تیم ازبکستان به عنوان سرگروه، همگروه شدیم که در رنکینگ امیدها در آسیا در رده دوم قرار دارد و این کار ما را سخت می‌کند. با توجه به اینکه ازبکستان میزبان است و فقط یک تیم به مرحله نهایی صعود نمی‌کند، شرایطمان فوق‌العاده سخت است و می‌طلبد که با تمام تمرکزمان در این مسابقات شرکت کنیم.

برای این بازی‌های حساس قطعا می‌طلبد همه باشگاه‌ها تعامل صددرصدی با تیم امید داشته باشد، این تعامل اتفاق افتاده است؟ به خصوص این که پس از آن بازی‌های آسیایی را پیش رو دارید و از تاشکند باید بلافاصله راهی هانگژو شوید. چه دغدغه‌‎هایی بیشتر ذهن شما را در این مسیر درگیر کرده است؟

در انتخابی المپیک با توجه به اینکه در فیفادی برگزار می‌‍شود مشکلی با باشگاه‌ها نداریم و بحث ما بیشتر بر سر بازی‌های هانگژو است. برای بازی‌های آسیایی یک لیست ۵۰ نفره قبل از اینکه من انتخاب شوم، ارسال شده بود و انتخاب لیست اصلا دست من نبود. مشکل بزرگتر ما بازی‌های لیگ قهرمانان است. با فرض اینکه تراکتور هم صعود می‌کند و چون نمی‌خواستیم ریسک کنیم از ۴ تیم پرسپولیس، سپاهان، نساجی و تراکتور در لیست بازی‌های آسیایی بازیکنی را قرار ندادیم و با توجه به اینکه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان همزمان با بازی‌های آسیایی بازی داشتند، نمی‌توانستیم بازیکن بگیریم و مجبور بودیم از تیم‌های دیگر برای هانگژو بازیکن بگیریم.

این مشکل برای دعوت بازیکنان رده امید و بزرگسال نمایندگان ایران در آسیا بود. به همین خاطر در لیست ۵۰ نفره‌ای که ارسال شده بود سراغ تیم‌هایی رفتیم که در لیگ قهرمانان حضور ندارند. بر این اساس اسامی ۲۳ بازیکن را یک ماه‌ونیم پیش به عنوان لیست نهایی برای بازی‌‎های آسیایی ارسال کردیم. با توجه به قانون هیچ بازیکنی را هم نمی‌توانیم از این لیست جابجا کنیم. فقط با داشتن مدارک پزشکی که به صورت ویژه‌ای راستی‌آزمایی می‌شود، می‌توان بازیکن جایگزین کرد. به همین خاطر عملا هر بازیکنی از لیست ۲۳ نفره به هانگژو نیاید، نمی‌توانیم بازیکنی را جایگزین کنیم.

درباره سهمیه بازیکنان بزرگسال تیم امید در بازی‌های آسیایی هم بیشتر توضیح می‌دهید. چه شد که سید حسین حسینی و ارسلان مطهری را انتخاب کردید؟

سید حسین حسینی، ارسال مطهری و مهدی قایدی سه سهمیه بزرگسال برای تیم امید در بازی‌های هانگژو بودند. با توجه به اینکه نتواستیم اسم قایدی را جابجا کنیم مجبوریم با حسینی و مطهری به عنوان دو بازیکن بزرگسال راهی بازی‌های آسیایی شویم. نام پیام نیازمند و شهریار مغانلو هم رد شده بود اما با توجه به اینکه سپاهان همزمان با بازی‌های آسیایی در لیگ قهرمانان بازی دارد نمی‌توانستیم از این دو بازیکن استفاده کنیم. قایدی هم با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی در فیفادی برگزار نمی‌شود، قطعا باشگاه اماراتی اجازه حضور او را نمی‌داد. حتی لژیونرهای رده امیدمان مانند امین حزباوی را هم در هانگژو در اختیار نخواهیم داشت و این کار ما را خیلی خیلی سخت می‌کند.

سرمربی استقلال هم دیروز با حضور حسینی و مطهری همراه تیم امید در بازی‌های آسیایی مخالف کرد. در این باره با جواد نکونام هماهنگ نشده بود؟

هماهنگ شده بود و جواد مقداری عجله کرد. خودم توقع نداشتم اما مهم نیست. به هر حال نکونام دغدغه استقلال را دارد و می‌خواهد ببیند تکلیف تیمش چه می‌شود. خودم به جواد گفتم یک جلسه می‌گذاریم و صحبت‌هایمان را انجام می‌دهیم. من یک مقدار حرفه‌ای‌گری کردم. چون استقلال امروز یک بازی حساس دارد، نمی‌خواستم قبل از این بازی جلسه بگذارم و قرار است بعد از بازی با همکاران سازمان لیگ و یکی از ارکان فدراسیون فوتبال با نکونام جلسه برگزار کنیم تا دغدغه وی برطرف شود.

البته پیش از این، یک جلسه یک ساعت‌ونیمه با نکونام درباره حضور مطهری و حسینی در تیم امید داشتیم که جواد اشاره کرد که صحبت‌های بین ما مکتوب شود. من هم همان‌جا قول دادم که با حضور مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال یک جلسه برگزار می‌کنیم که دغدغه نکونام هم برطرف شود.

به اینکه با باشگاه استقلال به تعامل برسید چقدر امیدوارید؟ پافشاری نکونام روی مخالفتش قطعا شرایط سخت شما را سخت‌تر هم می‌کند.

کاری از من برنمی‌آید و این وظیفه فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک است. من تمام ظرفیت بازیکنانی که دارم را می‌خواهم. اگر امکان جابجایی بود خیلی کارهای خوبی می‌شد انجام داد ولی امکان آن نیست. به همین خاطر هر کدام از لیست ۲۳ نفره تیم امید نتوانند به هانگژو بیایند باید بازیکنان کمتری به این مسابقات برویم.

به جز استقلال، با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی در فیفادی برگزار نمی‌شود، بقیه باشگاه‌ها برای بازیکن دادن با تیم امید تعامل خواهند داشت؟ ممکن آن است آنها هم بگویند از نداشتن بازیکنانمان در لیک ضرر می‌کنیم و بازیکن ندهند.

مطمئن باشید در حق هیچ تیمی اجحاف نخواهد شد، هم می‌خواهیم از ظرفیت‌مان استفاده کنیم و هم می‎خواهیم تیم‌هایی که بازیکن به تیم امید می‌دهند هیچ ضرر و زیانی نبینند. یک واقعیت که دیده نمی‌شود این است که بازیکنان تیم امید به جز ۴،۵ نفر که در باشگاه‌شان فیکس بازی می‌کنند بقیه نیمکت‌نشین هستند یا به عنوان بازیکن ذخیره وارد بازی می‌شوند. من معتقدم اگر بازیکنی در رده بین‌‎المللی بازی کند اولین جایی که سود می‌برد، باشگاه‌ها هستند و امیدوارم در این باره با یک دید مثبت نگاه کنیم.سر قولم که اشاره کرده بودم از حقوق تمام تیم‌هایی که بازیکن در اختیار تیم امید می‌‎گذارند دفاع کنم هستم. دغدغه و سیاست فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همین است و آنها هم اجاره نمی‌دهند در حق هیچ تیمی اجحاف شود.

البته از آن طرف هم انتظار هست که باشگاه‌ها هم شرایط تیم امید و ملی بودن بحث را درک کنند.

بله، این تعامل دوطرفه باید باشد. این یک بحث ملی است، البته تعامل بین تیم امید و باشگاه‌ها هست و من با سرمربیان و مدیران باشگاه‌ها جلسه گذاشته‌ام و همه قول داده‌اند در تعاملشان با تیم امید اتفاق‌های خوبی بیفتد و مطمئن هستم که همه سرقولشان هستند.

به نظر می‌رسد بر خلاف باشگاه‌ها، تیم بزرگسالان تعامل خوبی با شما دارد و امیر قلعه‌نویی اول هفته در مصاحبه‌ای که با ایرنا داشت اعلام کرد که در اردوی پیش رو برخی بازیکنان مانند یاسین سلمانی و الهیار صیادمنش را در اختیار تیم امید قرار می‎دهد.

تعامل بسیار خوبی با تیم بزرگسالان و امیر قلعه‌نویی داریم. تمام دغدغه قلعه‌نویی این است که تیم امید دچار مشکل نشود و باید از او به دلیل اینکه اینقدر دغدغه امیدها را دارد و حساسیت کار ما را می‌داند، تشکر کنم. هیچ اختلاف نظری با هم نداریم و تیم امید و بزرگسالان کاملا در یک مسیر جلو می‌روند. ۲ روز دیگر لیست تیم امید و بازیکنانی که رده امیدی که در تیم بزرگسالان هستند اعلام می‌شود. بار دیگر اعلام می‌کنم که هیچ اختلاف‌نظری بین من و قلعه‌نویی در این باره نیست و یک کار ملی را جلو می‌بریم و وی هم بیشتر از ما دغدغه تیم امید را دارد.

در فاصله ۹ روز تا شروع مرحله اول انتخابی المپیک، با توجه به تورنمنت عراق و اردوی ترکیه، اوضاع تیم امید را برای صعود به المپیک چطور می‌بینید، ظرفیت تیم حتما دست‌تان آمده است، با توجه به این پتانسیل و شرایطی که برای انتخابی المپیک داشته‌اید، امیدوار به شکستن طلسم باشیم؟

قطعا کار بسیار سختی داریم، اول بگویم که بازی‌‎های تدارکاتی بسیار کمی داشتیم و شرایط سختی را در این مدت تجربه کردیم. تیم را دو ماه قبل تشکیل دادیم و در تورنمنت عراق شرکت کردیم. در این تورنمنت به یک آشنایی از بچه‌ها رسیدیم. در ادامه در حالی به اردوی ترکیه رفتیم که ۶،۷ بازیکن اصلی‌مان را در اختیار نداشتیم. با این حال من هر جایی باشم با تمام توانم کار می‌کنم و امیدوارم اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم. می‌دانیم کار فوق‌العاده سختی داریم و بازی با ازبکستان در مرحله اول انتخابی المپیک سخت‌ترین بازی ما هست و بازی مرگ و زندگی است.

اما من به این بچه‌ها اطمینان دارم و می‌رویم که کار بزرگی را انجام بدهیم، بعد از صعود به مرحله بعد، خیالمان راحت می‌شود و با توجه به ۷ فیفادی قبل از آغاز مرحله نهایی انتخابی، فرصت کافی برای آمادگی داریم و این به ما خیلی کمک می‌کند. الان تنها دغدغه ما بازی با ازبکستان است و امیدوارم همه ظرفیت‌مان را در اختیار داشته باشیم و بتوانیم یک کار خوب انجام بدهیم.

و صحبت پایانی‌تان با باشگاه‌ها.

از همه باشگاه‌ها به خاطر همکاری تشکر می‌کنم، من خودم مربی هستم و دغدغه آنها را می‌دانم، امیدوارم بازیکنانی را تحویل باشگاه‌ها بدهیم که با توجه به بازی در انتخابی المپیک و هانگژو در سطح بین‎المللی هم تجربه کسب بکنند و برای تیم باشگاهی‌شان هم مثمرثمر باشند./ایرنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *