چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟ سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن نقش جرثقیل سقفی در توسعه صنعت ساختمانی آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول

استفاده از بازار بکر آفریقا ضروری است/انتقال تجربیات ایران به قاره آفریقا

کارشناس مسائل بین الملل و غرب آسیا گفت: نگاه به آفریقا امروز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و ضرورت دارد که ما از بازار بکر آفریقا استفاده کنیم.

بازخبر/«سیدرضا صدرالحسینی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقا کنیا، اوگاندا و زیمبابوه گفت: توجه به این قاره با داشتن ۵۴ کشور و ظرفیت های فراوان برای بسیاری از کشورها جذابیت اقتصادی دارد.

وی افزود: کشورهای استعمارگر اروپایی بعد از غارت همه امکانات و حتی نیروی انسانی آفریقا، این قاره را نزدیک به یک قرن به حال خود رها کردند زیرا تصور می کردند که دیگر منابعی در آفریقا وجود ندارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کشورهای استعمارگر برای جذب نیروهای نخبه آفریقایی برنامه‌های گوناگونی داشتند که از جمله می توان به ترویج آیین مسیحیت اشاره کرد، گفت: حتی رژیم صهیونیستی و صهیونیسم بین‌الملل نیز در حوزه مسائل فکری و اعتقادی در آنجا تلاش‌های قابل توجهی ‌کرده و حتی توانسته برخی از کشورهای آفریقایی را به طور کامل متعلق به خود کند و یا حتی برخی کشورهای بزرگ به جهت سرزمینی و نفوذ را در آفریقا تجزیه کند.

صدرالحسینی ادامه داد: از حدود یک دهه پیش و تقریبا از سال ۲۰۰۰ میلادی بار دیگر استعمار نوین وارد صحنه آفریقا شده ضمن اینکه آگاهی‌های قابل توجهی هم در آفریقا به وجود آمده است. امروز هر کشوری که بتواند با یک نگاه انسان‌مدارانه و توحیدمدارانه وارد مسائل انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آفریقا شود، دست برتر را خواهد داشت.

در سالیان گذشته آفریقا محلی برای رفت و آمد تجار ایرانی بود

وی عنوان کرد: واقعیت امر این است که در سالیان گذشته و البته سالیان دور، آفریقا محلی برای رفت و آمد تجار ایرانی بود و بسیاری از کالاهای ایرانی و حتی اعتقادات اسلامی و شیعی هم توسط این تجار به آن مناطق منتقل می‌شد اما مدتی است که نسبت به این موضوع کم‌توجهی شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته در دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌ زیادی داشتیم. در دولت یازدهم و دوازدهم کمترین توجه به آفریقا صورت گرفت و ضمن اینکه ما سفارتخانه‌های بسیاری در این کشورها داشتیم اما در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کمترین فعالیت صورت گرفت.

استفاده از بازار بکر آفریقا ضروری است

صدرالحسینی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم که توازن را در حوزه سیاست خارجی در دستور کار قرار داده و خود را به نام سیاست خارجی متوازن به ملت ایران معرفی کرده به نظر می‌رسد در حال حاضر نگاه به آفریقا نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و ضرورت دارد که ما از بازار بکر آفریقا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که آفریقایی‌ها به دلیل نگاه مستعمرانه‌ای که به کشورهای اروپایی و آمریکا دارند چندان علاقه‌مند به حضور در حوزه‌های زیربنایی نیستند. به همین دلیل چینی‌ها در این ایام توانستند وارد عرصه شوند و در حوزه مسائل زیربنایی، سرمایه‌گذاری‌هایی را در حوزه‌های مختلف انجام دهند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: قاره آفریقا با وجود فراوانی زمین های کشاورزی با کمبودهایی همچون کمبود غذا و آب روبروست؛ البته زمین‌های بکر آفریقا و عدم استفاده از آبیاری قطره‌ای و باغداری‌های مدرن می‌تواند در این موضوع موثر واقع شود لذا ما می‌توانیم از فناوری‌های جدیدمان در زمینه‌ها استفاده کنیم.

صدرالحسینی عنوان کرد: آفریقا در حوزه‌هایی از جمله بهداشت و درمان، واکسیناسیون کودکان، کارخانه‌های ساخت دارو، کارخانجات سبک نساجی، باغداری و کنسانتره، کمپوت‌سازی، کنسروسازی و به‌طور کلی در حوزه مواد غذایی، مسائل مصرفی، انرژی و پتروشیمی با مشکلاتی مواجه است و تجار ایرانی می‌توانند در این زمینه هم فعالیت داشته باشند.

مواد غنی معدنی در کشورهای آفریقایی

وی خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که هنوز هم در برخی از کشورهای آفریقایی مواد غنی معدنی وجود دارد که ممکن است در بسیاری از نقاط دنیا مقدار کمی از آن موجود باشد مانند زمرد که معدن بسیار قابل توجه و پرثروتی است و یا طلا که در سودان وجود دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: ما در حوزه فلزاتی مانند اورانیوم و نیترونیوم که فلز بسیار گرانقیمتی است و در هواپیماسازی استفاده می‌شود امکاناتی در اختیار داریم و سنگ آلومینیوم هم در آفریقا فراوان یافت می‌شود لذا می‌توانیم در این زمینه‌ها با هم همکاری داشته باشیم.

صدرالحسینی گفت: البته کشورهای مختلف آفریقایی توانمندی‌های گوناگونی دارند برخی‌ از این کشورها توانمندی کشاورزی، برخی‌ معدن و برخی‌ دیگر نیروی انسانی دارند و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از توانمندی‌های خود در این ارتباط استفاده کند و در زمان کوتاه آموزش‌های فنی حرفه‌ای به آنها بدهد.

وی افزود: البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم در این ارتباط باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از کشورها ظرفیت‌های آفریقا را به خوبی شناسایی کرده‌اند ما می‌توانیم با این کشورهای دوست همچون چینی‌ها کار مشترک انجام دهیم.

بهبود روابط با عربستان و سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقا

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: همچنین می‌توانیم کنسرسیوم‌های مشترک با برخی از کشورهای توانمند در حوزه اقتصادی، صنعتی، فنی، مهندسی و نیروی انسانی در آفریقا داشته باشیم. اکنون که روابط ما با کشورهایی مانند عربستان بهبود پیدا کرده است می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را در آفریقا داشته باشیم.

صدرالحسینی عنوان کرد: بازار محصولات و مصنوعات جمهوری اسلامی می‌تواند در آفریقا بسیار پرفروش باشد. در ارتباط با اقدامات جدید هم ما می‌توانیم تولیداتی در آنجا داشته باشیم و از سرزمین بکر آفریقا در حوزه‌های ذکر شده استفاده کنیم و بهره‌مند شویم.

انتقال تجربیات ایران به قاره آفریقا

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگری که در این ارتباط باید گفت این است که انتقال تجربیات جمهوری اسلامی برای موضوعاتی است که در حال حاضر آفریقایی‌ها با آن نیازمند هستند. مانند سیلوسازی، سدسازی، نگهداری مواد غذایی که در هوای گرم آفریقا فاسد نشود و ما بتوانیم آن را سریعا تبدیل به مواد غذایی برای صادرات به کشورهای دیگر کنیم که می‌تواند منفعت دوجانبه نیز داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا به حوزه آموزش در رشته‌های فنی حرفه‌ای، حوزه‌های دانشگاهی، تخصصی، پزشکی، پیراپزشکی در ایران اشاره و عنوان کرد: ما می‌توانیم دانشگاه‌هایی را با کمک مقامات مسئول در کشورهای مختلف تاسیس کنیم و آموزش‌های خودمان را به آنجا منتقل کنیم.

صدرالحسینی ادامه داد: همچنین باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از موضوعات مهم در آفریقا موضوع مهم اسلام است بسیاری از مردم آفریقا علاقه‌مند به اسلام هستند و ما می‌توانیم از این عنصر جهت‌ده و مقون ملت ایران استفاده کنیم که روابط بهتر، گسترده‌تر و صمیمانه‌تری را با مردم آفریقا داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در حوزه مسائل سیاسی باید توجه کنیم که آفریقایی‌ها به دلیل زجری که در حوزه استعمار کشورهای غربی کشیده‌اند می‌توانند برای حرکت ضداستعماری که جمهوری اسلامی در مقابل نظام سلطه دارد همراه ما باشند. همچنین در ارتباط با اقداماتی که در حوزه قرآن‌سوزی انجام شده آنها افراد حساسی هستند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنها در حوزه ضداستعماری خودشان به موضوعی که اخیرا در فرانسه به‌وجود آمده و یک آفریقایی‌تبار در آنجا به قتل رسیده است حتما می‌توانند با جمهوری اسلامی همصدا شوند و این موضوعات حتما باید مورد توجه مشاوران و همراهان ریاست جمهور قرار گیرد.

افزایش روابط دو و چندجانبه ایران و آفریقا

صدرالحسینی، یکی از نکات مهم در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آفریقا، را افزایش روابط دو و چندجانبه دانست.

وی افزود: چندی قبل تعدادی از وزرا و مقامات آفریقایی به ایران آمده بودند و از نمایشگاه اکسپوی ایران بازدید کرده بودند و برایشان خیلی جالب بود لذا ما در این حوزه می‌توانیم اقدامات قابل توجهی انجام دهیم و می‌توانیم نمایشگاه اکسپوی ایران را در آنجا برگزار کنیم آنها هم می‌توانند در این حوزه برای خرید و تولید مشترک با ما همکاری داشته باشند.

تقویت کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: تشکیل و تقویت کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سه کشوری که آیت‌الله رئیسی در طول مدت سفر سه روزه خود به قاره آفریقا در این کشورها به سر می‌برند، باشد.

صدرالحسینی با اشاره به حائز اهمیت بودن موضوع گردشگری اظهار کرد: مساله گردشگری و بازدید از مراکز مختلف مانند جنگل‌ها، کوه‌ها، دریاها، رودخانه‌ها در آفریقا می‌تواند برای گردشگران ایرانی و بازدید گردشگران آفریقایی از مراکز گردشگری جمهوری اسلامی ایران جاذبه فراوانی داشته باشد. بنابراین ما می‌توانیم با آفریقا در زمینه گردشگری دینی و غیره همکاری‌های قابل توجهی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نکته اساسی دیگر اینکه، آفریقاهراسی توسط رسانه‌های غربی طی سالیان گذشته در ایران به‌وجود آمده و نباید اجازه بدهیم این موضوع نهادینه شود و سفر رئیس جمهور می‌تواند به این موضوع کمک کند چراکه تصور همه بر این است که آفریقا مکان خطرناک و یا ضعیفی برای مبادلات اقتصادی، تجاری و بانکی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: رفت و آمدها و رونق گردشگری، برپایی کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترک، سفر مقامات دو کشور به یکدیگر می‌تواند نگاه نویی را در روابط ملل ایجاد کند و ذهنیت های گذشته را ترمیم نماید.

صدرالحسینی گفت: بخش خصوصی ایران و آفریقا باید با هم آشنا شوند و مبادلات ما به آفریقا و فروش محصولات آفریقایی در ایران حتما می‌تواند در این زمینه کمک کند.

حجم تجارت ما به آفریقا باید به دو میلیارد برسد

وی افزود: در گفت و گوهایی که آیت‌الله رئیسی در آفریقا انجام می‌دهند باید حجم تجارت ما به بیش از دو میلیارد دلار برسد می‌توانیم مراکز تجاری و گردشگری برای هر دو کشور تاسیس کنیم به‌خصوص که ما می‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: این را هم بدانیم حدود ۳ هزار نفر ایران در آفریقای جنوبی ساکن هستند البته در برخی جاها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر و در برخی از کشورهای آفریقایی هم هیچ فرد ایرانی کسی ساکن نیست.

صدرالحسینی یادآور شد: این سفرها می‌تواند امکان سفر و زندگی، سرمایه‌گذاری، اقدامات فنی مهندسی، صنعتی، انتقال تجربیات فارغ‌التحصیلان در حوزه‌ها آی تی، ‌ سایبر، حقوق و سایر حوزه‌ها و پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی در حوزه‌های داروسازی، واکسن‌سازی، داروهای نوترکیب داشته را فراهم کند و اقدامات مشترکی میان دو کشور انجام شود./ایلنا

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *