آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
رویال و ابتکار در تهران؛

دیدار بانوی محیط‌زیست فرانسه با بانوی محیط‌زیست ایران/ همکاری‌ها افزایش می‌یابد

کارشناسان می‌گویند در پی توافق جامع اتمی با ایران و لغو برخی از تحریم ها فرصت های همکاری های بین المللی کشورهای اروپایی با ایران در عرصه محیط زیست فراهم شده است.

بازخبر،وزیر محیط زیست فرانسه در سفری مهم به تهران آمد تا آغازی برای همکاری‌های زیست محیطی میان ایران و فرانسه را کلید بزند.

خانم رویال ابراز امیدواری کرده که همکاری‌های دوجانبه تقویت شده و تاکید کرده فرصت خوبی برای همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، هوا و آب وجود دارد.

به نوشته سایت آمریکای رادیوفردا، “سگولن رویال” وزیر محیط زیست فرانسه که به ایران سفر کرده، در پی دیداری با معصومه ابتکار، هم‌تای ایرانی خود، خبر از اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی مشترک با ایران داده است. هدف از این پروژه‌ها به طور عمده، مقابله‌ با چالش‌های ناشی از انرژی، کمبود آب و آلودگی‌ها عنوان شده‌است.

خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز، گفته است در مورد اجرای توافق پاریس، در زمینه مسائلی که برای ایران اهمیت دارد مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و مسائل گرد و غبار صحبت شده است.

توافق تاریخی پاریس برای حفاظت از زیست‌گاه بشر، که پس از سال‌ها مذاکرات رهبران کشورهای جهان در پاییز سال گذشته به دست آمد، به مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌پردازد و قرار است میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ را زیر دو درجه سانتی‌گراد نگه دارد.

وزیر محیط زیست تهران، با هیئتی از شرکت‌های تجاری و بازرگانی در زمینه محیط زیست و نیز انرژی‌های بازگشت‌پذیر به تهران سفر کرده‌است.

سگولن رویال، دوشنبه از دریاچه ارومیه بازدید می‌کند. قرار است وزیر محیط زیست فرانسه در بهمن‌ماه پیش‌رو نیز برای نهایی‌کردن پروژه‌هایی که در مورد آن‌ها گفت‌وگو شده، به ایران سفر کند.

خانم رویال در دیدار خود با خانم معصومه ابتکار از پیوستن ایران به توافق آب و هوایی پاریس تشکر کرد.

پیش از سفر خانم رویال، مجید شفیع‌پور، رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفته بود یادداشت‌ها و تفاهم‌های دوجانبه میان ایران و فرانسه، در زمستان سال گذشته، در جریان سفر معصومه ابتکار همراه رئیس‌جمهوری ایران، به پاریس، به‌دست آمده بود.

علاوه بر فرانسه، ایران به همکاری‌های زیست‌محیطی با دیگر کشورها نیز اقدام کرده‌است که از جمله آن‌ها کشور ژاپن است.

نماینده آژانس بین المللی همکاری ژاپن، «جایکا» که سازمان دولتی مستقلی در آن کشور است، در هفته اول شهریور ماه از اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل‌های زاگرس، به ویژه در منطقه چهارمحال و بختیاری خبر داده بود.

ایران به طور فزاینده‌ای با مشکلات ناشی از خشکسالی، ریزگردها، آلودگی‌های سربی، خشک‌شدن دریاچه‌ها و منابع آبی و نیز آتش‌سوزی‌های پی‌درپی جنگل‌های کشور روبه‌رو است.

صدای آمریکا هم نوشت: معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، پیشتر نیز در تهران با لوران فابیوس، وزیر خارجه پیشین فرانسه دیدار کرده بود.

سگولن رویال پیش از انتصاب به عنوان وزیر محیط زیست فرانسه یکی از چهره های سرشناس سیاسی این کشور بود. او سال ۲۰۰۷ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با اختلاف اندکی از نیکلا سارکوزی شکست خورد. خانم رویال همسر پیشین فرانسوا اولاند رئیس جمهوری کنونی فرانسه است.

کارشناسان می گویند در پی توافق جامع اتمی با ایران و لغو برخی از تحریم ها فرصت های همکاری های بین المللی کشورهای اروپایی با ایران در عرصه محیط زیست فراهم شده است.

سایت رادیوفرانسه درباره سفر وزیر محیط‌زیست کشورش به ایران نوشت: قرار است تا شش ماه دیگر یعنی در فوریه ۲۰۱۷ (۷ تا ۱۰ اسفندماه ۹۵) یک نمایشگاه بین المللی محیط زیست در ایران برگزار شود و مقامات این کشور امیدوارند که شرکت‌های خصوصی و دولتی فرانسوی فعال در حوزه محیط زیست در این نمایشگاه حضور یابند.

سگولن رویال در نشست خبری که پس از دیدار با معصومه ابتکار برگزار شد، گفت: «قرار شد در ماه اکتبر یک هیات کاری ایرانی به فرانسه سفر کند تا در زمینه حضور شرکتهای فرانسوی در این نمایشگاه بیشتر مذاکره شود.»

رویال که قرار است از موزه تنوع زیستی ایران بازدید کند، در نشست خبری گفت: «فرانسه در زمینه تنوع زیستی همکاری خوبی با ایران دارد، به ویژه با موزه ملی تاریخ طبیعی که امیدوارم این همکاری دو جانبه تقویت شود.»

سگولن رویال در سفر به تهران علاوه بر معصومه ابتکار، با وزیر نیرو درباره “منابع آب و تصفیه پساب‌های صنعتی و انسانی” و با رئیس دانشگاه تهران نیز دیدار می‌کند.

سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه‌های توریستی و محیط زیستی این شهر نیز از دیگر برنامه‌های وزیر محیط زیست فرانسه در سفر دوروزه به ایران است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *