آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

طنین مرگ بر آمریکا در شوفار ترامپ

ترامپ:اوباما نتوانست ایران را تحت کنترل خود در آورد، اما من توانستم، آنها عادت داشتند مرگ بر آمریکا بگویند ولی دیگر به شدت قبل نمی گویند، شعار آنها بر علیه اوباما بود نه من، قایق های کوچک آنها دور کشتی های ما نمی چرخند…

بازخبر / اوباما نتوانست ایران را تحت کنترل خود در آورد؛ “اما من توانستم، آنها عادت داشتند مرگ بر آمریکا بگویند ولی  دیگر به شدت قبل نمی گویند، شعار آنها بر علیه اوباما بود نه من، قایق های کوچک آنها دور کشتی های ما نمی چرخند و …..”
اینها جملات و ادعا هایی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه  غیر مرسوم تلفنی خود با شبکه فکس اند فرندز (Fox & Friends) به زبان آورد.

البته این گونه ادعاها در دوره اوباما با تعقل سیاسی نسبی دور از انتظار نبود تا چه رسد به ترامپی که تحلیلگران متهور سیاسی می خوانندش.

 

آنچه که در فضای افکار عمومی داخل و خارج از ایران مورد توجه برخی از شبکه های خبری قرار گرفت ادعای ترامپ مبنی بر شعار مرگ بر آمریکای ایرانیان است که حول محور قبول یا رد برجام شکل گرفته است. این موضوع از چند جهت قابل بررسی است.

ترامپ در سخنرانی دو ماقبل خود در کنگره محافظه‌کاران آمریکا هنگامی که خود را با افتخار محافظه کار  می دانست و از قانون حمل سلاح و دفاع از انجمن (NRA) سخن می گفت با اعتراض یک نفر روبه رو شده و جلسه از حالت عادی خود خارج می شود.

ترامپ در آن جلسه از شعار مرگ بر آمریکای ایرانیان ابراز نگرانی می کند. این را دلیل عدم تعهد بر برجام می داند. تکرار شعار مرگ بر آمریکای ایران از جهت دیگر توسط ترامپ بعد از دو ماه، نشان می دهد که سیاستمداران آمریکایی از این شعار ناراحت بوده و هستند. همان شعاری که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید داشته و آمریکا را شیطان بزرگ می نامیدند.

 

وجود این تفکر موضوع اصلی دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است. این بدان معناست که میزان دشمنی آمریکا با ایران در بالاترین سطح، یعنی ایدوئولوژیکی قرار دارد.

بدین جهت است که سران سیاسی آمریکا شعار مرگ بر آمریکا را بر نمی تابند.

 

رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها و بارها در سخنرانی های خود این موضوع را تبیین کرده و اهمیت آن را بیان فرموده اند.

گرچه در مقابل برخی از دولتمران اصرار دارند این سطح را به تاکتیکی و یا تکنیکی تقلیل دهند غافل از  اینکه این تقلیل دقیقا خواست آمریکایی هاست.

 

سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن و بلافاصله بعد از آن سفر امروز آنگلامرکل صدر اعظم آلمان با ترامپ با محوریت برجام این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا اروپائیان به دنبال ترغیب ترامپ به حفظ برجام هستند یا اینکه آمریکا به دنبال همسویی اروپاست و از آنها می خواهد که برجام با وضعیت کنونی یعنی بدون متمم را قبول نکنند؟؟ پاسخ این سوال بسیار واضح و روشن است. لحن گفتگوی آمریکا با امانوئل مکرون و موضوعات مورد اشاره او نشان می دهد که آمریکا به دنبال این است که کشورهای اروپایی را با دید گاه های خود درباره برجام همسو کند و قطعا گفتگوی ترامپ با مرکل نیز همین سمت و سو را خواهد داشت. در این مورد لازم به ذکر است که اسرائیل و عربستان سعودی هم از مخالفان این توافق محسوب می‌شوند.

عادل الجیبر، وزیر خارجه عربستان سعودی، این توافق را «پر از عیب و ایراد» دانسته بود.
هر دو رهبر اروپایی که ترامپ این روزها در کاخ سفید از آنها میزبانی کرده، در ظاهر بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند گرچه تصریح کرده‌اند که با نگرانی‌های آمریکا در مورد برنامه‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران همفکر هستند به همین خاطر فرانسه و آلمان به همراه انگلستان، تحریم‌هایی را ناظر به برنامه موشکی و اقدامات ایران در سوریه به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان انتظار می‌رود که مناقشه سوریه نیز بخشی از رایزنی‌های روز جمعه آنگلا مرکل و دونالد ترامپ باشد.

برلین در حمله موشکی اخیر آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه که پس از ادعای کاربرد سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در دوما انجام شد، مشارکت نداشت، ولی حمایت کامل خود را از این اقدام اعلام کرد.
تحلیل این دو دیدار و نشانه روی ترامپ بر برخی موضوعات ایدئولوژیکی نظیر شعار مرگ بر آمریکا در ایران نشان می دهد که بر خلاف فضای تبلیغاتی و بعضا مواضع مسئولین، آمریکا به دنبال مذاکره مجدد درباره برجام با ایران نیست بلکه توافق مکمل برای اعمال محدودیت های اضافی را می خواهد.
مشخصا این توافق مکمل دارای محور های اصلی ذیل خواهد بود:
الف. حفظ برجام. ب. اطمینان حاصل‌کردن از عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ ج. مهار حضور ایران در منطقه. د. نظارت بر فعالیت‌های موشکی ایران.

سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و مواضع وی پس از ملاقات با ترامپ نشان می دهد که قدرت های اروپایی با ترامپ توافق کرده اند که روی یک برجام دوم با ایران کار کنند.

برجام دوم ؛ دقیقا موشک‌ها، قدرت منطقه ای و سایر منابع قدرت ایران‌ را هدف قرار داده است.

کشورهای غربی و آمریکا با حفظ تله برجام اول، تله دومی برای خلع سلاح دائمی و تضعیف غیرقابل جبران ایران در نظر گرفته اند. این در حالیست که روابط میان دولتها روابط مبتنی بر قدرت است. و اگر  برای این منظور توان دفاعی نداشته باشیم به شکست های جدی مواجه هستیم؛ به همین راحتی. و این همان موضوع ساده‌ای است که برخی از لیبرالهای ساده لوح ایرانی از فهم آن عاجزند.

در صورت عدم موافقت ایران با توافق مکمل، آمریکا تحریم بانک مرکزی و فروش نفت را هدف گیری کرده است. در این صورت دیگر ماندن یا نماندن آمریکا در برجام خیلی مهم نخواهد بود و فشار بر روی ایران از طریق فریز کردن اقتصاد اعمال خواهد شد و برای این گریزی نیست جز درون زا کردن اقتصاد ایران؛ همان موضوعی که چندین سال است مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید داشته و به عنوان کاربردی ترین راهکار برون رفت از فشار های اقتصادی آمریکا بیان کرده اند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *