آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
در گفت‌وگوی جام نیوز با دکتر حسن هانی زاده مطرح شد؛

عصبانیت نتانیاهو از همکاری های منطقه ای روسیه، ترکیه و ایران/ نشست سه جانبه آنکارا راه حلی عملی برای بحران سوریه ارائه نداده است

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اگر چه در نشست اخیر سه کشور بیانیه بسیار مهمی صادر شده است اما برای اجرایی کردن آن هیچ گونه ابزاری تعریف نشده است.

بازخبر / دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور سوریه در حال حاضر از سه مشکل عمده رنج می برد و موجب شده بحران این کشور هفتمین سال خود را پشت سر بگذارد، نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا حرکت هوشمندانه ای در مقابل توطئه تجزیه سوریه تلقی می شود. یکی از مشکلات سوریه وجود ۱۳۰ گروهک تروریستی مختلف در سراسر این کشور است که آنها اعتقادی به برون رفت سوریه از رهگذر راه حل های سیاسی ندارند؛ به این مفهوم که گروهک های تروریستی به دنبال سرنگونی دولت مرکزی سوریه با استفاده از ابزارهای خشونت آمیز هستند به همین دلیل اعتقاد زیادی به این قبیل نشست ها ندارند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر حضور بیش از ۲۰۰۰ تفنگدار آمریکایی در آب های سوریه است که نقض آشکار حاکمیت این کشور تلقی می شود و این تفنگداران در سال های گذشته به آموزش گروهک های تروریستی همچون جیش السلام، داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد می پرداختند که این موضوع موجب شده فضای نظامی و میدانی سوریه دچار بحران شدیدی شود.

نشست آنکارا با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه

هانی زاده افزود: سومین بحران سوریه وجود دو گردان ارتش ترکیه در منبج و عفرین است که با ورود به خاک سوریه حاکمیت این کشور را نقض کرده است و اگر چه در نشست اخیر سه کشور بیانیه بسیار مهمی صادر شده است اما برای اجرایی کردن آن هیچ گونه ابزاری تعریف نشده است؛ بنابراین تا زمانی که گروهک های تروریستی و نیروهای آمریکایی در خاک سوریه حضور دارند و ترکیه هم بخش هایی از خاک سوریه را تجزیه کرده است به نظر نمی رسد که نشست های سوچی، آستانه، آنکارا و … بتواند راه حلی برای بحران سوریه ارائه دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص پیام های این نشست برای منطقه اظهار داشت: این نشست پیام بسیار مهمی برای مثلث شرارت عربستان، اسرائیل و آمریکا خواهد داشت و این سه کشور باید متوجه باشند که ایران و روسیه به دنبال راهکارهای سیاسی هستند و اجازه نخواهند داد گروهک های تروریستی و حامیان آنها بخواهند با ابزارهای نظامی دولت بشار اسد را سرنگون کنند.

هانی زاده با بیان اینکه «هرچه همگرایی منطقه ای بیشتر باشد محور مقاومت سود بیشتری خواهد برد» ادامه داد: اسرائیل نگران همکاری مشترک ایران، روسیه و ترکیه است و سعی می کند این فضا را دچار فروپاشی کند به همین دلیل اخیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نسبت به اظهارات رئیس جمهور کشورمان مبنی بر کمک اسرائیل به تروریست‌ها واکنش نشان داده که همین موضوع بیانگر عصبانیت شدید رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن از همکاری های منطقه ای ایران، روسیه و ترکیه است.

ایشان در پایان در خصوص روابط ایران و ترکیه اظهار داشتند: با توجه به اینکه ترکیه در حال حاضر با اتحادیه اروپا اختلاف نظر های شدیدی پیدا کرده است و در عین حال به دلیل حمایت آمریکا از کردهای سوریه با آنها هم به مشکل برخورده است، می تواند موجب شود که به سمت ایران و روسیه متمایل شوند و در نتیجه نیروهای خود را از سوریه خارج کند تا فصل جدیدی از همکاری های سه کشور روسیه، ترکیه و ایران آغاز شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *